Nederlands - 12 t/m 15 jaar

Stiefkind - Noort, SelmaNiveau 3

Stiefkind

Auteur:Noort, Selma
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Leopold
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:144
Genre:jeugdroman, probleemboek, Young Adult
Tags:echtscheiding, geweld, gezin, moeder-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Over de auteur

Selma Noort (1960) is kinder- en jeugdboekenschrijfster. Veel van haar boeken gaan over problemen van jongeren. De meeste van haar verhalen zouden waargebeurd kunnen zijn. Soms, zoals in Stiefkind, staat de hoofdpersoon voor een moeilijke keuze en moet er heel wat gebeuren voordat hij een besluit kan nemen. Haar verhalen zijn soms een beetje droevig, maar nooit somber.
Meer informatie over Selma Noort vind je op Leesplein.

Inhoud

Virginia is vijftien. Omdat haar moeder niet goed voor haar zorgde, woont ze sinds haar zevende bij haar vader en stiefmoeder. Na een ruzie met haar vader besluit ze in een opwelling de herfstvakantie bij haar moeder door te brengen. Onderweg komen er hooligans in de trein. Virginia filmt de mishandeling van een conducteur met haar mobiel, met de bedoeling het filmpje naar de politie te sturen. Maar ze bedenkt zich als ze eenmaal bij haar moeder in het huis vol met herinneringen is, en haar moeders nieuwe vriend blijkt een van de hooligans te zijn.
[flaptekst]

Leesaanwijzingen

Het verhaal wordt niet chronologisch verteld. Daarom moet je je hoofd er goed bij houden. Het kan helpen om tijdens het lezen aantekeningen te maken. Stiefkind is een heel geschikt boek voor als je (bijna) N3 hebt. Er zit meer in het verhaal dan je misschien in eerste instantie denkt. Let bijvoorbeeld op de verwijzingen naar sprookjes.

Om over na te denken

Wat zou jij doen als je vindt dat je iets moet doen waar je moeder ongelukkig van wordt? Kun je opgroeien tot een evenwichtige volwassene als je in je vroege jeugd ernstig verwaarloosd bent? Wat is de beste oplossing als een ouder niet goed voor zijn of haar kind kan zorgen? 

Waardering

Er staan nog geen besprekingen van Stiefkind op Scholieren.com.

'Ik vond dit een erg leuk boek, voornamelijk door de flashbacks naar haar armzalige jeugd. Stiefkind is een heel realistisch verhaal, het zou iedereen kunnen overkomen. […] Het boek is erg prettig lezen, de zinnen lopen goed en je wilt erin blijven lezen.'
Anouk van Nostrum, Huygens College, op: Jongejury.nl

'De keuzes die Virginia moet maken, en de bijbehorende gedachtes, beschrijft Selma Noort heel realistisch. Je kunt je goed voorstellen hoe moeilijk het is om te beslissen wat ze met het filmpje van de mishandeling moet doen.'
Karine, op: Leesfeest.nl

'Wat ik wel een minpunt vind, is dat het een beetje saai geschreven is. Toen ik las waar dit boek over ging, leek het me erg spannend, maar naarmate ik verder in het boek kwam, vond ik het toch erg tegenvallen.'
Anoniem, op: Youngadultbooks.nl

Meer weten?

Leopold.nl | leesfragment
Selmanoort.nl
| website van de schrijfster

Geschreven door:

Marlies Schouwstra

Suggesties


Stiefkind - Noort, SelmaNiveau 3

Stiefkind

Auteur:Noort, Selma
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Leopold
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:144
Genre:jeugdroman, probleemboek, Young Adult
Tags:echtscheiding, geweld, gezin, moeder-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Opdrachten

BoekNoort, Selma, Stiefkind
NummerOpdracht N1
Niveau1
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focustijd: chronologie
Je leert

de gebeurtenissen in de chronologiche volgorde plaatsen.

Opdracht

A

Virginia is de hoofdpersoon in Stiefkind. Je leert over twee verschillende periodes in haar leven. Welke periodes zijn dit?

B

Hieronder staan een aantal gebeurtenissen die beschreven worden in Stiefkind. Vul ze in de juiste tijdsvolgorde in in onderstaand schema.

  1. Papa en Margriet komen Virginia ophalen om in Delft te gaan wonen (pag. 29).
  2. Virginia zit met Yousra en Ismail in de trein (pag. 35).
  3. Mevrouw Den Uyl treft Virginia voor een dichte deur aan, omdat Jill aan het werk is (pag. 60).
  4. Tonny maakt Jills koelkast schoon (pag. 81).
  5. Margriet komt thuis van het werk en Barend laat zijn geschaafde knie aan haar zien (pag. 135).
  6. Papa verschijnt ineens aan de keukentafel en vertelt dat hij met een nieuwe vrouw gaat trouwen (pag. 144).
  7. Virginia wil net als Barend melk drinken (pag. 148).
  8. Mevrouw Den Uyl heeft de politie gebeld en Virginia vertelt de agenten alles (pag. 153).
  9. Jill laat Virginia vijf dagen alleen thuis (pag. 157).

Stiefkind_opdr 1

C

Stiefkind wordt niet chronologisch verteld.

  1. Waarom zou de schrijfster hiervoor gekozen hebben? Kies uit:
    A De schrijfster kreeg tijdens het schrijven allerlei ideeën die ze op dat moment in haar boek verwerkte.
    B De schrijfster wilde op deze manier spanning opwekken.
    C De schrijfster wilde dat de lezer het verband tussen Virginia’s verleden en haar leven nu zouden ontdekken.
    D De schrijfster is mysterieus en daarom wilde ze dat dit boek dat ook werd.
    E Anders, namelijk ...
  2. Wat vind jij ervan dat Stiefkind niet chronologisch wordt verteld? Kies uit onderstaande antwoorden en leg je antwoord uit in minimaal 25 woorden.
    A Ik vind het verhaal leuker, doordat het niet chronologisch verteld wordt.
    B Ik vind het verhaal minder leuk, doordat het niet chronologisch verteld wordt.
    C Ik vind het verhaal ingewikkeld, doordat het niet chronologisch verteld wordt.
    D Ik vind het verhaal verrassend, doordat het niet chronologisch verteld wordt.
    E Ik vind het verhaal spannender, doordat het niet chronologisch verteld wordt.
    F Anders, namelijk ...
Gemaakt doorYmkje Visser




Stiefkind - Noort, SelmaNiveau 3

Stiefkind

Auteur:Noort, Selma
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Leopold
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:144
Genre:jeugdroman, probleemboek, Young Adult
Tags:echtscheiding, geweld, gezin, moeder-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Opdrachten

BoekNoort, Selma, Stiefkind
NummerOpdracht N2
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focuspersonages
Je leert

de personages en de verhouding tussen hen beter begrijpen.

Opdracht

A

Ouders proberen bij het opvoeden van hun kinderen bepaalde normen en waarden aan hen mee te geven. Normen en waarden hebben te maken met de dingen die belangrijk worden gevonden en hier hoort bepaald gedrag bij. Zo willen ouders vaak dat hun kinderen altijd eerlijk zijn.

  1. Noteer minimaal drie normen of waarden die jouw ouders belangrijk vinden en aan jou mee willen geven.
  2. Noteer datgene wat jij het belangrijkste vindt wat je van je ouders hebt meegekregen.
  3. Noteer ook iets dat wat jou betreft niet aan jou meegegeven had hoeven worden.

B

Jill en Virginia hebben beiden geen fantastische jeugd gehad.

  1. Omschrijf Jills situatie tijdens haar jeugd kort.
  2. Noteer drie steekwoorden die je bij Jill en/of de opvoeding die Jill heeft gekregen vindt passen.
  3. Omschrijf Virginia’s situatie tijdens haar jeugd kort.
  4. Noteer drie steekwoorden die je bij Virginia en/of de opvoeding die Virginia heeft gekregen vindt passen.

C

De opvoeding die Jill en Virginia hebben gehad, heeft invloed op de personen die ze zijn geworden, net zoals de opvoeding van jouw ouders invloed heeft op jou.

  1. Noem een overeenkomst tussen de opvoeding van Jill en de opvoeding van Virginia.
  2. Noem ook een verschil tussen de opvoeding van Jill en de opvoeding van Virginia.
  3. Vind je Jill en Virginia als personen op elkaar lijken? Leg uit waarom wel/niet en gebruik hiervoor minimaal 40 woorden.

D

Margriet komt in Virginia’s leven als stiefmoeder.

  1. Wat gebeurt er vanaf dat moment met Virginia’s normen en waarden?
  2. Waardoor komt dit? Leg je antwoord uit in minimaal 25 woorden.

E

Als Virginia erachter komt dat Tonny en Joey bij de groep hooligans in de trein horen, twijfelt ze of ze het filmpje wel naar de politie moet sturen.

  1. Wat wil Jill dat Virginia doet?
  2. Wat zou Margriet haar adviseren?
  3. Uiteindelijk heeft zowel de opvoeding door Jill als door Margriet invloed op de beslissing van Virginia. Leg dit uit in minimaal 25 woorden.
  4. Margriet wordt wel ‘boze stiefmoeder’ genoemd in het boek. Vind jij dit terecht? Geef je mening in minimaal 25 woorden.
Gemaakt doorYmkje Visser




Stiefkind - Noort, SelmaNiveau 3

Stiefkind

Auteur:Noort, Selma
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Leopold
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:144
Genre:jeugdroman, probleemboek, Young Adult
Tags:echtscheiding, geweld, gezin, moeder-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Opdrachten

BoekNoort, Selma, Stiefkind
NummerOpdracht N3
Niveau3
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focusmotieven
Je leert

het motief 'Sneeuwwitje' herkennen en begrijpen.

Opdracht

Lees voordat je begint met het maken van de opdracht de literaire theorie onderaan de opdracht. 

A

In Stiefkind komen veel verwijzingen voor naar het sprookje Sneeuwwitje. In de tabel hieronder staan drie voorbeelden. Vul de tabel aan met behulp van het boek. Zoek zo nodig het sprookje van Sneeuwwitje op.

Verwijzing in het boek Verband met het sprookje
1 Margriet heeft een sneeuwwitjejurk voor Virginia gekocht (pag. 147). Sneeuwwitje heeft een heel typerende blauwe jurk met een gele rok.

2 Kroegbaas Philippe zegt 'Spiegeltje, spiegeltje aan de wand ...' tegen Virginia (pag. 157).

De stiefmoeder van Sneeuwwitje stelde deze vraag altijd aan haar spiegel. Zij was zelf altijd de mooiste, tot de spiegel op een dag antwoordde dat Sneeuwwitje de mooiste was.
3 Virginia bijt heel vaak (bijvoorbeeld pag. 6). Als Sneeuwwitje in de appel bijt die haar stiefmoeder heeft vergiftigd, valt ze in een honderd jaar durende slaap
4   
5  
6  
7  

 

B

Sneeuwwitje komt regelmatig voor in Stiefkind. Dit noemen we een leidmotief. De schrijfster laat Sneeuwwitje bewust steeds terugkeren in het verhaal. Dit kan verschillende functies hebben:
- De schrijfster kan dit doen om een karaktertrek of een bepaald aspect van een personage te benadrukken.
- De schrijfster kan dit doen om te verwijzen naar het grondmotief (het thema van het hele verhaal).

Jij gaat onderzoeken waarom de schrijfster Sneeuwwitje heeft gekozen als leidmotief.

  1. Hebben Virginia en Sneeuwwitje overeenkomstige karaktertrekken? Zo ja, welke? Zo nee, waarin verschillen ze? Leg je antwoord uit in minimaal 50 woorden.
  2. Wat is het belangrijkste grondmotief in Stiefkind? Formuleer het grondmotief in één zin.
  3. Wat is het belangrijkste grondmotief in Sneeuwwitje? Formuleer het grondmotief in één zin.
  4. Waarom is Sneeuwwitje gebruikt als leidmotief? Leg je antwoord uit in minimaal 50 woorden.
  5. Wat vind jij ervan dat Sneeuwwitje het leidmotief is in Stiefkind? Leg je antwoord uit.
(Literaire)theorie

Leidmotief Een leidmotief is een element dat regelmatig terugkeert in het verhaal. Het element lijkt in eerste instantie onbetekenend, maar door de herhaling wordt het belangrijk.

Grondmotief Een grondmotief is een formulering in één zin die de tekst als het ware samenvat. In deze zin wordt de visie van de tekst verwoord. Het kan helpen om een grondmotief in een ‘als-dan-constructie’ te formuleren, bijvoorbeeld: ‘Als eenzaamheid en verveling je leven bepalen, dan kan angst voor verval en dood de overhand krijgen’.

Gemaakt doorYmkje Visser




Stiefkind - Noort, SelmaNiveau 3

Stiefkind

Auteur:Noort, Selma
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Leopold
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:144
Genre:jeugdroman, probleemboek, Young Adult
Tags:echtscheiding, geweld, gezin, moeder-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Stiefkind - Noort, SelmaNiveau 3

Stiefkind

Auteur:Noort, Selma
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Leopold
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:144
Genre:jeugdroman, probleemboek, Young Adult
Tags:echtscheiding, geweld, gezin, moeder-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Stiefkind - Noort, SelmaNiveau 3

Stiefkind

Auteur:Noort, Selma
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Leopold
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:144
Genre:jeugdroman, probleemboek, Young Adult
Tags:echtscheiding, geweld, gezin, moeder-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Stiefkind - Noort, SelmaNiveau 3

Stiefkind

Auteur:Noort, Selma
Jaar uitgave:2013
Uitgeverij:Leopold
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:144
Genre:jeugdroman, probleemboek, Young Adult
Tags:echtscheiding, geweld, gezin, moeder-dochterrelatie
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Introductie

Selma Noort (1960) is kinder- en jeugdboekenschrijfster. Veel van haar boeken gaan over problemen van jongeren. De meeste van haar verhalen zouden waargebeurd kunnen zijn. Soms, zoals in Stiefkind, staat de hoofdpersoon voor een moeilijke keuze en moet er heel wat gebeuren voordat hij een besluit kan nemen. Haar verhalen zijn soms een beetje droevig, maar nooit somber. 
Meer informatie over Selma Noort vind je op Leesplein.

Inhoud

Virginia is vijftien. Omdat haar moeder niet goed voor haar zorgde, woont ze sinds haar zevende bij haar vader en stiefmoeder. Na een ruzie met haar vader besluit ze in een opwelling de herfstvakantie bij haar moeder door te brengen. Onderweg komen er hooligans in de trein. Virginia filmt de mishandeling van een conducteur met haar mobiel, met de bedoeling het filmpje naar de politie te sturen. Maar ze bedenkt zich als ze eenmaal bij haar moeder in het huis vol met herinneringen is, en haar moeders nieuwe vriend blijkt een van de hooligans te zijn.
[flaptekst]

Moeilijkheid

In Stiefkind komen veel grote tijdsprongen in het verhaal voor, die niet allemaal even duidelijk gemarkeerd zijn. Dat is lastig voor minder gevorderde N2-lezers. De flaptekst wekt bij sommige lezers de indruk dat Stiefkind in de eerste plaats een spannend boek is. Belangrijker is echter de ontwikkeling van Virginia. Voor N3 lezers is het interessant dat het verhaal, door het gebruik van een enkel motief en verwijzingen, enigszins gelaagd is.

Didactische en letterkundige analyse

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.

Geschreven door:

Marlies Schouwstra