Nederlands - 12 t/m 15 jaar

Haar naam was Sarah - Rosnay, Tatiana deNiveau 3

Haar naam was Sarah

Auteur:Rosnay, Tatiana de
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Artemis
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:333
Genre:oorlogsroman
Tags:familie, Frankrijk, gezin, Joods milieu, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (Sarah's key, 2006).
Ook als e-book en luisterboek.
Verfilmd in 2010 door Gilles Paquet-Brenner, onder de titel Sarah's Key.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruik maken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Over de auteur

Tatiana de Rosnay (1961) is geboren in Frankrijk, maar verhuisde voor haar studie naar Engeland. In 1984 keerde ze terug naar Parijs, waar ze werkte als journaliste en schrijfster. Ze schrijft meestal in het Frans. Haar internationale doorbraak kwam met Haar naam was Sarah, dat ze in het Engels schreef (Sarah's key).

Inhoud

Net voor het Joodse meisje Sarah en haar familie uit hun Parijse woning gedeporteerd zullen worden, sluit Sarah haar broertje Michel op in een kledingkast, met de bedoeling hem snel weer te bevrijden. Zestig jaar later onderzoekt een Amerikaanse journaliste de zaak en stukje bij beetje komt zij tot een reconstructie.

Leesaanwijzingen

Het verhaal speelt gedeeltelijk in de oorlog en vertelt over de deportatie in 1942 van Sarah en haar familie. Een ander deel gaat over de journaliste Julia Jarmond, die in 2002 een artikel schrijft over de razzia's in Parijs. De personages zijn door de schrijfster verzonnen, maar de grote razzia heeft echt plaatsgevonden.
In de eerste verhaallijn wordt over Sarah verteld in de zij-vorm. In de tweede verhaallijn is Julia de ik-verteller. Door middel van het lettertype geeft de schrijfster aan in welk verhaal je zit.

Om over na te denken

Heb jij ook geheimen die je aan niemand vertelt? Heeft iedereen recht op zulke geheimen? Of bestaan er geheimen die niet geheim mogen blijven? Is het belangrijk om de geschiedenis van je land te kennen?

Waardering

'De gebeurtenissen die zij beschrijft, waren schokkend, het bracht je even op de realiteit van wat er de Joden is aangedaan in de Tweede Wereldoorlog.'
Chanelle, 2 vwo, op: Scholieren.com

'Het boek is heel erg mooi geschreven met een stuk van realiteit, de personen zijn volledig fictief maar de gebeurtenissen zijn waargebeurd. Dat is wel heftig, en misschien maakt dat het boek wel zo mooi.'
Claudia, 4 vmbo, op: Scholieren.com

'Het boek is berhoorlijk moeilijk te snappen omdat er twee verhalen naast elkaar lopen.'
Anoniem, 3 havo, op: Scholieren.com

Meer weten?

Bol.com | inkijkexemplaar
Leesplein.nl | informatie over Tatiana de Rosnay 
Youtube.com | de filmtrailer van Elle s'appelait Sarah (Engelstalig)

Geschreven door:

Wilma van der Pennen

Suggesties


Haar naam was Sarah - Rosnay, Tatiana deNiveau 3

Haar naam was Sarah

Auteur:Rosnay, Tatiana de
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Artemis
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:333
Genre:oorlogsroman
Tags:familie, Frankrijk, gezin, Joods milieu, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (Sarah's key, 2006).
Ook als e-book en luisterboek.
Verfilmd in 2010 door Gilles Paquet-Brenner, onder de titel Sarah's Key.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruik maken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Haar naam was Sarah - Rosnay, Tatiana deNiveau 3

Haar naam was Sarah

Auteur:Rosnay, Tatiana de
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Artemis
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:333
Genre:oorlogsroman
Tags:familie, Frankrijk, gezin, Joods milieu, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (Sarah's key, 2006).
Ook als e-book en luisterboek.
Verfilmd in 2010 door Gilles Paquet-Brenner, onder de titel Sarah's Key.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruik maken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Opdrachten

BoekRosnay, Tatiana de, Haar naam was Sarah
NummerOpdracht N2
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel of tweetal
Focuspersonages: relaties
Je leert

de relaties tussen personages onderzoeken.

Opdracht

In Haar naam was Sarah komen best veel personages voor. Het maken van een sociogram helpt om overzicht te krijgen. In de bijlage Sociogram (onder Downloads) kun je zien wat een sociogram is en welke middelen je kunt gebruiken om relaties aan te geven. Bekijk de bijlage en voer vervolgens de onderstaande opdracht uit.

  1. Pak een vel A3-papier en schrijf de naam van Sarah in het midden.
  2. Schrijf onder zijn naam op wat je weet over Sarah: hoe oud is zij, hoe ziet zij eruit, wat is haar karakter?
  3. Schrijf nu ook de namen van de andere personages (ook de bijfiguren) op het A3-papier, zodat duidelijk wordt wat de relatie tussen hen en Sarah is en tussen deze personages onderling.

Schrijf nu als laatste ook onder alle andere personen kort op wat jullie over ze te weten zijn gekomen: hoe oud zijn ze, wat doen ze in het dagelijks leven, hoe zien ze eruit en wat zijn hun karakters?

Gemaakt doorJudith de Lang
Downloads




Haar naam was Sarah - Rosnay, Tatiana deNiveau 3

Haar naam was Sarah

Auteur:Rosnay, Tatiana de
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Artemis
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:333
Genre:oorlogsroman
Tags:familie, Frankrijk, gezin, Joods milieu, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (Sarah's key, 2006).
Ook als e-book en luisterboek.
Verfilmd in 2010 door Gilles Paquet-Brenner, onder de titel Sarah's Key.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruik maken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Opdrachten

BoekRosnay, Tatiana de, Haar naam was Sarah
NummerOpdracht N3
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusopen plekken
Je leert

over open plekken.

Opdracht

A

Bij 'spannende' boeken denk je misschien vooral aan thrillers en detectives, moord en doodslag en bloedstollende actie en achtervolgingen. In literatuur wordt de term spanning echter in alle gevallen gebruikt waarin de lezer, om welke reden dan ook, verder wil lezen.

Noteer een voorbeeld van een situatie waarin je verder wilde lezen in Haar naam was Sarah om iets te weten te komen over het vervolg van het verhaal, een personage of iets anders.

B

Lees de (literaire) theorie hieronder.

  1. Noteer in de tabel voor tien hoofdstukken een belangrijke open plek die in dat hoofdstuk ontstaat. 
  2. Noteer vervolgens hoe de open plekken worden ingevuld.
  3. Noteer een voorbeeld van een korte spanningsboog (uit de tabel).
  4. Noteer een voorbeeld van een lange spanningsboog (uit de tabel).
  5. Welke open plek nodigde jou het meest uit om verder te lezen?
    N.B. Dit kan een van de open plekken zijn die je in de tabel hebt genoteerd, maar ook een open plek die je nog niet in de tabel hebt genoemd.

 Tabel

Hoofdstuk   Open plek (vraag)  Invulling (antwoord)
          
         
        
        
        
        

 

(Literaire)theorie

Open plekken Veel verhalen en films worden spannend doordat er vragen worden opgeworpen, die niet meteen beantwoord worden. Zo'n vraag wordt in de literatuurwetenschap een open plek genoemd. De afstand tussen de open plek (de vraag) en de invulling ervan (het antwoord) noem je een spanningsboog. Als een vraag al vrij snel wordt beantwoord, is er sprake van een korte spanningsboog; als het heel lang duurt voordat de vraag wordt beantwoord, is er sprake van een lange spanningsboog.

Gemaakt doorCilla Geurtsen




Haar naam was Sarah - Rosnay, Tatiana deNiveau 3

Haar naam was Sarah

Auteur:Rosnay, Tatiana de
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Artemis
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:333
Genre:oorlogsroman
Tags:familie, Frankrijk, gezin, Joods milieu, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (Sarah's key, 2006).
Ook als e-book en luisterboek.
Verfilmd in 2010 door Gilles Paquet-Brenner, onder de titel Sarah's Key.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruik maken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Opdrachten

BoekRosnay, Tatiana de, Haar naam was Sarah
NummerOpdracht N3+
Niveau3+
Studielast2 à 3 slu
Werkvormindividueel
Focusmotieven
Je leert

motieven herkennen en begrijpen.

Opdracht
  1. Maak een korte samenvatting op verhaalniveau. Je mag hierbij gebruik maken van internetbronnen; vergeet in dat geval niet je bronnen duidelijk te vermelden! 
  2. Bestudeer de Literaire theorie. Noteer zo veel mogelijk motieven die je zijn opgevallen.
  3. Lees enkele boekverslagen over Haar naam was Sarah op Scholieren.com. Maak een lijst van motieven die in de verslagen worden genoemd. Zorg dat je ten minste 20 motieven noteert.
  4. Leg je lijstjes van vraag 2 en 3 naast elkaar en schrap de motieven die volgens jou NIET duidelijk herkenbaar in de roman voorkomen.
  5. Probeer nu een aantal abstracte motieven en een grondmotief te verwoorden.
(Literaire)theorie

Een motief is een element dat meerdere keren herhaald wordt. Daardoor vallen ze op en word je als lezer op het spoor gezet van waar het in het boek om gaat. In de literatuurwetenschap wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten motieven.

Verhaalmotieven worden ook wel aangeduid als concrete motieven. Ze bevinden zich in de verhaallaag, ze zijn zichtbaar in het verhaal.

Abstracte motieven komen niet expliciet in het verhaal  voor, maar die moet je zelf afleiden en  proberen te verwoorden. Vaak gaat het om vrij algemene begrippen, zoals eenzaamheid, eeuwigheid, liefde, verlies, verslaving, etcetera.

Een grondmotief is de visie die uit een roman spreekt en die je vaak wel in één zin kunt formuleren. Vaak zijn er meerdere mogelijkheden. Daarom is het belangrijk dat je argumenten kunt aandragen voor het grondmotief dat jij hebt geformuleerd.

Een leidmotief, ten slotte, is een steeds terugkerend element. Dat kan een kleur, een bepaalde zin of zinsdeel, een voorwerp, een symbool of handeling zijn. Een leidmotief kan een eigenschap van een bepaald personage benadrukken, maar ook verwijzen naar het grondmotief. 

Bronnen

Zie ook: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Uitgeverij kleine Uil, Groningen, 2009, pp. 113-114

Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Haar naam was Sarah - Rosnay, Tatiana deNiveau 3

Haar naam was Sarah

Auteur:Rosnay, Tatiana de
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Artemis
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:333
Genre:oorlogsroman
Tags:familie, Frankrijk, gezin, Joods milieu, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (Sarah's key, 2006).
Ook als e-book en luisterboek.
Verfilmd in 2010 door Gilles Paquet-Brenner, onder de titel Sarah's Key.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruik maken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Haar naam was Sarah - Rosnay, Tatiana deNiveau 3

Haar naam was Sarah

Auteur:Rosnay, Tatiana de
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Artemis
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:333
Genre:oorlogsroman
Tags:familie, Frankrijk, gezin, Joods milieu, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (Sarah's key, 2006).
Ook als e-book en luisterboek.
Verfilmd in 2010 door Gilles Paquet-Brenner, onder de titel Sarah's Key.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruik maken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Haar naam was Sarah - Rosnay, Tatiana deNiveau 3

Haar naam was Sarah

Auteur:Rosnay, Tatiana de
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Artemis
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:333
Genre:oorlogsroman
Tags:familie, Frankrijk, gezin, Joods milieu, Karaokelezen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Vertaald uit het Engels (Sarah's key, 2006).
Ook als e-book en luisterboek.
Verfilmd in 2010 door Gilles Paquet-Brenner, onder de titel Sarah's Key.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruik maken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 10 oktober 2017.

 

Introductie

Tatiana de Rosnay (1961) groeide op in Parijs en Boston en studeerde in Engeland. Tegenwoordig woont ze weer in Parijs. Voordat ze begon met het schrijven van boeken, werkte ze onder meer als redacteur voor het tijdschrift Vanity Fair. In 2008 kwam Haar naam was Sarah uit, waarmee De Rosnay internationaal doorbrak. Van dit boek werden in ons land 1,5 miljoen exemplaren verkocht. Het is in 2010 verfilmd onder de naam Sarah's Key. Na dit grote succes zijn nog vier van haar boeken in het Nederlands verschenen.

Inhoud

De 10-jarige Joodse meisje Sarah wordt in 1942 opgepakt bij een razzia in Parijs. Net voordat ze wordt weggevoerd, sluit ze haar kleine broertje op in een verborgen kast en neemt de sleutel mee. Zestig jaar later gaat de Amerikaanse journaliste Julia Jarmond voor een artikel over deze razzia op onderzoek uit. Hierbij komt ze het verhaal van Sarah op het spoor. Het verhaal van Sarah blijkt meer met haar eigen leven te maken te hebben dan ze vermoedt.

Moeilijkheid

Haar naam is Sarah is voor N2-lezers waarschijnlijk pittig doordat de hoofdpersoon Julia een volwassene is en haar leefwereld daardoor ver verwijderd is van die van de gemiddelde tiener. Ook de centrale gebeurtenis in dit boek, een grote Parijse razzia in de Tweede Wereldoorlog, staat ver van de leefwereld van tieners af. De twee samenhangende verhaallijnen, de dramatische gebeurtenissen en de morele dilemma's die in dit boek aan de orde komen maken het boek aantrekkelijk voor N3-lezers. De korte hoofdstukken, het alledaagse, moderne taalgebruik en de expliciete stijl maken het boek relatief makkelijk voor lezers op N3+.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies  

Indicatoren 

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten (om tekst te kunnen begrijpen)

Bereidheid Het boek bevat ruim 300 pagina's en is daarmee voor een N2-lezer best dik. Het verhaal begint spannend met een razzia, waardoor lezers direct in het verhaal zitten. Hierdoor zullen ook N2-lezers bereid zijn het boek te proberen. Lezers op N3 en N3+ zullen het wellicht interessant vinden dat het boek voor volwassenen is geschreven. 
   Uitgave Het boek is een volwassenenroman en de vormgeving (omslag, flaptekst) heeft dan ook een volwassen uitstraling. Voor N2-lezers kan dat een belemmering vormen, lezers op N3 en 3+ zullen dat waarschijnlijk wel interessant vinden. De bladzijden bevatten vrij veel wit en de hoofdstukken zijn kort, waardoor lezers het gevoel zullen krijgen dat het boek snel leest. Dit zal vooral door N2-lezers op prijs gesteld worden. 
   Interesses Bij veel lezers zal het thema, de Tweede Wereldoorlog en de verwerking daarvan, in de smaak vallen. Dit thema wordt mooi uitgewerkt in de persoonlijke geschiedenis van een joods meisje in Frankrijk. Door de dramatische gebeurtenissen in zowel het heden als het verleden en de vrouwelijke hoofdpersonen is het boek vooral geschikt voor (iets oudere) meisjes.
   Algemene kennis

Dit boek doet een groot beroep op historische kennis over de Tweede Wereldoorlog. Als lezer moet je weten wat er toen in Europa gebeurd is (Holocaust) en wie daarvoor verantwoordelijk waren (nazi's en collaborateurs). Het is handig (maar niet noodzakelijk) als lezers ook iets weten over de specifieke situatie in Frankrijk in die jaren (regering-Vichy), maar dit is geen vereiste.
In dit verhaal komen daarnaast enkele aspecten van het jodendom aan de orde (het Jiddisch, Joodse rituelen). Niet alle lezers op N2 en N3 zullen over deze kennis beschikken, maar deze is ook niet noodzakelijk om het verhaal te begrijpen.

   Specifieke literaire kennis (theorie, stromingen, auteurs  e.d.) Het is een voordeel als lezers op N2 weten dat het perspectief in een boek kan wisselen en dat er soms meerdere verhaallijnen in een boek voorkomen.

Vertrouwdheid met literaire stijl

Vocabulaire Dit is een volwassenenroman en dat is te zien aan het vocabulaire, dat voor jongeren best pittig is. N2- en N3-lezers zullen moeite hebben met woorden en uitdrukkingen als 'archetypisch', 'promiscue' en 'doos van Pandora'. Maar aangezien het boek verder modern en alledaags taalgebruik bevat, kunnen ze het boek desondanks prima lezen. Voor N2 is het een uitdaging zich niet door het vocabulaire te laten belemmeren.
   Zinsconstructies De zinnen zijn best lang en bevatten vaak meerdere bijzinnen. Toch zijn de zinnen niet moeilijk en goed te doen voor lezers vanaf N2. 
   Stijl In dit boek komen veel ruimte- en karakterbeschrijvingen voor, waardoor een bepaalde sfeer wordt opgeroepen. Het boek is erg expliciet: bijna alle emoties en gedachten van de hoofdpersonen worden letterlijk benoemd in het verhaal. Hierdoor krijgen lezers nauwelijks kans zelf invulling te geven aan gebeurtenissen. Voor lezers op N3 en 3+ is de stijl weinig uitdagend; N2-lezers zullen het grote aantal dialogen waarderen.

Vertrouwdheid met literaire personages

Karakters Dit boek heeft twee hoofdpersonen: de 10-jarige Sarah die in 1942 wordt opgepakt en de 45-jarige Julia die zestig jaar later op Sarah's verhaal stuit. Vanwege haar leeftijd staat Julia het verst van de jongeren af. Lezers zullen zich moeilijk met haar en haar problemen (moeizaam huwelijk, wel/geen abortus) kunnen identificeren. Met name de N2-lezers geven in dit boek de voorkeur aan de verhaallijn over de jongere personages, wiens leefwereld dichterbij de eigen leefwereld ligt. 
   Aantal karakters In dit boek komen veel verschillende personages voor, die door hun Franse namen voor N2- en N3-lezers wellicht niet altijd makkelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Wel is er een duidelijk onderscheid tussen hoofd- en bijfiguren: alle personages staan in dienst van de verhalen van de twee hoofdpersonen, Sarah en Julia, en hebben allemaal een duidelijke rol in het verhaal (vader, moeder, echtgenoot, dochter, vriendin etc.).
   Ontwikkeling van en verhouding tussen karakters Door de grote mate van explicietheid in dit boek worden de verhoudingen tussen de personages en de veranderingen daarin duidelijk: Sarah en Julia verwoorden steeds letterlijk hoe zij zich ten opzichte van hun (schoon)ouders en echtgenoot verhouden. Beiden maken een ontwikkeling door, die voor lezers op N3 goed te volgen zijn. Sarah heeft ook op hogere leeftijd veel moeite met de gebeurtenissen in de oorlog. Julia, aangezet door het verhaal van Sarah, neemt de regie over haar eigen leven meer in handen.

Vertrouwdheid met literaire procedés

Spanning

Vooral in de verhaallijn over Sarah volgen de dramatische gebeurtenissen elkaar snel op. Lezers zullen worden meegesleept in haar verhaal en willen weten of het goed afloopt met haar broertje. Deze verhaallijn zullen de meeste jongeren het interessantst vinden en maakt het boek ook geschikt voor N2.
Ook Julia's verhaal bevat genoeg gedetailleerde, dramatische informatie over de grote Parijse razzia in 1942 om interessant te zijn voor lezers op N3 en N3+ die hun kennis van de wereld willen vergroten. Vooral de morele kwesties (kun je wonen in een appartement waarvan je weet dat Joden daar tijdens de oorlog zijn opgepakt? Moet je het verleden laten rusten of niet?) maken het verhaal voor N3 en N3+ interessant. Verder zullen Julia's persoonlijke dilemma's vooral oudere meisjes aanspreken: zal haar huwelijk standhouden en zal ze de baby houden?

   Chronologie Tussen de twee verhaallijnen zit een tijdsspanne van zestig jaar, wat duidelijk wordt aangegeven door een datumaanduiding boven de eerste twee hoofdstukken. Daarbinnen verlopen allebei de verhaallijnen chronologisch op een enkele terugblik na, die dan duidelijk wordt gemarkeerd. Daardoor vormt de chronologie geen probleem voor lezers vanaf N2.
   Verhaallijn(en)  Dit boek bevat twee verhaallijnen die duidelijk worden aangegeven door een ander lettertype. Al snel wordt duidelijk wat het verband is tussen de twee verhaallijnen en daardoor zijn ze voor lezers vanaf N2 goed te volgen en met elkaar te verbinden. Beginnende lezers op N2 kunnen de twee verschillende verhaallijnen nog wel verwarrend vinden.
   Perspectief De twee verhalen zijn vanuit een verschillend perspectief geschreven. Het verhaal van Sarah is geschreven vanuit een personaal perspectief; de verhaallijn over Julia is geschreven vanuit een ik-perspectief. Lezers vanaf niveau 2 zijn bekend met deze twee perspectieven en omdat beide perspectieven betrouwbaar zijn, leveren de vertelstandpunten geen problemen op.
   Betekenis

N2-lezers zullen dit boek vooral lezen als een zielig, meeslepend verhaal over een joods meisje in en na de oorlog. Daarnaast zullen sommigen van hen het interessant vinden dat Sarah later de keuze maakt haar verleden verborgen te houden.
Ook voor N3-lezers is dit thema geheimhouding (de Fransen spreken niet over Vel d'Hiv; de helft van de familie Tézac weet niet van het dode jongetje in de kast), interessant. Verder zullen N3-lezers nadenken over de morele kwesties die dit boek oproept (in hoeverre moeten mensen de geschiedenis van hun eigen omgeving kennen? Hoeveel moet je doen om een ander te redden?).
Lezers op N3+ zullen het interessant vinden verbanden te leggen tussen het boek en de Nederlandse oorlogsgeschiedenis.

 

Geschreven door:

Lotte Straatsma