Lezen voor de Lijst

Docenten Nederlands 12-15

 | niveau 2 | De gelukvinder

Introductie

Edward van de Vendel (1964) heeft jarenlang op een basisschool voor de klas gestaan. Sinds 2001 is hij fulltime schrijver. Hij schrijft onder andere kinderboeken en gedichten, zowel voor kinderen als volwassenen. In 2008 nam hij het initiatief tot de Slashreeks. Slashboeken zijn boeken die geschreven zijn op basis van het waargebeurde levensverhaal van een bijzondere jongere. De gelukvinder is het eerste Slashboek. De reeks wordt zeer veel gelezen door jongeren. Edward van de Vendel heeft inmiddels een groot aantal prijzen voor zijn werk ontvangen.
Anoush Elman werd in Kabul geboren. Hij is achttien jaar en havo-scholier. Anoush schreef en regisseerde een toneelstuk over zijn ervaringen, en wil naar de filmacademie (als hij tenminste in Nederland mag blijven).

Inhoud

Hamayun leeft met zijn vrijdenkende ouders en broertjes in Afghanistan waar de Taliban een schrikbewind voeren. Hamayuns vader, Padar, wordt gearresteerd en mishandeld en ook het gezin wordt bedreigd. Telkens als Hamayun denkt dat ze ergens kunnen blijven, moeten ze weer verder vluchten. Soms kunnen ze afscheid nemen en soms niet. Wel is zeker dat hij nieuwe contacten en vriendschappen weer kwijtraakt als ze verder trekken. Na een angstige vlucht en vele omzwervingen, waarbij steeds het gevaar dreigt dat de Taliban hen vinden, komt het gezin aan in Nederland. Hier hoopt Hamayun zijn geluk te vinden, want hier in Nederland mogen ze denken en zeggen wat ze maar willen. Maar ook hier is het gezin niet veilig: de aanvraag van een verblijfsvergunning wordt steeds afgewezen en uiteindelijk is het gezin uitgeprocedeerd. Bovendien duurt het hele proces enorm lang en ondertussen staat het leven van de gezinsleden stil. 

Moeilijkheid

Het zal N1- en N2-lezers aanspreken dat De gelukvinder gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Er moet wel interesse zijn voor andere culturen en de problematiek van asielzoekers. Bovendien zullen vooral N1-lezers sommige stukken langdradig vinden en zullen zij de namen moeilijk kunnen plaatsen. De flashbacks zullen niet veel moeilijkheden opleveren voor de meeste N2-lezers, maar N1-lezers moeten wel goed opletten. Zowel N1- als N2-lezers zullen moeite hebben met de twee eindes van het boek; er is een goed einde en een alternatief einde waarbij het gezin Nederland zal moeten verlaten.

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.