Lezen voor de Lijst

Over de auteur

Mirjam Mous (1963) schrijft voor verschillende leeftijden. Haar boeken kenmerken zich door vlot taalgebruik, veel vaart en humor. Ze is vier keer getipt door de Jonge Jury. Een aantal boeken, waaronder Password, is vertaald. In 2015 werd Boy 7 verfilmd. Test. is net als Boy 7 een boek waarin een jongen de hoofdrol speelt. Meer informatie over Mirjam Mous vind je op Leesplein.

Inhoud

Wanneer Elvis op de pier een briefje van een zwerver in zijn handen gedrukt krijgt, begint voor hem een avontuur. Op het briefje staat namelijk: Dit is een test. We hebben je vader. Vertel het aan niemand. Anders teken je zijn doodvonnis.

De eerste opdracht die hij moet uitvoeren, is het verzamelen van hondendrollen om daarmee de witte keuken van Lisa Thomson in te smeren. Waarom Elvis dit, en nog zes andere opdrachten, moet doen wordt pas aan het eind van het verhaal duidelijk. Dan blijkt dat alles in scène is gezet door zijn vader. Elvis’ vader test namelijk een nieuwe computergame waarbij andere spelers de opdrachten kunnen beïnvloeden door een Bully-kaart in te zetten. De spelers gokken op de reactie van de deelnemer (in dit geval dus Elvis) en zetten hier geld op in. Zal hij de opdracht uitvoeren? Hoe lang doet hij erover? Hoe zal hij hierop reageren? Uiteindelijk heeft Elvis een afschuwelijke week achter de rug, waarin hij de hele tijd dacht dat zijn vader was ontvoerd en hij hem alleen kon redden door de rare opdrachten uit te voeren. Hij is dan ook erg teleurgesteld in en ontzettend boos op zijn vader.

Moeilijkheid

Voor beginnende N1-lezers kunnen de vele open plekken in het verhaal en de late invulling ervan lastig zijn. Gevorderde N1-lezers en N2-lezers zullen Test. als een spannend verhaal ervaren. N2-lezers zullen daarnaast oog hebben voor de (on)geloofwaardigheid van het verhaal. Ook worden zij aan het denken gezet over de relatie tussen Elvis en zijn vader. N3-lezers kunnen reflecteren op de levensechte games en de gevaren daarvan. Voor hen biedt het boek verder niet zoveel uitdaging. 

Dit boek is met name geschikt voor ervaren lezers in de brugklas en voor lezers in klas 2 (havo/vwo) en klas 3 van het vmbo.

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.