Lezen voor de Lijst

Introductie

Mirjam Mous is een Nederlandse kinderboekenschrijfster. Ze heeft al veel boeken geschreven. Omdat ze jarenlang les heeft gegeven in het Speciaal Onderwijs, gaan veel boeken over het onderwijs. Vooral haar eerste boeken gaan over dit onderwerp. Met haar boeken wil ze leerlingen aan het lezen krijgen. Dit is ook de reden dat ze in haar boeken rekening probeert te houden met jonge lezers die weinig leeservaring hebben. Haar boeken kernmerken zich door vlot taalgebruik, veel vaart en humor. Tijdens een schoolbezoek kreeg Mirjam Mous de vraag of ze eens een spannend boek wilde schrijven met een jongen in de hoofdrol. Dat werd Boy 7. Ze is tweemaal getipt door de Jonge Jury, namelijk in 2006 met Doorgeschoten en in 2011 met Boy 7.

Inhoud

Een jongen ontwaakt op een lege grasvlakte en heeft geen idee waar of wie hij is en hoe hij aan zijn rugzak komt. In een spannende zoektocht probeert hij dat te achterhalen en komt hij erachter dat hij ongewild meedoet aan een experiment, waarin zijn geheugen en gedrag met behulp van een chip gestuurd kunnen worden.

Moeilijkheid

Lezers op N1 zullen de chronologie in het verhaal lastig vinden. Ook sommige N2-lezers zullen er moeite mee hebben om de tijdsprongen te volgen. De spanning in het verhaal is voor ieder niveau interessant: N1 zal het verhaal vooral als een spannende zoektocht ervaren, terwijl N2 en N3 meer zullen nadenken over de achterliggende gedachtes. Voor N3 ligt er een uitdaging in de vragen die het boek oproept: hoe ver zal de moderne technologie gaan en wat vind je van die ontwikkeling? Gaan we bijvoorbeeld kinderen in de toekomst chippen? Hoe ver mogen we gaan als maatschappij om mensen voor misstappen te behoeden?

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier