Nederlands - 15 t/m 19 jaar

Spijkerschrift - Abdolah, KaderNiveau 4

Spijkerschrift

Auteur:Abdolah, Kader
Jaar uitgave:2000
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:379
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:geloof, handicap, Iran, migratie, schrijverschap, vader-zoonrelatie, verzet
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2000 is Kader Abdolah benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw voor zijn inzet op het gebied van literatuur, internationale samenwerking en vrede.
In 2001 ontving hij voor Spijkerschrift de E. du Perronprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Over de auteur

Kader Abdolah, pseudoniem voor Hossein Sadjadi Ghaemmaghami Farahani (geboren 12 december 1954 in Iran) studeerde natuurkunde en sloot zich aan bij het verzet tegen de sjah. Na de machtsovername door de ayatollahs onder leiding van Khomeini werd de communistische partij verboden. Veel vrienden van Abdolah werden opgepakt en terechtgesteld. Hij besloot het land te verlaten en kwam na zijn vlucht uit Iran in 1988 in Nederland aan, waar hij asiel aanvroeg en kreeg.
Abdolah stortte zich op het aanleren van de Nederlandse taal, ging Nederlandse Taal- en Letterkunde studeren en schreef vijf jaar later al zijn eerste verhalenbundel De adelaars, bekroond met het Gouden Ezelsoor. In 1995 werd dit debuut gevolgd door De meisjes en de partizanen. Twee jaar later publiceerde hij zijn eerste roman De reis van de lege flessen. Hierin verwerkte Abdolah al veel van zijn ervaringen als actieve verzetsstudent. In 2000 kwam het sterk autobiografische Spijkerschrift uit; het succes daarvan werd weer overtroffen door Het huis van de moskee (ook N4 op deze site) in 2005, een regelrechte bestseller. De columns van Abdolah onder de naam Mirza werden in vier bundels gepubliceerd. In 2011 schreef hij het Boekenweekgeschenk De kraai en verscheen de roman De koning. Zijn boeken zijn in vele talen vertaald.
Abdolahs boeken kenmerken zich door een heel vlotte stijl met een sterk accent op het verhalende. Ze doen aan als kleurrijke Perzische sprookjes, maar zijn veel grimmiger door de ervaringen van de onderdrukte personages.
De auteur schreef al in Iran; zijn boeken mochten niet worden uitgegeven. Hij ziet zichzelf niet als typische migrantenauteur, ook niet als Nederlandse auteur, maar als auteur op het wereldpodium.

Inhoud

De doofstomme Aga Akbar krijgt een zoon, Ismaiel, die zijn communicatielijn met de buitenwereld wordt. In een zelfbedachte gebarentaal praten ze met elkaar. Akbar noteert zijn gedachten en ervaringen in een soort spijkerschrift dat hij heeft afgekeken van eeuwenoude inscripties in een nabijgelegen grot in de bergen. Als Ismaiel opgroeit, verandert er veel in Iran: de westers georiënteerde sjah importeert verworvenheden van Amerika's consumptiemaatschappij in de orthodox-islamitische cultuur van het land. Andersdenkenden worden met harde hand onderdrukt. Ismaiel sluit zich aan bij een communistische groepering die zich tegen het bewind van de sjah keert. Vanuit zijn perspectief ervaart de lezer de ontwikkeling in het leven van de traditionele Aga Akbar en zijn vrouw Tine, en de komst van de ayatollahs onder leiding van Khomeini, die de sjah verdrijven en de periode van nieuwe onderdrukking door deze geestelijke leiders. Ismaiel vlucht en komt uiteindelijk in Nederland terecht; kort daarna krijgt hij het bericht dat zijn vader is overleden. Hij probeert de geschiedenis te reconstrueren op basis van de informatie in het schrift van zijn vader dat hem is toegestuurd.

Leesaanwijzingen

Het boek is niet dun, maar zodra je erin gaat lezen, zul je merken hoe leesbaar het is. Dat komt door de eenvoudige heldere stijl, en ook door het aanstekelijke verhalende karakter ervan. De vertelde gebeurtenissen zijn kleurrijk en zullen je zeker boeien als je geïnteresseerd bent in andere culturen. Perzische begrippen worden achterin het boek verklaard. Wat de structuur betreft: je moet even in de gaten houden dat er verschillende vertellers zijn, en verschillende perioden en plekken waarover wordt verteld.

Om over na te denken

Welke keuzes maak jij als je beseft dat ze levensgevaarlijk zijn? Blijf je trouw aan je familie en staat de veiligheid van je vriend(in) voorop? Of durf je je te geven voor grote idealen die je hebt? Durf je je los te maken van je vader, je moeder, je land?
Hoe kijk jij tegen de islam aan? Wordt jouw kijk bepaald doordat je een autochtone Nederlander bent of doordat je ouders en jij islamitisch zijn? Wat denk je: maakt dat uit voor hoe je dit verhaal zult gaan ervaren?

Waardering

'Toen ik het boek las vond ik het niet echt interessant, gewoon een leuk verhaal uit de Perzische tijd. Maar achteraf bleek er toch wel veel over te schrijven, het was gewoon een beetje puzzelen. En naarmate je bezig bent met het boek, ga je het steeds leuker vinden.'
Jochem, 6 vwo, op: scholieren.com
 
'Mijns inziens heeft Kader Abdolah in het verhaal haast de perfecte balans tussen gebeurtenissen, gedachten en gevoelens gevonden. Ik ben werkelijk waar haast betoverd door dit verhaal en door deze schrijver. En dat is iets wat niet snel gebeurt! Een prachtboek, waar ik eigenlijk verder niets op aan te merken heb.'
Vicky, 5 vwo, op: scholieren.com

'Ik vond het boek Spijkerschrift zeer aangrijpend. Ten eerste natuurlijk door het verhaal; de mensen die onderdrukt worden en dan een man die onbewust meehelpt aan de oppositie. Maar vooral de schrijfstijl van Kader Abdolah spreekt me erg aan. Hij houdt het eenvoudig, niet bombastisch of pompeus, en dit maakt het boek heel echt. Eenvoudige waarheid, zo zou ik het boek omschrijven. Al moet ik zeggen dat juist dit in het begin nogal wennen is.'
Elvan, 4 vwo, op: scholieren.com

Meer weten?

bol.com | inkijkexemplaar
leesplein.nl | informatie over het leven en werk van Kader Abdolah
  

Geschreven door:

Gosse Koolstra

Suggesties


Spijkerschrift - Abdolah, KaderNiveau 4

Spijkerschrift

Auteur:Abdolah, Kader
Jaar uitgave:2000
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:379
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:geloof, handicap, Iran, migratie, schrijverschap, vader-zoonrelatie, verzet
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2000 is Kader Abdolah benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw voor zijn inzet op het gebied van literatuur, internationale samenwerking en vrede.
In 2001 ontving hij voor Spijkerschrift de E. du Perronprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Spijkerschrift - Abdolah, KaderNiveau 4

Spijkerschrift

Auteur:Abdolah, Kader
Jaar uitgave:2000
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:379
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:geloof, handicap, Iran, migratie, schrijverschap, vader-zoonrelatie, verzet
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2000 is Kader Abdolah benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw voor zijn inzet op het gebied van literatuur, internationale samenwerking en vrede.
In 2001 ontving hij voor Spijkerschrift de E. du Perronprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Spijkerschrift - Abdolah, KaderNiveau 4

Spijkerschrift

Auteur:Abdolah, Kader
Jaar uitgave:2000
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:379
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:geloof, handicap, Iran, migratie, schrijverschap, vader-zoonrelatie, verzet
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2000 is Kader Abdolah benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw voor zijn inzet op het gebied van literatuur, internationale samenwerking en vrede.
In 2001 ontving hij voor Spijkerschrift de E. du Perronprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Opdrachten

BoekAbdolah, Kader, Spijkerschrift
NummerN3/1
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusfictie en werkelijkheid
Je leert

onderzoek doen naar de relatie tussen fictie en werkelijkheid.

Opdracht

Veel schrijvers maken gebruik van gegevens uit de alledaagse werkelijkheid en een gezamenlijke geschiedenis. Gegevens uit onze gezamenlijke geschiedenis zoals de Tweede Wereldoorlog of de periode daarna ken je misschien wel, of in ieder geval een beetje. Met de komst van nieuwe Nederlanders en hun geschiedenis in onze verhaalkunst verandert dat: je weet nauwelijks iets van hun geschiedenis af en vaak heb je helemaal geen weet van wat zij allemaal hebben meegemaakt. Voor een goed begrip van hun verhalen is dat wel nodig.

Daarom de volgende opdracht:

  1. Noteer in onderstaand schema in de linkerkolom minstens vijf historische namen of historische gebeurtenissen die worden genoemd in het verhaal. Je kunt deze gemakkelijk opzoeken op internet.
  2. Noteer in de tweede kolom een jaartal of tijdsperiode waarin deze naam of gebeurtenis geplaatst moet worden (pas op: sommige namen of gebeurtenissen moeten in verschillende perioden worden geplaatst).
  3. Noteer in de laatste kolom de betekenis van deze namen en gebeurtenissen in de (politieke) geschiedenis, en voor de hoofdpersoon of voor andere personen in het verhaal.
  4. Schrijf daarna een samenhangende tekst van ongeveer 300 woorden waarin je de volgende vragen beantwoordt:
    - Is het belangrijk voor jou dat je die historische betekenis nu (beter) kent? Heeft dat bijgedragen aan je begrip van het verhaal?
    - Maakt dat het verhaal mooier, aantrekkelijker, of nog iets anders?
    - Is er iets in jouw opvattingen over de werkelijkheid veranderd?
    *Aanwijzingen: wees gericht op de geschiedenis van de Islam, van Iran en de verhouding met het westen, met name Amerika.
Naam of gebeurtenis Tijd Betekenis in de geschiedenis en het verhaal
Khomeiny    
...    
...    
Etc.    

 

Gemaakt doorGosse Koolstra



BoekAbdolah, Kader, Spijkerschrift
NummerN3/1
Niveau3
Studielast3 slu
Werkvormtweetal
Focusperspectief
Je leert

de werking van het gekozen perspectief beoordelen.

Opdracht

A

  1. [individueel]
    Beschrijf de levensgeschiedenis van je ouders tot aan jouw geboorte. (150 woorden)
  2. [samen]
    Vergelijk die beschrijvingen met elkaar.
  3. [samen]
    Wat valt jullie op aan je manier van beschrijven? Zijn er verschillen?
  4. [samen]
    Hoe verklaar je die verschillen?
  5. [individueel]
    Vanuit welk 'vertellersstandpunt' heb jij het verhaal geschreven?
  6. [individueel]
    Heb je nu ook ideeën gekregen over hoe je die geschiedenis anders zou kunnen/willen vertellen? Zo ja, hoe?

B

Het verhaal over Aga Akbar en zijn zoon wordt in drie delen verteld: Boek I, 'Spelonk', Boek II, 'Nieuwe grond' en Boek III, wederom 'Spelonk'. De boeken zijn vanuit verschillende perspectieven geschreven.
Bestudeer eerst de Literaire theorie over perspectief.

  1. [samen]
    Herlees p. 9 t/m 10 uit Spijkerschrift. Op welke manier gaat de auteur de geschiedenis van Ismaiel voor zijn geboorte vertellen? Wat zegt hij daarover? In welk perspectief wordt dit verteld?
  2. [samen]
    Herlees een stukje vanaf p. 114 uit Spijkerschrift. Beschrijf de manier waarop de auteur de geschiedenis van Ismaiel vertelt vanaf zijn geboorte; welk deel daarvan hoort bij het eerste deel, welk bij het tweede deel van het verhaal?
  3. [samen]
    Wat is het effect van de manier van vertellen van Ismaiel 'over zichzelf'? Is Ismaiel hier aan het woord, Kader Abdolah of een verzonnen verteller?
  4. [samen]
    Door wie wordt Boek III verteld? Is dat nu Ismaiel die het spijkerschrift van zijn vader vertaalt, is het een verteller die door Kader Abdolah geschapen is of vertelt Kader Abdolah hier over zichzelf, in de derde persoon?
(Literaire)theorie

'Perspectief', in: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur, Groningen: Uitgeverij kleine Uil, 2009, p. 101-106.

Gemaakt doorGosse Koolstra




Spijkerschrift - Abdolah, KaderNiveau 4

Spijkerschrift

Auteur:Abdolah, Kader
Jaar uitgave:2000
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:379
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:geloof, handicap, Iran, migratie, schrijverschap, vader-zoonrelatie, verzet
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2000 is Kader Abdolah benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw voor zijn inzet op het gebied van literatuur, internationale samenwerking en vrede.
In 2001 ontving hij voor Spijkerschrift de E. du Perronprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Opdrachten

BoekAbdolah, Kader, Spijkerschrift
NummerN4/1
Niveau4
Studielast3 à 4 slu
Werkvormtweetal
Focusvergelijking
Je leert

twee boeken op inhoud met elkaar te vergelijken.

Opdracht

Voor wie?
Voor deze opdracht verdeel je de romans Spijkerschrift van Kader Abdolah en De gelukvinder van Edward van de Vendel en Anoush Elman over de groepsleden. Alle groepsleden lezen beide boeken, maar je bent straks specialist in een van beide boeken.

A [individueel]

Bekijk bron 1 en beantwoord de volgende vragen:

  1. Hoe reageer jij als er bekend wordt gemaakt dat in jouw leefomgeving een nieuw AZC zal worden gevestigd?
  2. Hoe reageren buurtgenoten op deze bekendmaking?
  3. Wat vind jij van de reacties van je buurtgenoten?
  4. Welke beelden die mensen hebben van asielzoekers blijken uit deze reacties?

B [samen]

Bespreek de antwoorden met elkaar en noteer per vraag de overeenkomsten en verschillen.

C [individueel]

Beantwoord dan voor jouw boek de volgende vragen:

  1. Van welk type asielzoeker is sprake in jouw boek?
  2. Van welke type asielzoeker is sprake in het andere boek?
  3. Waarop wordt de nadruk gelegd in het boek: de situatie in het land van oorsprong en de ervaringen van de asielzoeker daar? De omstandigheden tijdens de vlucht en de wijze van vluchten? De situatie in het nieuwe land en de opvang daar? Of op andere zaken?
  4. Welke invloed heeft het gekozen perspectief op de manier waarop de problematiek aan de lezer wordt getoond?
  5. Wat is jouw oordeel over de 'legitimiteit' van het aanvragen van asiel door de hoofdpersoon? Vind je het terecht?
  6. Is jouw oordeel beïnvloed door de manier van schrijven van de auteur(s)?
  7. Is je oordeel over asielzoekers veranderd, gelijk gebleven of versterkt?

D [deels samen, deels individueel]

Bespreek gezamenlijk de gegeven antwoorden bij C en beschrijf dan individueel in ongeveer 250 woorden welke overeenkomsten en verschillen jullie zien in:

  1. De manier waarop de auteur(s) het motief 'asielzoeker' hebben vormgegeven;
  2. Het effect dat deze manier van schrijven heeft op de oordeelsvorming van de lezer.
    Je mag je hierbij beperken tot je eigen oordeel, maar je mag dat van de ander(en) er ook bij betrekken. Probeer tot een duidelijke conclusie te komen.
Bronnen
  1. schooltv.nl | 'Nederland migratieland' (aflevering 2)
Gemaakt doorGosse Koolstra



BoekAbdolah, Kader, Spijkerschrift
NummerN4/2
Niveau4
Studielast3 slu
Werkvormindividueel of tweetal
Focusboek en film
Je leert

nadenken over de keuzes van een filmmaker die een boek verfilmt.

Opdracht

Misschien heb je al eens een boek gelezen waarvan je ook de verfilming hebt gezien. In welke volgorde je dat ook doet, vaak bekruipt je het gevoel 'Het boek vond ik beter'. Mensen die dit zeggen, hebben daar heel verschillende redenen voor. Soms vonden ze het vervelend dat de film beelden gaf van situaties waarvan ze zichzelf bij het lezen heel andere beelden hadden voorgesteld, of er waren personages toegevoegd of weggelaten in de film, of er was zelfs een heel andere afloop van het verhaal! Filmmakers geven meestal aan dat dit noodzakelijk was, omdat film 'nu eenmaal' een ander medium is dan een roman.

Nu ben jij dan wel niet een professioneel filmmaker, maar je kunt wel nadenken over hoe jij de roman Spijkerschrift zou verfilmen. Het komt globaal neer op het volgende: welke verhaalgegevens komen er wel/niet in voor, welke personages komen er wel/niet in voor, welke volgorde van gebeurtenissen kies je, welke motieven en welke 'boodschappen' wil jij wel/niet benadrukken?

A

Je gaat dit schematisch aanpakken. Voor ieder probleem maak je een apart schema. Je moet dus goed nadenken over welke 'sequenties' er voorkomen in verhaal en film.

De verhaalgegevens: Wel/niet in film + reden
Koranverhaal over de mannen in de grot  
Hoofdstuk Grot, de geschiedenis van Kazem Gan en Aga Akbar  
...  
Etc.  

  

Personages: Wel/niet in film + reden
de anonieme mannen in de grot  
Kazem Gan  
Aga Akbar, Tine  
Etc.  

 

De volgorde van de gebeurtenissen:
1. 
2. 
3. 
Etc.

 

Welke motieven en 'boodschappen' moeten er per se gehandhaafd blijven in de film?
1. 
2. 
3. 
Etc.

 

B

Geef vervolgens in ongeveer 100 woorden antwoord op de kritische vraag van een journalist: 'Waarin verschilt uw film van het boek? Vindt u uw film even goed als het boek?'

Gemaakt doorGosse Koolstra




Spijkerschrift - Abdolah, KaderNiveau 4

Spijkerschrift

Auteur:Abdolah, Kader
Jaar uitgave:2000
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:379
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:geloof, handicap, Iran, migratie, schrijverschap, vader-zoonrelatie, verzet
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2000 is Kader Abdolah benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw voor zijn inzet op het gebied van literatuur, internationale samenwerking en vrede.
In 2001 ontving hij voor Spijkerschrift de E. du Perronprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Opdrachten

BoekAbdolah, Kader, Spijkerschrift
NummerN5/1
Niveau5
Studielast3 slu
Werkvormtweetal
Focusliterair oordeel
Je leert

verschillende soorten argumenten in recensies herkennen en beoordelen.

Opdracht

A [individueel]

Lees de Literaire theorie en bron 1.

  1. a. Van welk soort argumenten maakt Max Pam overwegend gebruik in zijn recensie?
    b. Geef een voorbeeld uit de recensie.
  2. In welke mate gebruikt hij de genoemde soort argumenten uit de Literaire theorie? Veel/weinig/een paar keer?
  3. Zie je nog andere soorten argumenten? Hoe zou je die benoemen?
  4. Vind jij dat de argumenten van Max Pam ter zake doen of vind je dat ze weinig met boek en inhoud te maken hebben?

B [individueel]

Een van jullie leest bron 2 en de ander bron 3.
Beantwoord voor je eigen bron opnieuw de A-vragen.

C [samen]

  1. Bespreek jullie bevindingen bij B. Van welke argumenten maken de drie recensenten ieder voor zich het meest gebruik?
  2. Wat vind je van de kwaliteit van hun argumenten?
  3. In welke mate zijn jullie het eens/oneens met hun argumenten en hun oordeel?
  4. Welke oordelen en argumenten uit de recensies over Spijkerschrift wijzen jullie af?
  5. Van welke (soort) argumenten zouden jullie gebruikmaken bij het schrijven van een recensie van Spijkerschrift?
(Literaire)theorie

'Argumenten in recensies', in: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Groningen: Uitgeverij kleine Uil, 2009, p. 183-189.

Bronnen
  1. maxpam.nl | Max Pam, 'De ideale schoonzoon is in Nederland de ideale asielzoeker'
  2. nrc.nl | Janet Luis, 'Spreekbuis van een sprakeloze vader'
  3. digibron.nl | Enny de Bruin, 'Het pak van Sjaalman in spijkerschrift'
Gemaakt doorGosse Koolstra



BoekAbdolah, Kader, Spijkerschrift
NummerN5/2
Niveau5
Studielast3 à 4 slu
Werkvormindividueel
Focusfictie en werkelijkheid
Je leert

de relatie tussen fictie en werkelijkheid onderzoeken en beoordelen.

Opdracht

Een bekend probleem in literatuur is de verhouding tussen werkelijkheid en fictie. Over dichters is wel eens gezegd: 'Dichters liegen de waarheid'. Ook Kader Abdolah heeft met deze kwestie geworsteld: hoe geef ik een geschiedenis weer die voor een deel biografisch, voor een deel autobiografisch is? In welke mate mag ik daar fictie van maken? Wat is de taak van de schrijver? Om daar een beeld van te geven, verwijst hij in Spijkerschrift naar het beroemde 'pak van Sjaalman', een uitgebreid pak met aantekeningen over van alles en nog wat dat in het boek Max Havelaar, of de koffieveilingen der Nederlandsche Handel-Maatschappij van Multauli zo'n belangrijke rol speelt.
In een interview zegt Kader Abdolah dat hij de moord op een voorvader, dichter en politicus, wil wreken door heel veel te schrijven.

A

  1. Als jij een boek zou kunnen schrijven of een film maken, hoe zou je een verhaal over emotionele delen van je leven dan het liefst willen vormgeven: met jezelf, met je eigen naam, in de hoofdrol? Met een andere naam? Vanuit verschillende perspectieven? Vanuit een ik-perspectief?
  2. Leg uit wat het 'pak van Sjaalman is' en wat er zo bijzonder aan is. Gebruik onder andere de gegeven bronnen. Je kunt ook je docent om hulp vragen.
  3. Wat precies is in Spijkerschrift zo'n 'pak van Sjaalman'?
  4. Wat is voor hoofdpersoon Ismaiel het lastige van dit 'pak van Sjaalman'?
  5. Hoe heeft de schrijver Kader Abdolah het probleem met dit 'pak van Sjaalman' opgelost? Wat is je oordeel over die oplossing?

B

  1. Welke autobiografische gegevens heeft Abdolah naar eigen zeggen verwerkt in Spijkerschrift?
  2. Welke biografische gegevens over zijn vader heeft Kader Abdolah verwerkt in Spijkerschrift, voor zover jij dat kunt achterhalen?
  3. Is Ismaiel in staat het spijkerschrift in het hem toegestuurde pakje te lezen, denk je? Leg je antwoord uit.
  4. Wat zegt dit over de andere gegevens, bijvoorbeeld de ervaringen van Goudklokje?

C

Schrijf een beschouwing van 200 tot 400 woorden over de vraag in hoeverre je de uitspraak 'Dichters liegen de waarheid' kunt betrekken op Spijkerschrift. Maak wederom gebruik van de bronnen.

Bronnen
  1. digibron.nl | Enny de Bruin, 'Het pak van Sjaalman in spijkerschrift'
  2. literatuurgeschiedenis.nl | 'Dat bliksems knappe boek: Max Havelaar' 
  3. sites.google.com | 'Pak van Sjaalman (van Multatuli)'
Gemaakt doorGosse Koolstra




Spijkerschrift - Abdolah, KaderNiveau 4

Spijkerschrift

Auteur:Abdolah, Kader
Jaar uitgave:2000
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:379
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:geloof, handicap, Iran, migratie, schrijverschap, vader-zoonrelatie, verzet
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2000 is Kader Abdolah benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw voor zijn inzet op het gebied van literatuur, internationale samenwerking en vrede.
In 2001 ontving hij voor Spijkerschrift de E. du Perronprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Spijkerschrift - Abdolah, KaderNiveau 4

Spijkerschrift

Auteur:Abdolah, Kader
Jaar uitgave:2000
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:379
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:geloof, handicap, Iran, migratie, schrijverschap, vader-zoonrelatie, verzet
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2000 is Kader Abdolah benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw voor zijn inzet op het gebied van literatuur, internationale samenwerking en vrede.
In 2001 ontving hij voor Spijkerschrift de E. du Perronprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Introductie

Kader Abdolah (Iran, 1954) studeerde natuurkunde in Teheran en zat in de redactie van een ondergrondse krant totdat hij gedwongen werd zijn land te ontvluchten. Hij verblijft sinds 1988 in Nederland. Zijn eerste verhalenbundel, De adelaars (1993), werd bekroond met het Gouden Ezelsoor, de prijs voor het bestverkochte debuut. Ook zijn verhalenbundel De meisjes en de partizanen (1995) kregen van pers en publiek veel waardering. De roman De reis van de lege flessen (1997) werd door NRC Handelsblad 'een meesterwerk' genoemd. Daarna volgden de romans Spijkerschrift (2000), Portretten en een oude droom (2003) en de bestseller Het huis van de moskee (2005). In 2008 verscheen de dubbelpublicatie De Koran/De boodschapper, die genomineerd werd voor de NS Publieksprijs. Daarnaast publiceerde Abdolah vier bundels met columns uit de Volkskrant: Mirza, Een tuin in de zee, Karavaan en Dit mooie land.
Bron: degeus.nl

Inhoud

Let op: onderstaande tekst bevat belangrijke details over de afloop van het verhaal.
Vanuit het perspectief van een alwetende verteller en een ik-perspectief dat ligt bij de hoofdpersoon Ismaiel, de zoon van Aga Akbar, wordt het verhaal verteld over de doofstomme vader Aga Akbar en diens leven. Daaraan knoopt Ismaiel het verhaal van zijn eigen leven vast. Aga Akbar, gerenommeerd tapijtknoper en -restaurateur, zoekt met vrouw en kinderen zijn heil in de stad, waar hij als fabrieksarbeider steeds ongelukkiger wordt. Zijn ervaringen en gedachten noteert hij in spijkerschrift, gebaseerd op het drieduizend jaar oude, onbegrijpelijke spijkerschrift in een nabijgelegen grot. Ismaiel groeit op en ervaart steeds sterker de kloof tussen zijn eigen ontwikkeling als intelligente lezende adolescent die zelfs natuurkunde kan gaan studeren, en zijn rol als verbinding tussen zijn traditionele vader en de buitenwereld. Die ervaring wordt nog sterker en indringender wanneer hij zich aansluit bij het verzet tegen de sjah en zo meewerkt aan diens val in 1979. Maar de geestelijke leiders die dan aan de macht komen, keren zich tegen de communistische partij waarvan hij lid is, en vele medestanders van Ismaiel worden opgepakt en terechtgesteld. Hij vlucht en komt uiteindelijk in Nederland terecht. In het laatste deel van het boek reconstrueert hij de dood van zijn vader en de verdwijning van zijn gevangengenomen zuster Goudklokje.

Moeilijkheid

Spijkerschrift telt een kleine 400 pagina's en kent verschillende verhaallijnen. Daarnaast is het boek niet chronologisch opgebouwd. Ook wordt er steeds verwezen naar de geschiedenis van Iran. Voor lezers die net de overstap hebben gemaakt naar N3 kan dit boek daarom net een stap te ver zijn. Voor leerlingen, ook op N3, die bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in andere culturen is Spijkerschrift heel goed te lezen. N4-lezers zullen na gaan denken over de levensvragen die Abdolah aan de orde stelt. Leerlingen op N5 zullen zich kunnen buigen over de parallellen tussen Max Havelaar en Spijkerschrift.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten

Bereidheid Dit boek zal ook van de N4-lezer nog enige bereidheid vragen. Het beslaat namelijk 379 bladzijden en bovendien lopen er verschillende verhalen en tijden door elkaar. Sommige culturele geschiedenissen en personen worden bekend verondersteld. Een uitdaging voor leerlingen om zich hierin te verdiepen.
  Interesses Het boek zal lezers aanspreken die geïnteresseerd zijn in onderwerpen als andere culturen, vluchtelingen en familiegeschiedenissen. Abdolah stelt uiteenlopende zaken aan de orde in Spijkerschrift. Welke plaats nemen het geloof en de daarbij behorende regels in in je leven? Hoe ver wil jij gaan om goed over te komen in de ogen van je ouders? Onder welke omstandigheden zou jij je land ontvluchten? Lezers die zich door dit soort onderwerpen aangesproken voelen, en dat zullen waarschijnlijk vooral N4- en N5-lezers zijn, vinden in dit boek veel van hun gading.
  Algemene kennis Zonder kennis van de geschiedenis van Perzië en van mensen als Khomeini en de Sjah zal de lezer, ook de N4- en N5-lezer, een deel van het verhaal ontgaan. Bekendheid met de vluchtelingenproblematiek is een vereiste voor de N3-lezer.
  Specifieke literaire en culturele kennis De lezer moet voor een goed begrip van Spijkerschrift weet hebben van begrippen als meervoudig perspectief, allusie, flashbacks. Vooral de diverse toespelingen naar andere literaire werken zullen N3-lezers ontgaan.

Vertrouwdheid met literaire stijl

Vocabulaire Abdolah gebruikt eenvoudige woorden en voor Perzische woorden en begrippen is er achterin het boek een woordenlijst opgenomen. Het al te veelvuldig gebruikmaken van deze woordenlijst is minder geschikt voor een N3-lezer, aangezien dit behoorlijk de vaart uit het verhaal zal halen.
  Zinsconstructies Het boek is geschreven in eenvoudige, veelal korte zinnen. Geschikt voor elk niveau. Naarmate het verhaal vordert, krijgt deze eenvoud een soort cadans, die de geoefende N5-lezer zal kunnen bekoren.
  Stijl Goed te begrijpen, op enkele vreemde zinsconstructies na (die waarschijnlijk een Perzische oorsprong hebben). Geen probleem dus voor lezers van N3 tot en met N5.

Vertrouwdheid met literaire personages

Karakters Voor zowel de N3- als de N4-lezer zijn de karakters in dit boek goed te begrijpen. Voor de N5-lezer zijn de karakters aan de eenvoudige kant.
  Aantal karakters Er is een beperkt aantal personages. Zij komen allemaal uit dezelfde familie: oudoom Karem Gan, oma Hadjar, zoon Aga Akbar, zijn vrouw Tine en hun kinderen Ismaiel, Mahboebé (Goudklokje), Marzi en Ansi. Vooral tijdens het lezen van de eerste hoofdstukken zal het een probleem zijn voor de N3-lezer om iedereen uit elkaar te houden.
  Ontwikkeling van en verhouding tussen de karakters De personages ontwikkelen zich op redelijk voorspelbare wijze. Dit maakt het boek ook leesbaar voor N3-lezers.

Vertrouwdheid met literaire procedés

Spanning Er gebeurt veel in het verhaal, op verschillende plaatsen en verschillende tijden. Deze actiedichtheid zal de N3-lezer kunnen waarderen in dit boek.
  Chronologie Het verhaal is verdeeld in drie boeken die chronologisch op elkaar volgen. In Boek 1 en in Boek 2 komen meerdere flashbacks voor. Boek 3 is chronologisch geschreven. Een N3-lezer zal moeite kunnen hebben met deze structuur.
  Verhaallijn(en) Er zijn twee verhaallijnen door elkaar gevlochten, te weten Aga Akbars leven en het levensverhaal van zijn zoon Ismaiel. Ismaiel vertelt hierbij het verhaal van Aga, zoals hij dat leest in Aga's 'spijkerschrift'. Ieder boek heeft bovendien een soort proloog, schuingedrukt, waarin een alwetende verteller een soort voorproefje geeft van de dingen die komen gaan in het erop volgende 'Boek'. De N4- en N5-lezers zullen hun leeservaring nodig hebben om deze structuur volledig te doorgronden. De N3-lezer zal zeker moeite hebben met deze complexe structuur.
   Perspectief Er is sprake van een meervoudig perspectief. In Boek 1 en Boek 3 is er een alwetende verteller aan het woord, in Boek 2 een ik-verteller. Dit is op zo'n manier gedaan dat ook de N3-lezer hier geen problemen mee zal hebben.
  Betekenis Er komen allusies in Spijkerschrift voor naar de Perzische literatuur en naar de Nederlandse literatuur (Multatuli). In een verantwoording achterin wordt aangegeven welke citaten van welke schrijvers zijn. De N3-lezer kan het boek ook zonder kennis hiervan goed lezen. Voor de N5-lezer is het een uitdaging om achter deze tekstexterne verbanden te komen.

Relevante bronnen voor docenten

  dbnl.org | Kader Abdolah, 'Het Nederlands is mijn tweede vaderland', in: Ons Erfdeel, Jaargang 39 (1996).
dbnl.org | Odile Heynders en Bert Paasman. '"De ziel van dit volk komt goed in gedichten naar voren, maar in proza niet" - Een interview met Kader Abdolah op 18 oktober 1999', in: Literatuur, Jaargang 16 (1999).
dbnl.org | Frank Hellemans, 'Op adem komen dankzij Kader Abdolah. De naïeve vertelkracht van een nieuwe Nederlander', in: Ons Erfdeel, Jaargang 43 (2000).

  

Geschreven door:

Arend Medendorp, Cilla Geurtsen en Gosse Koolstra