Nederlands - 15 t/m 19 jaar

Slangen aaien - Boelsums, MirjamNiveau 2

Slangen aaien

Auteur:Boelsums, Mirjam
Jaar uitgave:1998
Uitgeverij:Meulenhoff
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:156
Genre:probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, misdaad, vriendschap, puberteit, schuld
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en op Daisy-rom.
In 1998 genomineerd voor De Gouden Strop, de prijs voor het beste spannende boek. In 1999 bekroond met de Academica Debutantenprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Over de auteur

Mirjam Boelsums (1955) is schrijfster, sociologe, coach en ze maakt documentaires. Haar romandebuut Slangen aaien werd in 1998 genomineerd voor De Gouden Strop, de prijs voor het beste spannende boek. In 1999 werd de roman bekroond met de Academica Debutantenprijs. Kenmerkend voor Boelsums zijn de thema's verwantschap en vervreemding, macht, intimiteit en de oerdrift om door te gaan. Ze schrijft in een heldere, directe stijl en haar personages zijn geen gewone mensen. Boelsums zet je aan het denken en het verhaal blijft nog lang hangen.

Inhoud

Het enige wat ik niet mee heb is mijn leeftijd; ik ben namelijk nog pas zeventien. Maar op zich hoeft dat geen bezwaar te zijn. Dingen lopen niet uit de hand omdat je zeventien bent.
Schuld of toeval? De zeventienjarige Mariecke is betrokken bij de dood van een leraar en verblijft in een jeugdinrichting. 'Waarom is het gebeurd?', wil de vrouw van de reclassering weten. Maar voor Mariecke is er geen waarom, alleen het toeval bestaat. Als ze terugredeneert, komt ze uit bij de oerknal, of ten minste bij vroeger - bij haar vader 'de specialist', die alleen uit lijkt op roem, bij de bizarre dood van een vriendinnetje. En bij Daniëlle, die leeft aan de rand van de samenleving, lak heeft aan volwassenen en slangen aait. Van haar leert Mariecke: je bent dader of slachtoffer, een tussenweg is er niet. Gaandeweg leiden de verhaallijnen naar een slot waarin alles in elkaar grijpt en schuld en onschuld er niet meer toe doen. De onwrikbare zekerheden in de denkwereld van de volwassenen gaan onderuit. 

Leesaanwijzingen

Slangen aaien is een boek dat je aan het denken zet. Het roept veel vragen op over het dagelijkse leven, vriendschap en eigen verantwoordelijkheid. Doordat Slangen aaien een jonge hoofdpersoon heeft, is het gemakkelijk om je in te leven. Hoewel de gebeurtenissen nogal heftig zijn, zullen sommige lezers ook wel situaties herkennen in het boek. Door de vlotte stijl leest het boek lekker weg. Je vraagt je vanaf de eerste pagina af waarom Mariecke in een strafinrichting zit. Stukje bij beetje kom je erachter wat er gebeurd is. Pas op het laatst vallen alle stukjes van de puzzel in elkaar.

Om over na te denken

Welke invloed hebben andere mensen op jou? Waar houdt de verantwoordelijkheid van volwassen op en is een jongere zelfverantwoordelijk? Wanneer ben je dader of juist slachtoffer? Waar houdt jouw verantwoordelijkheid op en overkomt iets je? Wat moet er gebeuren om een uitgerangeerd persoon goed te begeleiden? Wat is vriendschap? Hoe ver moet je gaan om een goede vriend te zijn? Wat is nou eigenlijk schuld en wat is toeval? 

Waardering

'Het is een spannend en mooi boek. Het kan heel verwarrend zijn, want alle verhalen lopen door elkaar, van gesprekken met Lipstick tot vakantie in Frankrijk. En het einde van verhalen komt tussen andere verhalen door of komt niet. Maar toch is het boek heel goed te volgen. Zo moet je je wel in het verhaal verdiepen, of je helemaal in het verhaal verplaatsen.'
Frederique, op: scholieren.com

'Ik vond het echt een heel erg leuk boek. Ik kon me heel erg goed inleven, doordat het een meisje is en ze in het ik-perspectief vertelt. Ik vond het soms ook wel heel erg verwarrend, omdat je steeds losse dingetjes te weten komt en je die dus zelf met elkaar in verband moet brengen en dat was soms een beetje moeilijk. Het boek was ook heel erg spannend, omdat je zelf niet zoveel wist en omdat Mariecke soms dingen verzon en niet alles helemaal duidelijk vertelde. Je kwam steeds beetje bij beetje te weten wat er nou allemaal werkelijk was gebeurd. In het begin begreep ik nog niet zoveel van het boek omdat je twee verhaallijnen hebt. Een van wat er nu gebeurt als Mariecke ondervraagd wordt, en een van wat er werkelijk is gebeurd.'
Raafje, op: scholieren.com

'Het onderwerp is de moord op een leraar. Het onderwerp is wel interessant omdat je kunt lezen wat er allemaal is gebeurd voordat de leraar dood is gegaan en wat de betrokkenen erbij voelen. Ik vind dat Mirjam Boelsums het onderwerp zonder veel uitwerking heeft beschreven, want het hele boek gaat niet echt over het onderwerp, maar het wordt pas beschreven aan het eind en dan is het eigenlijk nog niet duidelijk hoe de leraar dood is gegaan. Waarschijnlijk is de gedachte van Boelsums dat je zelf kunt invullen hoe de leraar is dood gegaan. In het boek wordt de gedachtegang van Mariecke goed beschreven, omdat alles vanuit de ik persoon is geschreven.'
Anoniem, 3 vwo, op: scholieren.com

Meer weten?

groene.nl | recensie over Slangen aaien
mirjamboelsums.nl | website van de auteur
 

Geschreven door:

Andries Nijholt en Gea Veenstra

Suggesties


Slangen aaien - Boelsums, MirjamNiveau 2

Slangen aaien

Auteur:Boelsums, Mirjam
Jaar uitgave:1998
Uitgeverij:Meulenhoff
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:156
Genre:probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, misdaad, vriendschap, puberteit, schuld
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en op Daisy-rom.
In 1998 genomineerd voor De Gouden Strop, de prijs voor het beste spannende boek. In 1999 bekroond met de Academica Debutantenprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Opdrachten

BoekBoelsums, Mirjam, Slangen aaien
NummerN1/1
Niveau1
Studielast3 slu
Werkvormindividueel
Focusinhoud
Je leert

een relatie leggen tussen de omslag en inhoud van een boek.

Opdracht

Een goed omslag geeft informatie over de inhoud van een boek en maakt de lezer nieuwsgierig. In deze opdracht ga je een nieuw omslag voor Slangen aaien ontwerpen.

A

Bekijk allereerst het originele omslag. Wat vind je goed? En wat zou beter kunnen? 

 

Goed

Kan beter + toelichting

Laat zien waar het verhaal over gaat    
Maakt nieuwsgierig    
Afbeelding    
Kleurgebruik      
Lettertype    
Overig    

 

B

Kies uit de volgende emotiewoorden drie woorden die je vindt passen bij het boek en leg uit waar ze voorkomen in het verhaal. Bij het emotiewoord 'zielig' vind je een voorbeeld. Als je zelf een beter emotiewoord hebt, mag je dat ook gebruiken.

Emotiewoord

Plaats in het verhaal

Zielig

Marieckes ouders zijn eigenlijk helemaal niet ongerust als zij niet aankomt in Geneve. Ze maken zich alleen maar druk om de prijsuitreiking. In hoofdstuk 15 blijkt dat ze haar hebben vervangen door een ander meisje en dat is heel naar voor haar. Blijkbaar is ze dus helemaal niet belangrijk voor haar ouders en dat is erg zielig.

Spannend

  

Saai

  

Droevig

  

Grappig

  

Verrassend

  

Onbegrijpelijk

  

Eigen emotiewoord

  

Eigen emotiewoord

  

 

C

Om lezers nieuwsgierig te maken, ga je op zoek naar een goede cliffhanger die we op de achterkant kunnen plaatsen. Een cliffhanger is een spannend moment in een verhaal waarvan de afloop nét niet verteld wordt. Je stopt op het spannendste moment.

Welke drie gebeurtenissen in het boek vallen jou op of spreken jou het meeste aan? Je krijgt allereerst een voorbeeld:

Gebeurtenis

Verantwoording

In hoofdstuk 5 spreekt Mariecke met Danielle af dat ze elkaar zullen ontmoeten in Villeneuve, Frankrijk. Er blijken 23 verschillende Franse plaatsen te zijn die zo heten maar ze gaat toch op zoek naar de juiste plek.

Het telefoongesprek met Danielle verloopt heel vreemd. Ik vraag me af waarom Mariecke zo blind is voor het wisselvallige gedrag van Danielle en waarom ze zo'n vage afspraak maakt. Is Mariecke zo wanhopig om bevriend met Danielle te zijn of is ze gewoon heel naïef?

Jouw eerste keuze

  

Jouw tweede keuze

  

Jouw derde keuze

  

 

D

Op de voorkant van het boek vermeld je jouw zelfbedachte ondertitel. Dit doe je zodat je iets meer over de inhoud van het verhaal kunt vertellen aan de lezer.

Welke ondertitel kun jij bedenken en hoe ben je op deze titel gekomen?  Je krijgt eerst een voorbeeld:

Titel                                             

Verantwoording

Mariecke slaat door

Mariecke wordt in het boek door niemand echt begrepen. Met Jessica mag ze eigenlijk niet omgaan van haar moeder en zij gaat uiteindelijk dood. Danielle is geen goede vriendin, want ze betrekt haar bij haar criminele daden. Haar ouders laten haar in de steek en ook Dendermonde zorgt niet goed voor haar. Haar leraar Van Brunschot wil misbruik van haar maken en de enige die zich een beetje om haar bekommert (Fred, de nieuwe vriend van Dendermonde) verdwijnt ook weer uit haar leven. Uiteindelijk staat ze overal alleen voor en slaat ze door.

Jouw ondertitel

 

  

E

Je gaat een nieuwe kaft (voor- en achterkant) maken voor het boek. Dit kaft moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

  1. Op de voorkant vermeld je de auteur, de titel en de ondertitel.
  2. Je gebruikt een afbeelding die past bij de inhoud de sfeer van het verhaal.
  3. Op de achterkant staat een cliffhanger.
  4. Het gehele omslag ziet er aantrekkelijk uit.
Gemaakt doorGea Veenstra



BoekBoelsums, Mirjam, Slangen aaien
NummerN1/2
Niveau1
Studielast2,5 slu
Werkvormindividueel
Focusinhoud
Je leert

de belangrijkste dingen van een boek op een rijtje zetten.

Opdracht

Je kent het probleem vast wel; je moet een boek lezen voor school, maar je hebt geen idee welk boek je moet kiezen. Zou het dan niet handig zijn als je alle informatie over een boek netjes onder elkaar stond? Je weet dan meteen of het boek je aanspreekt of niet. Voor deze opdracht ga jij zo'n overzicht maken. Jij bent immers de expert want je hebt het boek gelezen en weet dus precies waar de nieuwe lezers op moeten letten. Wat is leuk, moeilijk, boeiend, saai? Je helpt hen bij hun keuze of ze dit boek wel of niet gaan lezen.

A

Allereerst zoek je uit wat voor soort boek het is. We noemen dit het genre. Kies in de onderstaande tabel welk genre jij denkt dat dit boek is en leg uit waarom je deze keuze hebt gemaakt.

Genre

Waarom kies je voor dit genre?

Avontuur

   
Detective   
Griezelverhaal   
Probleemboek   
Spanning   

 

B

Waar gaat het boek over? Kies uit onderstaande thema's welke het beste past bij het boek (kies er dus maar één uit) en leg uit waarom je deze keuze hebt gemaakt.

Thema's

Waarom kies je voor dit thema?

Drugsverslaving

  

Eenzaamheid   
Ouders   
Puberteit   
Slangen aaien  
Vriendschap  

 

C

Vervolgens kijken we hoe het verhaal verteld wordt. We noemen dit het perspectief. Als je niet zeker weet wat het verschil is tussen de verschillende perspectieven, vraag je je docent om hulp.

Perspectief

Waarom kies je voor dit perspectief?

Ik-perspectief  

Perspectief van de alwetende verteller

  

Personaal perspectief  

  

D

Als laatste kijken we naar de schrijfstijl van de auteur. Kies welke stijl volgens jou van toepassing is op dit verhaal. Vul bij de tweede kolom Ja of Nee in. Als je iets wilt toevoegen aan de stijl dan kun je dat op de lege regels doen.

Schrijfstijl

Ja/nee

De schrijver gebruikt veel woorden die ik niet ken.

  

Het taalgebruik is niet moeilijk en je kunt alles makkelijk begrijpen.

  

De schrijver maakt heel lange zinnen waardoor ik soms in de war raak.

  

Door de jonge manier van schrijven kun jij je goed inleven in Mariecke.

  

  

  

  

  

 

E

Je hebt vast gemerkt dat het verhaal niet chronologisch verteld wordt. Dat wil zeggen dat het heden en verleden dwars door elkaar heen lopen. Het ene moment vertelt Mariecke over dingen die gebeurd zijn vroeger en het andere moment voert ze een gesprek met de hulpverleenster in het hier en nu.
Om het verhaal makkelijker te kunnen lezen, maak jij een tijdbalk die de lezers kunnen invullen om het verhaal beter te kunnen volgen. Je vult zelf een voorbeeld in bij de kolom 'Heden' en 'Verleden'. Je hoeft dus niet het hele verhaal hierin te verwerken!

 

Heden

Verleden

  

   

  

  

  

  

  

   

  

  

 

F

Als je de volgende vragen voor jezelf beantwoordt, kun je in jouw informatiepagina veel belangrijke informatie geven die de nieuwe lezers kan helpen bij hun keuze of zij dit boek inderdaad willen lezen.

  1. Wat vond je leuk, mooi of goed aan dit boek?
  2. Wat vond je niet leuk of saai?
  3. Wat vond je moeilijk of onduidelijk?
  4. Was er iets dat je nog nooit tegen bent gekomen, iets dat je opvallend vond?
  5. Heb je het boek snel gelezen of moest je er iedere keer weer inkomen?
  6. Op welk personage zou jij willen lijken en waarom?
  7. Op wie zou je niet willen lijken en waarom?
  8. Voor wie is dit boek geschikt? Jongens/meisjes - welke leeftijd?
  9. Ben je blij dat je dit boek hebt gelezen? Waarom wel/niet?

G

Als je alle antwoorden op een rijtje zet kun je nu jouw informatiepagina invullen:

Informatiepagina over Slangen aaien van Mirjam Boelsums

Gemaakt door: [vul hier jouw naam in]

Algemeen: 

  

Genre

  

Thema

  

Perspectief

  

Schrijfstijl

  

Chronologie

Hier voeg je jouw tijdbalk toe die de lezers kunnen gebruiken om de gebeurtenis chronologisch te krijgen.

Waar gaat het verhaal over:

Beschrijf in maximaal 30 woorden waar het verhaal ruwweg over gaat. Verklap het einde niet!

Eigen mening:

  

Leuk, mooi of goed aan dit boek:

  

Niet leuk of saai:

  

Moeilijk of onduidelijk:

  

Dit ben ik nog nooit eerder tegen gekomen in een verhaal:

  

Het personage waar ik op zou willen lijken en waarom:

  

Het personage waar ik niet op zou willen lijken en waarom:

  

Voor wie is dit boek geschikt?

  

Ben ik blij dat ik dit boek heb gelezen en waarom wel/niet?

  

  

Gemaakt doorGea Veenstra




Slangen aaien - Boelsums, MirjamNiveau 2

Slangen aaien

Auteur:Boelsums, Mirjam
Jaar uitgave:1998
Uitgeverij:Meulenhoff
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:156
Genre:probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, misdaad, vriendschap, puberteit, schuld
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en op Daisy-rom.
In 1998 genomineerd voor De Gouden Strop, de prijs voor het beste spannende boek. In 1999 bekroond met de Academica Debutantenprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Opdrachten

BoekBoelsums, Mirjam, Slangen aaien
NummerN2/1
Niveau2
Studielast1,5 slu
Werkvormtweetal
Focuspersonages
Je leert

een personage analyseren.

Opdracht

Het is wel duidelijk dat Mariecke en Lipstick niet zo goed met elkaar op kunnen schieten. Daardoor krijgt Lipstick niet zoveel informatie van Mariecke en weet jij als lezer ook niet alles. 

Jullie verdelen opdracht A en B onder elkaar. Een van jullie maakt dus opdracht A en de ander maakt opdracht B.

A [één van beiden]

Herlees allereerst het korte verslag dat Lipstick Mariecke wilde laten tekenen voordat Mariecke ging praten. Je vindt dit stukje terug in hoofdstuk 15.

  1. Wat heeft Mariecke haar verteld tot die tijd?
  2. Wat las Lipstick voor uit het persoonlijkheidsonderzoek uit hoofdstuk 7?
  3. In hoofdstuk 10 raakt Lipstick helemaal over haar toeren en scheldt ze Mariecke uit voor 'stuk onbenul'. Waarom deed ze dat?

B [één van beiden]

Lees hoofdstuk 16 nog een keer en beantwoord de volgende vragen.

  1. Gaat het goed met Lipstick? Wat is er gebeurd in haar persoonlijke leven?
  2. Wat kun je vertellen over de verandering in haar uiterlijk/kleding?
  3. Wat is er anders in haar benadering van Mariecke?

C [samen]

Bespreek jullie antwoorden op de A- en B-vragen. Vul samen de tabel in.

De meeste personages zijn niet alleen maar goed of slecht. Noteer van de onderstaande personages iets wat je goed vindt van hen en iets dat je slecht of minder goed vindt. Hierdoor krijgen jullie meer inzicht in de gedachtewereld van Lipstick en Mariecke en kunnen jullie ook beter bedenken waarom Mariecke geen antwoord gaf op de vragen van Lipstick. Jullie krijgen eerst een voorbeeld.

 

Mariecke

  

Goed

Slecht

Ze brengt Freibach naar huis als ze in de kroeg in elkaar gestort is en laat haar niet aan haar lot over.

Ze heeft gewelddadige neigingen bijvoorbeeld in hoofdstuk 3 als ze Freibach in de kroeg op de grond vindt: 'Ik boog me over haar heen en vroeg me af of ik haar in het gezicht moest slaan. Dat is natuurlijk een kans waar de halve school met plezier vijf jaar zakgeld voor over zou hebben.'

...

 

...

 

 

 

Lipstick

 

...

 

...

 

 

D [samen]

Aan het eind van hoofdstuk 7 zegt Mariecke tegen Lipstick: 'Het ligt aan de vragen.'

Jullie gaan samen vier interviewvragen bedenken die Lipstick aan Mariecke had kunnen stellen om haar aan het praten te krijgen. Daarna bedenken jullie welke antwoorden Mariecke zou hebben gegeven. Op de eerste regel vinden jullie een voorbeeld.

Vraag Lipstick

Antwoord Mariecke

Dingen gebeuren niet zomaar. Wat is volgens jou de reden dat niemand jou belt of opzoekt?

Het is allemaal gewoon toeval, ik ben niet anders geworden. Dingen zijn gelopen zoals ze gelopen zijn. Als ik niet per ongeluk de maandvoorraad van Danielle aan die gestoorde vent had meegegeven, hadden we niemand beroofd en had Van Brunschot nog geleefd. Ik zou dan nog gewoon bij Dendermonde in de kost zitten en in de vakanties zou ik naar mijn ouders zijn gegaan. Dan was er niets aan de hand geweest.

  

  

  

  

  

  

  

  

  

E [individueel]

Schrijf het eindverslag van Lipstick. Gebruik hierbij de informatie die je uit de opdrachten gehaald hebt. Je mag hierbij ook je eigen fantasie gebruiken. Gebruik niet meer dan 500 woorden.

Gemaakt doorGea Veenstra



BoekBoelsums, Mirjam, Slangen aaien
NummerN2/2
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusspanning
Je leert

over spanning.

Opdracht

Slangen aaien is een spannend boek. Jij gaat analyseren hoe de auteur spanning heeft aangebracht in de verhaallijnen.

  1. Noteer drie momenten uit Slangen aaien die jij spannend vond.
  2. Bestudeer de aangegeven paragraaf bij Literaire theorie. Zoek bij elke manier om spanning te creëren twee voorbeelden uit Slangen aaien.
  3. Herlees nu je antwoord bij vraag 1. Kun je nu uitleggen hoe de auteur deze drie momenten spannend heeft gemaakt voor de lezer?
  4. Welke manier om spanning te creëren vind jij het meest effectief in Slangen aaien?  
  5. Kies een stuk uit het verhaal dat je lastig/saai of niet spannend vond.
  6. Bepaal voor welke manier jij kiest om een verhaal spannend te maken.
  7. Herschrijf dit stuk zodat het spannender wordt.
(Literaire)theorie

'Spanning', in: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur, Groningen, Uitgeverij kleine Uil, 2009, p. 99-100

Gemaakt doorGea Veenstra




Slangen aaien - Boelsums, MirjamNiveau 2

Slangen aaien

Auteur:Boelsums, Mirjam
Jaar uitgave:1998
Uitgeverij:Meulenhoff
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:156
Genre:probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, misdaad, vriendschap, puberteit, schuld
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en op Daisy-rom.
In 1998 genomineerd voor De Gouden Strop, de prijs voor het beste spannende boek. In 1999 bekroond met de Academica Debutantenprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Opdrachten

BoekBoelsums, Mirjam, Slangen aaien
NummerN3/1
Niveau3
Studielast2,5 slu
Werkvormtweetal
Focuskwesties
Je leert

over schuld en toeval.

Opdracht

In het tweede hoofdstuk gaat Lipstick enorm te keer tegen Mariecke over het verschil tussen ongeluk en opzet en dat haar hele toekomst op het spel staat. Jullie gaan na of jullie kunnen bepalen of er sprake is van schuld of van toeval.

A

In de tabel hieronder vinden jullie een paar gebeurtenissen waarvan jullie moeten bepalen of hier sprake is van schuld of toeval. Bespreek dit samen en geef argumenten waarom jullie tot jullie conclusie zijn gekomen.
Zoek vervolgens nog twee gebeurtenissen waarvan jullie je afvragen of Mariecke schuldig is of dat het een toevallige gebeurtenis betreft.

Plaats in boek

Situatie

Schuld of toeval

Argument

H1 blz. 9

'Ik houd het maar op toeval .. anders word je gek.'

  

  

H5 blz. 48

'Waarom ik van alle mensen  uitgerekend Danielle belde, weet ik niet.'

  

  

H11 blz. 96-97

'Als ik toen mijn kleibaksels .. en dat er huizen waren met ramen die niet open kunnen.'

  

  

H17 blz. 155

'Ik ben een nijlpaard .. maar ik voelde haar verstijven.'

  

  

...

  

  

  

...

  

  

  

 

B

  1. Mariecke reageert waarschijnlijk anders op een situatie dan jullie zouden hebben gedaan.
    Kies een situatie uit en leg uit wat jullie anders zouden hebben gedaan en waarom. Je krijgt eerst weer een voorbeeld.
  2. Hoe zou het verhaal verlopen zijn als Mariecke gedaan had wat jij zou doen? Herschrijf het einde en gebruik niet meer dan 200 woorden.

Situatie Mariecke

Wat zou jij hebben gedaan?

Mariecke komt in hoofdstuk 13 Danielle weer tegen in HITIT. Ondanks dat Danielle haar heeft laten zitten in Frankrijk dumpt ze Mark en gaat gewoon weer met Danielle mee.

Ik zou haar geconfronteerd hebben met het feit dat ze heeft laten zitten. Vervolgens zou ik omgedraaid zijn en nooit meer contact met haar hebben. Ze zou voor mij niet meer bestaan want op vrienden moet je kunnen rekenen.

...

  

 

Gemaakt doorGea Veenstra



BoekBoelsums, Mirjam, Slangen aaien
NummerN3/2
Niveau3
Studielast2,5 slu
Werkvormtweetal
Focuspersonage
Je leert

over de ontwikkeling van een personage.

Opdracht

In de gebeurtenissen die in Slangen aaien worden beschreven, spelen zowel Mariecke als Danielle een rol. Je komt echter veel meer te weten over Mariecke dan over Danielle. In deze opdracht ga je je verdiepen in Danielles rol in de gebeurtenissen.

A

Bestudeer bron 1. Danielle is een flat character, want ze ontwikkelt zich niet echt. Toch lijkt ze op het eind van het verhaal aangedaan te zijn, maar haar gedachten en gevoelens worden niet uitgebreid beschreven. 
Wat speelt zich in Danielle af als ze door heeft dat Mariecke haar Nijlpaardgedicht heeft gevonden en het aan Van Brunschot heeft laten lezen? Gebruik niet meer dan 200 woorden. Beschrijf haar zo dat de lezer een beeld krijgt van de ontwikkeling van Danielle.

Vragen die jullie jezelf kunnen stellen zijn bijvoorbeeld:

  1. Wat is Danielles relatie met haar ouders?
  2. Hoe is het zover gekomen dat ze seks heeft voor geld en in drugs en pillen handelt?
  3. Denk je dat ze Mariecke heeft verraden?

B

Nu jullie een beeld hebben geschetst van Danielle laat je haar corresponderen met Mariecke. De situatie is dat beide meisjes opgesloten zijn en in afwachting zijn van het proces. Laat beide meisjes twee brieven naar elkaar schrijven. De één schrijft de twee brieven van Mariecke aan Danielle en de ander de twee van Danielle aan Mariecke.

C

Bedenk nu twee argumenten die de aanklager en de verdedigers van beide meisjes kunnen gebruiken tijdens het proces. Verdeel de rollen; één is de aanklager, de ander is de verdediger. Je krijgt eerst een voorbeeld.

Aanklager Mariecke

Verdediger Mariecke

Mariecke is schuldig aan moord op Van Brunschot omdat zij hem onder water heeft gehouden in de zee.

Mariecke was in paniek omdat Van Brunschot haar vriendin Danielle aanrandde. Ze heeft haar vriendin willen helpen en heeft niet moedwillig haar leraar vermoord.

  

  

   

  

  

  

Aanklager Danielle

Verdediger Danielle

  

  

  

  

  

  

 

D

Sluit deze opdracht af met de uitspraak van de rechter. Welke beslissing neemt hij en welke straf vinden jullie moeten de meisjes krijgen? Geef argumenten waarom jullie tot deze uitspaak zijn gekomen. Gebruik per uitspraak niet meer dan 200 woorden dus in totaal niet meer dan 400 woorden.

Bronnen
  1. nl.wikipedia.org | 'Flat character en round character'
Gemaakt doorGea Veenstra




Slangen aaien - Boelsums, MirjamNiveau 2

Slangen aaien

Auteur:Boelsums, Mirjam
Jaar uitgave:1998
Uitgeverij:Meulenhoff
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:156
Genre:probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, misdaad, vriendschap, puberteit, schuld
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en op Daisy-rom.
In 1998 genomineerd voor De Gouden Strop, de prijs voor het beste spannende boek. In 1999 bekroond met de Academica Debutantenprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Slangen aaien - Boelsums, MirjamNiveau 2

Slangen aaien

Auteur:Boelsums, Mirjam
Jaar uitgave:1998
Uitgeverij:Meulenhoff
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:156
Genre:probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, misdaad, vriendschap, puberteit, schuld
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en op Daisy-rom.
In 1998 genomineerd voor De Gouden Strop, de prijs voor het beste spannende boek. In 1999 bekroond met de Academica Debutantenprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Slangen aaien - Boelsums, MirjamNiveau 2

Slangen aaien

Auteur:Boelsums, Mirjam
Jaar uitgave:1998
Uitgeverij:Meulenhoff
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:156
Genre:probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, misdaad, vriendschap, puberteit, schuld
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en op Daisy-rom.
In 1998 genomineerd voor De Gouden Strop, de prijs voor het beste spannende boek. In 1999 bekroond met de Academica Debutantenprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Slangen aaien - Boelsums, MirjamNiveau 2

Slangen aaien

Auteur:Boelsums, Mirjam
Jaar uitgave:1998
Uitgeverij:Meulenhoff
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:156
Genre:probleemboek, psychologische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, misdaad, vriendschap, puberteit, schuld
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en op Daisy-rom.
In 1998 genomineerd voor De Gouden Strop, de prijs voor het beste spannende boek. In 1999 bekroond met de Academica Debutantenprijs.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 november 2017.

 

Introductie

Mirjam Boelsums (socioloog) debuteerde met de veelgeprezen roman Slangen Aaien (1998) waarmee ze op de Libris Longlist stond, genomineerd werd voor De Gouden Strop en waarvoor ze de Debutantenprijs (1999) ontving. In 2006 verscheen haar roman In zeven dagen. Ze publiceerde korte verhalen in literaire tijdschriften (Nieuw Proza Prijs) en Vrij Nederland. Daarnaast maakt Boelsums documentaires en is zij schrijfdocent. Haar werk is in het Duits vertaald. In 2012 verscheen haar verhalenbundel Dronk.
Bron: augustus.nl

Inhoud

Slangen aaien vertelt het verhaal van Mariecke, een puber op drift. Ze is opgenomen in een jeugdinrichting nadat een leraar vermoord terug gevonden wordt. Mariecke  wordt behandeld door een maatschappelijk werkster die de bijnaam Lipstick krijgt in de gedachten van Mariecke. Ze stelt de verkeerde vragen vindt Mariecke, maar je vraagt je als lezer af of ze zelf wel antwoorden heeft. 'Waarom is het gebeurd?', wil de vrouw van de reclassering weten. Maar Mariecke gelooft niet in 'waarom'. Volgens haar bestaat alleen het toeval. Zo zet ze allerlei gebeurtenissen op een rij: de oerknal, haar leven met haar vader 'de specialist', die alleen uit lijkt op roem en bij de bizarre dood van een vriendinnetje. Ook overdenkt ze haar relatie met Daniëlle, die leeft aan de rand van de samenleving, lak heeft aan volwassenen en slangen aait. Van haar leert Mariecke: je bent dader of slachtoffer, een tussenweg is er niet. De verschillende verhaallijnen leiden naar een slot waarin alles in elkaar grijpt en schuld en onschuld er niet meer toe doen. Wat was het nou: schuld of toeval?

Moeilijkheid

Slangen Aaien is een spannend boek en daarom is het uitermate geschikt voor N2-lezers. Het boek zit qua taalgebruik en het aantal bladzijden ook op N2-niveau. De vele tijdsprongen zouden een struikelblok kunnen zijn voor een N1-lezer. De keuzes die Mariecke maakt, zullen voor onervaren lezers misschien niet zo eenvoudig te doorgronden zijn. Reflectie op de vraag wanneer je schuldig bent, is ook voor N3-lezers een uitdaging.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensie

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten

Bereidheid Vanwege de beperkte omvang en het eenvoudige taalgebruik vraagt Slangen aaien geen grote bereidheid van de N2-leerling. Voor de N3-lezer is het boek aan de makkelijke kant, maar er zijn nog wel uitdagingen voor hen te vinden, want door de vele tijdsprongen en de thematiek wordt een beroep op de literaire competenties van de leerlingen gedaan. N1-lezers zullen mogelijk ondersteuning nodig hebben bij hoe ze dit boek kunnen interpreteren.
  Interesses Slangen aaien zal vooral lezers aanspreken die van een spannend verhaal houden. Hiernaast zal het boek ook die lezers aanspreken die geïnteresseerd zijn in bijzondere belevenissen en/of problemen van pubers. Het boek schuurt tegen het zogenaamde probleemboek aan. 
  Algemene kennis Er wordt geen beroep gedaan op bijzondere voorkennis. 
  Specifieke literaire en culturele kennis Het boek bevat verschillende verhaallijnen. Voor een N1-lezer zou dit lastig kunnen zijn, als hij dat nog niet eerder tegengekomen is in een boek. N2- en N3-lezers hebben voldoende leeservaring om te kunnen omgaan met verschillende verhaallijnen. 

Vertrouwdheid met literaire stijl 

Vocabulaire Het boek is geschreven in zeer eenvoudige taal. 
  Zinsconstructies De zinsbouw is eenvoudig. Complexe, samengestelde zinnen komen nauwelijks voor. Dit vormt dus geen probleem voor N1- en N2-lezer. 
  Stijl Slangen aaien is helder geschreven. De schrijfster gebruikt duidelijke en directe taal.

Vertrouwdheid met literaire personages

Karakters Mariecke is een round character. Het waarom van haar handelen is niet altijd duidelijk beschreven. De reclasseringsambtenaar en Daniëlle worden kort beschreven en zijn flat characters. Ook komt er nog wat personages in het boek voor die als karikaturen zijn weergegeven. Er ligt een uitdaging in het doorgronden van het verschil tussen round en flat characters en hoe het komt dat het handelen van Mariecke niet altijd even duidelijk beschreven is.
  Aantal karakters Het aantal karakters vormt geen belemmering voor een N2-lezer. 
  Ontwikkeling van en verhouding tussen karakters  Om de handelwijze van Mariecke te kunnen begrijpen is wel enige mensenkennis nodig. Deze kennis zal meer aanwezig zijn bij een N3-lezer dan bij een N1-lezer.

Vertrouwdheid met literaire procedés

Spanning Mariecke is betrokken bij de moord op een leraar. De spanning ontstaat door een aantal open plekken in het verhaal. De leerling zal aan het werk moeten om deze open plekken in te vullen. Voor een N1-lezer zal dat lastig kunnen zijn, van een N3-lezer mag verwacht worden dat hij het gedrag van Mariecke al goed kan verklaren en doorgronden. 
  Chronologie De handeling wordt voortdurend onderbroken door flashbacks. Voor een N1-lezer zal dit een belemmering zijn; een N2-lezer zal het verhaal wel kunnen volgen. Voor een N3-lezer is dit geen enkel probleem. 
  Verhaallijnen Er zijn twee verhaallijnen: het heden en het verleden. Een N1-lezer zal hieraan moeten wennen.Mariecke is betrokken bij de moord op een leraar. De spanning ontstaat door een aantal open plekken in het verhaal. De leerling zal aan het werk moeten om deze open plekken in te vullen. Voor een N1-lezer zal dat lastig kunnen zijn, van een N3-lezer mag verwacht worden dat hij het gedrag van Mariecke al goed kan verklaren en doorgronden. 
  Perspectief Er is sprake van een ik-verteller. Voor een N2-lezer is dit plezierig. Een N3-lezer zou na kunnen denken over de betrouwbaarheid van deze perspectiefkeuze.
  Betekenis Om de handelwijze van Mariecke te kunnen begrijpen is wel enige mensenkennis nodig. Deze kennis zal meer aanwezig zijn bij een N3-lezer dan bij een N1-lezer.

  

Geschreven door:

Andries Nijholt en Gea Veenstra