Lezen voor de Lijst

Docenten Nederlands 12-15

 | niveau 2 | Hart van inkt

Introductie

Cornelia Funke (1958) is een Duitse kinder- en jeugdboekenschrijfter. Door haar werk als illustrator raakte ze geïnspireerd om zelf te gaan schrijven. Inmiddels heeft ze een grote lijst aan titels op haar naam staan. Funke schrijft vooral spannende boeken die veel fantasie en sprookjesachtige elementen bevatten. Hart van inkt is daar een goed voorbeeld van. Funkes voorliefde voor boeken en verhalen krijgt in Hart van inkt een prominente plaats. Door middel van belezen personages, motto’s en andere vormen van intertekstualiteit, laat ze zien hoe groot de schatkamer van de jeugdliteratuur is. Hart van inkt is het eerste deel van een trilogie.

Inhoud

Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal en kan je leesplezier bederven.

Meggie is dol op verhalen en boeken, net als haar vader Mo. Toch heeft Mo nooit iets willen voorlezen. Als er op een avond een vreemde persoon op de stoep staat en Mo en Meggie in gevaar blijken te zijn, moet Mo zijn geheim wel vertellen. Hij blijkt al voorlezend voorwerpen en personen uit boeken naar deze wereld te kunnen halen. In ruil daardoor verdwijnen er echter ook mensen naar de wereld van het verhaal. Zo is ook Meggies moeder verdwenen. Mo wordt gezocht door de grootste schurk die hij ook tevoorschijn las, Capricorno. Door het verhaal waaruit Capricorno afkomstig is aan te passen, lukt het uiteindelijk om deze schurk te verslaan.

Moeilijkheid

Hart van inkt bevat veel sprookjesachtige elementen die vooral liefhebbers van sprookjes en fantasy zullen aanspreken. Meisjes zullen zich sneller aangesproken voelen door de vrouwelijke hoofdpersoon, maar de spanning en de vele mannelijke bijfiguren maken het boek ook zeker geschikt voor jongens. De omvang van Hart van inkt zal vooral van N1- en N2-lezers een grote bereidheid vragen. Ook het poëtische taalgebruik zal voor hen een struikelblok zijn, maar daar staan een ruime bladspiegel een spannend verhaal tegenover. Voor N3-lezers vormt de intertekstualiteit een interessante puzzel. De betekenissen van de motto’s en bijvoorbeeld de vraag wat verhalen ons kunnen bieden, zijn elementen waarover zij zich kunnen buigen.

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier