Lezen voor de Lijst

Docenten Nederlands 12-15

 | niveau 3 | Perenbomen bloeien wit

Introductie

Gerbrand Bakker (Wieringerwaard, 28 april 1962) rondde zijn studie Nederlandse taal- en letterkunde af en liet zich vervolgens omscholen tot hovenier. Hij debuteerde in 1999 met de jeugdroman Perenbomen bloeien wit.
In 2006 verscheen zijn debuut voor volwassenen: de roman Boven is het stil. Deze roman werd een groot succes. Het boek haalde de shortlist van de Libris Literatuurprijs in 2007. Ook kreeg Bakker in 2006 de debutantenprijs voor dit boek. Na het succes van Boven is het stil bewerkte Bakker Perenbomen bloeien wit en bracht het opnieuw uit. Onder dezelfde titel dus, maar dan als boek voor volwassenen. In 2009 verschenen Juni en Ezel, schaap en tureluur, een bundeling dierenteksten van zijn website en columns uit De Groene Amsterdammer, waar hij sinds 2007 werkt als vaste columnist. In 2010 verscheen De omweg, een roman die in tegenstelling tot zijn eerdere romans niet langer het Noord-Hollandse landschap als achtergrond heeft.
Bakkers boeken zijn in meerdere talen vertaald en zijn bestsellers in Duitsland en Frankrijk.

Inhoud

In Perenbomen bloeien wit spelen de tweeling Klaas en Kees en hun jongere broertje Gerson een soort blindemannetje. In de tuin proberen ze met hun ogen dicht naar een bepaald doel te lopen: de regenton, de keukendeur of oude grafzerken achter het huis. Ze noemen het spelletje 'zwart'. Zo noemde Gerson het toen hij klein was en voor de eerste keer mee mocht doen met zijn oudere broers.
Als ze vlak voor Gersons verjaardag een auto-ongeluk krijgen, moet Gerson voor altijd 'zwart spelen'. Hij, zijn broers en zijn vader moeten leren leven met deze ingrijpende verandering. Dit lukt Gerson niet: hij kiest er uiteindelijk voor om uit het leven te stappen.
 

Moeilijkheid

Het boek is voor N2-lezers goed te lezen. Het taalgebruik is eenvoudig, het verhaal heeft een eenvoudige structuur en een dramatisch verhaalelement; allemaal ingrediënten waardoor N2-lezers het verhaal ingetrokken worden. De beeldende manier waarop de auteur het verhaal schrijft, maakt dat de lezer op N2 heel goed voor zich kan zien wat de auteur vertelt.
N3-lezers zullen zich wat meer bewust zijn van de perspectiefwisselingen en de tijd in het verhaal.
De lezer op N3+ zal meer reflecteren op het voelen, handelen en denken van de hoofdpersonen. Daarnaast zal deze lezer eerder een ander thema (de homoseksualiteit van de hoofdpersoon) opmerken.
 

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.