Lezen voor de Lijst

Docenten Nederlands 12-15

 | niveau 1 | Ik moet dit doen

Introductie

Maren Stoffels schreef haar eerste boek Dreadlocks & Lippenstift toen ze 17 jaar was. Dit boek werd onder andere bekroond met de Prijs van de Jonge Jury. In 2009 won ze opnieuw de Prijs van de Jonge Jury met het boek Sproetenliefde. Haar boeken gaan vaak over liefde en vriendschap en hoe lastig dat soms kan zijn. Stoffels bezoekt ruim honderdvijftig scholen per jaar om te vertellen over haar beroep en haar boeken.

Inhoud

Simon heeft een dwangstoornis. Hij moet handelingen uitvoeren, zoals het open- en dichtritsen van zijn rugzak, want hij denkt dat er anders slechte dingen gebeuren. Zijn grootste angst is het getal vier. Deze angst is ontstaan toen hij een afspraak had met zijn oma om vier uur en Simon had beloofd niet te laat te komen. Door omstandigheden gebeurde dit echter wel en hij trof oma dood aan in haar stoel. Sindsdien kan Simon geen normaal leven meer leiden door de stem in zijn hoofd die hem allerlei handelingen laat uitvoeren, omdat er anders nog meer slechte dingen gebeuren.

Jasmin heeft last van smetvrees. Ze heeft bijna geen tijd meer voor andere dingen dan schoonmaken en is hierdoor haar vriendin Polly kwijtgeraakt. Het doet Jasmins moeder veel verdriet haar dochter zo te zien. Jasmin wil van haar dwang af en ze gaat mee op een kamp voor jongeren met een dwangstoornis. Hier ontmoet ze Simon, Omar, Rosa, Lilly en Tamara, die allemaal hun eigen dwanghandelingen hebben. Ze krijgen therapie van Inge en Danny. Simon zit niet te wachten op deze therapie, want hij wil niet toegeven dat hij last heeft van dwanghandelingen. Omdat hij zich niet openstelt, valt hij buiten de groep. Alleen Jasmin krijgt contact met hem. Tegen haar wordt gemeen gedaan door onder andere Rosa. Als Simon voor Jasmin op wil komen door een streek met Rosa uit te halen, pakt dit verkeerd uit. Simons streek treft namelijk Jasmin, die overstuur wegloopt.

Jasmin vertelt niemand waar ze naartoe gaat, maar Simon denkt te weten waar ze zich verscholen houdt voor de buitenwereld. Hij gaat naar de bunker waar de groep die middag is geweest en Rosa staat erop mee te gaan. In de bunker worden ze alle drie geconfronteerd met hun angsten: Jasmin vindt het er ongelooflijk vies en Simon ziet alle vieren die met graffiti op de muren zijn gespoten. Hij moet ervan overgeven, waar Rosa absoluut niet tegen kan. Uiteindelijk heeft het voorval de groep hechter gemaakt. Nu ze elkaar vertrouwen, is het ook makkelijker om aan hun dwangstoornis te werken tijdens de laatste dagen van het kamp. 

Moeilijkheid

Voor N-start- en beginnende N1-lezers kan het wisselende perspectief vanuit Simon en Jasmin en daarbij ook nog de stem in Simons hoofd ingewikkeld zijn. Actiespanning komt pas aan het einde van het verhaal voor. N-start- en N1-lezers zullen voor die tijd mogelijk afhaken. Vanaf het begin van het verhaal is er wel al sprake van psychologische spanning. Ervaren N1- en N2-lezers zullen deze spanning waarderen. Voor lezers van alle niveaus kan de thematiek het verhaal lastig maken, omdat de lezers misschien nog nooit met dwangstoornissen in aanraking zijn geweest. Dit maakt het verhaal wel leerzaam voor hen.

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.