Info voor mediathecarissen en bibliotheekmedewerkers
| Tips voor Mediathecarissen
Tips voor Mediathecarissen
De mediatheek is voor jongeren vaak de eerste plek waar ze een leesboek komen zoeken voor school. Hier vind je tips hoe je hen met hulp van onze website goed op weg kunt helpen.
1. Informeer bij docenten
Informeer bij de sectie Nederlands of en hoe ze Lezenvoordelijst gebruiken. Je kunt dan je dienstverlening daarop aanpassen. Werken ze intensief met deze website? Dan is het zinnig om in de mediatheek een speciale Lezenvoordelijstkast in te richten waarin leerlingen per niveau boeken kunnen vinden. Doen docenten er weinig mee, dan kun jij desondanks de website gebruiken om leerlingen een passend boek in handen te geven: zie tip 2-4.
2. Kies de juiste titellijst
Leerlingen van het vmbo en uit de onderbouw havo/vwo mogen voor school meestal jeugdromans en ook vertaalde boeken lezen. Zij kunnen de titellijst 12-15 jaar gebruiken. Leerlingen uit de bovenbouw havo/vwo kun je het beste de titellijst 15-18 jaar aanbevelen.
3. Kies het juiste niveau
Op basis van de leerling- boekkenmerken bij de niveaus – zie Docenten Nederlands 12-15 en Docenten Nederlands 15-18 – kun je met enkele vragen ontdekken welk niveau een jongere ongeveer heeft. Als je tijd hebt, kunnen jullie samen die kenmerken doorlezen en kijken in welke twee niveaus hij zich het meest herkent. Adviseer de leerling om te beginnen met een boek uit het laagste van die twee niveaus (want de praktijk leert dat jongeren zich eerder over- dan onderschatten).
4. Help bij het zoeken
Laat de jongere op de website zien hoe hij op zijn niveau boeken kan zoeken op onderwerp of genre. Zo kan hij boeken vinden die aansluiten bij zijn interesse. Laat hem ook eens een boekenpagina aanklikken en zien hoe hij via de beschrijving, leesfragment of boektrailer kan kijken of een boek hem leuk lijkt.
5. Wijs op materiaalkeuze
Steeds meer titels uit de titellijsten zijn te leen als e-books of luisterboek. Met een lokaal bibliotheeklidmaatschap zijn aan deze landelijke dienstverlening geen extra kosten verbonden.
6. Voorkom negatieve leeservaringen
Adviseer de jongere om met minstens twee boeken naar huis te gaan. Mocht hij een boek na zo’n dertig bladzijden echt niet leuk vinden, dan kan hij het beter aan de kant leggen en aan nummer twee beginnen.
7. Voorkom teleurstellingen
Adviseer de jongere om altijd aan zijn docent Nederlands te vragen of hij dit boek voor school mag lezen. Dat voorkomt teleurstellingen. De meeste docenten staan de titels uit onze titellijsten toe, maar dat geldt niet altijd en overal. Vraag op jouw school na hoe docenten Nederlands hiermee omgaan.
8. Wees enthousiast over lezen
Natuurlijk een overbodige tip voor mediathecarissen, maar we noemen het toch. Boeken lezen is niet alleen leuk, maar ook nuttig. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen door het lezen van boeken beter worden in spellen en lezen en een grotere woordenschat hebben. Daarvan hebben ze bij alle vakken profijt.
Meer informatie
- Informatie over nieuwe titels vind je bij de Docenteninformatie