Nederlands - 15 t/m 19 jaar

Het schnitzelparadijs - Boudou, KhalidNiveau 3

Het schnitzelparadijs

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Vassallucci
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:301
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:adolescentie, cultuurverschillen, liefde, Marokkaanse cultuur
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met Het Gouden Ezelsoor. Verfilmd in 2005 door Martin Koolhoven.

Deze pagina is voor het laatste bijgewerkt op 2 december 2017.

 

Over de auteur

Khalid Boudou (1974) is geboren in Temsamane, Marokko. Hij schreef theaterstukken voor onder andere Briza en verhalen en artikelen voor NRC Magazine, Esquire en de Volkskrant. Zijn debuutroman Het schnitzelparadijs werd in 2002 bekroond met Het Gouden Ezelsoor. In november 2005 verscheen zijn tweede boek: De president. Boudou bracht in 2007 zijn eerste jongerenroman, Pizzamaffia, uit. Het boek kreeg veel positieve recensies, werd bekroond met de debuutprijs van de Jonge Jury, en werd verfilmd. In 2010 verscheen zijn tweede jongerenroman Alles of niets.

Inhoud

Nadat zijn geliefde Tsjoepita hem verliet, heeft de puber Nordip (geboren in Marokko) de afgelopen twee jaar voornamelijk slapend doorgebracht. Maar nu is die periode voorbij en Nordip wil een nieuwe start maken. Hij vindt een werkplek in de keuken van De Blauwe Gier, een hotel-restaurant in zijn woonplaats Opdeinen. Zijn bijnaam wordt 'sopkop': geheel vrijwillig staat hij de hele dag pannen te schrobben. Maak kennis met de chaotische keuken van De Blauwe Gier, met Nordips bijzondere collega's, met de mooie serveerster Agnes en met Nordips neef Krimo. Nordip wint langzaam het vertrouwen van zijn collega's, die tussen de pannen bij hem hun hart komen luchten. Maar wat is toch dat spel dat alle keukenmedewerkers hebben gespeeld, behalve Nordip? Hij zou het graag weten!

Leesaanwijzingen

Hoewel de gebeurtenissen in het boek niet erg ingewikkeld zijn, moet je tijdens het lezen goed blijven opletten. Tijdens het afwassen laat de verteller zijn gedachten de vrije loop en het lijkt alsof alles wat in hem opkomt, beschreven wordt. Ook aan de stijl en de taalvondsten van de schrijver moet je in het begin even wennen. Als Nordip over zijn verleden en dat van zijn neef Krimo in Marokko vertelt, krijgt het verhaal echt vaart.

Om over na te denken

Is zelf koken verstandiger dan uit eten gaan? Doe jij altijd wat er van je verwacht wordt of ga je helemaal je eigen gang? Wil jij later graag een mooie carrière of kun je ook tevreden zijn met werk waar anderen hun neus voor ophalen? Hoe pak je de draad weer op als je geliefde je verlaat? Hoe ga jij om met Nederlanders 'met een migratieachtergrond'?

Waardering

'In het begin vond ik het een ingewikkeld boek. De hele tijd gingen er flashbacks terug naar het verleden. Elke keer als Nordip iets simpels gaat uitleggen, doet hij dat heel uitgebreid. In het begin was dat heel moeilijk, omdat je zo niet meer goed kan onthouden waar het verhaal overgaat. Maar verder in het boek ging dat steeds beter en vond ik het wel een grappige schrijfstijl.'
Anoniem, op: scholieren.com

'Het is even wennen, maar het is zeker een mooi boek waar je ook in je eigen ontdekkingsreis naar jezelf wat aan kunt hebben. Ook stimuleert het zeker je kritische kijk op de wereld. Het leert je ook beter te kijken, en eerder in te grijpen.'
Anoniem, 5 vwo, op: scholieren.com

'Ik vind het taalgebruik heel erg origineel. Het is als het ware boetseren met de Nederlandse taal. Dat maakt het werk ook heel speciaal. Het leest lekker vlot en is in no-time uit, dat komt ook door de aantrekkingskracht, je blijft nieuwsgierig.'
Anoniem, op: collegenet.nl

Meer weten?

khalidboudou.nl | website van de schrijver 
dbnl.org | interview met de schrijver

Geschreven door:

Jannet Oosterhuis en Tjalling Talma

Suggesties


Het schnitzelparadijs - Boudou, KhalidNiveau 3

Het schnitzelparadijs

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Vassallucci
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:301
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:adolescentie, cultuurverschillen, liefde, Marokkaanse cultuur
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met Het Gouden Ezelsoor. Verfilmd in 2005 door Martin Koolhoven.

Deze pagina is voor het laatste bijgewerkt op 2 december 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het schnitzelparadijs - Boudou, KhalidNiveau 3

Het schnitzelparadijs

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Vassallucci
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:301
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:adolescentie, cultuurverschillen, liefde, Marokkaanse cultuur
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met Het Gouden Ezelsoor. Verfilmd in 2005 door Martin Koolhoven.

Deze pagina is voor het laatste bijgewerkt op 2 december 2017.

 

Opdrachten

BoekBoudou, Khalid, Het schnitzelparadijs
NummerN2/1
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusrelatie tussen fictie en werkelijkheid
Je leert

reflecteren op de relatie tussen fictie en werkelijkheid. 

Opdracht
     
  1. Bij welk restaurant heb jij het laatst gegeten?
  2. Stond je er toen bij stil dat jouw eten in de keuken is klaargemaakt en door wie?
  3. Denk je dat de keuken van dat restaurant te vergelijken is met de keuken waarin Nordip werkt? Kies uit de volgende antwoorden.
    A. Absoluut niet, ik at bij een uitstekend restaurant. 
    B. Absoluut niet, keukens zoals die van Nordip bestaan gelukkig niet echt.
    C. Het zou kunnen; ik ben wel blij dat ik toen Het schnitzelparadijs nog niet had gelezen.
    D. Het zou kunnen, gezien de kwaliteit van het eten en de bediening.
  4. Een van de bekendste hotel-restaurantketens van Nederland is Van der Valk. Heb je er wel eens gegeten of de toekan langs de kant van de snelweg gezien?
  5. Als je 'ja' hebt geantwoord: hoe was het eten?                      
  6. Ken je Van der Valk (ook) op een andere manier? Zo ja, hoe dan?
  7. Lees het artikel 'De vloek van de toekan' in De Groene Amsterdammer van 23 februari 2002 (bron 1). Gebruik deze bron voor het benoemen van vijf overeenkomsten tussen De Blauwe Gier en Van der Valk. Noem ook vijf punten waarop de twee restaurants van elkaar verschillen. Noteer beide in het schema hieronder.
  8. Met welke van de onderstaande stellingen ben je het eens?
    A. De overeenkomsten die ik vond, berusten op toeval: er is geen relatie tussen De Blauwe Gier en de restaurants van Van der Valk.
    B. Dit kan geen toeval zijn: Van der Valk stond model voor De Blauwe Gier, maar Boudou heeft niet alles precies gekopieerd.
  9. Boudou schrijft voorin Het schnitzelparadijs:
    'Alle personages uit dit boek zijn kinderen van mijn brein. Eventuele gelijkenissen van personen uit dit verhaal met werkelijke personen berusten op louter toeval. De biefstukken, schnitzels en varkenshaasjes, daarentegen, zijn honderd procent echt.'
    Past deze uitspraak bij wat jij hebt opgeschreven bij vraag 8? Waarom wel/niet?
  10. Schrijf een van de volgende zinnen over en vul aan. Gebruik 50-100 woorden.
    A. Het maakt voor mij niet uit of De Blauwe Gier lijkt op Van der Valk, want ...
    B. Nu ik weet dat keukens als die in De Blauwe Gier echt bestaan, kijk ik anders naar het verhaal, want ...
    C. Nu ik weet dat keukens als die in De Blauwe Gier echt bestaan, kijk ik anders naar de personages in het verhaal, want ...

Schema

  Overeenkomsten De Blauwe Gier en Van der Valk Verschillen De Blauwe Gier en Van der Valk
1    
2    
3    
4    
5    
Bronnen
  1. groene.nl | Joris van Casteren, 'De vloek van de toekan', in: De Groene Amsterdammer, 23 februari 2002
Gemaakt doorJannet Oosterhuis



BoekBoudou, Khalid, Het schnitzelparadijs
NummerN2/2
Niveau2
Studielast1 slu (exclusief bekijken van de film)
Werkvormmeertal
Focusverfilming
Je leert

reflecteren op de verschillen tussen boek en verfilming.

Opdracht

Lees eerst de roman, bekijk de trailer van de film (bron 1) en maak opdracht A en B. Pas daarna gaan jullie de hele film kijken en maken jullie opdracht C.

A

  1. Je hebt vast wel eens een boekverfilming gezien. Noteer de titels die je je kunt herinneren.
  2. Heb je van die films ook het boek gelezen? Licht je antwoord toe.
  3. Zo ja, zijn jou verschillen opgevallen tussen boek en film? Kies uit: nee, helemaal niet - ja, wel een paar - ja, heel veel 

B

Verhalen roepen vragen op. Die vragen zorgen ervoor dat jij door blijft lezen, je wilt immers antwoorden op die vragen krijgen. Veel van die vragen worden beantwoord tijdens het lezen, maar sommige niet.

  1. Heb je na het lezen van Het schnitzelparadijs nog vragen? Bespreek die vragen met elkaar. Kies de drie belangrijkste uit en noteer die hieronder.
    a.
    b.
    c.

C

Bekijk nu de film Het schnitzelparadijs van regisseur Martin Koolhoven.

  1. Kijk daarna nog eens terug naar de vragen die jullie noteerden bij B. Heeft de film een of meer van deze vragen beantwoord? Zo ja, wat is dat antwoord/wat zijn die antwoorden?
  2. Vergelijk een aantal onderdelen van het boek met de film. Vul daarvoor onderstaand schema in en kies zelf een vijfde aandachtspunt waar jullie een verschil opmerkten.
  3. Bespreek de onderstaande stellingen. Zijn jullie het met elkaar eens?
    Vul daarna individueel de stellingen aan en leg bij elke stelling je keus uit.
    A. De film Het schnitzelparadijs heb ik met veel plezier bekeken.
    eens/oneens
    B. De film Het schnitzelparadijs is een goede weergave van het boek.
    eens/oneens
    C. De film Het schnitzelparadijs geeft mij meer inzicht in het boek.
    eens/oneens

schema

Aandachtspunt  Boek                      Film                     
Hoofdpersoon     
Bijfiguur     
Ruimte: de keuken     
Thema     
...     

  

Bronnen
  1. YouTube | trailer van de film
Gemaakt doorJannet Oosterhuis




Het schnitzelparadijs - Boudou, KhalidNiveau 3

Het schnitzelparadijs

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Vassallucci
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:301
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:adolescentie, cultuurverschillen, liefde, Marokkaanse cultuur
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met Het Gouden Ezelsoor. Verfilmd in 2005 door Martin Koolhoven.

Deze pagina is voor het laatste bijgewerkt op 2 december 2017.

 

Opdrachten

BoekBoudou, Khalid, Het schnitzelparadijs
NummerN3/1
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormdrietal
Focusmening
Je leert

je mening verwoorden en vergelijken met die van andere lezers.

Opdracht

'Er wordt uitvoerig beschreven wat Nordip doet terwijl hij groet. Deze uitvoerige details maken het verhaal zeer langdradig.'
Warhammer, 5 vwo, op: scholieren.com

'Het is echt zo´n boek dat je niet kan laten liggen, omdat je steeds wilt weten hoe het verder gaat.'
Makke, 4 vwo, op: scholieren.com

Dit zijn twee reacties van leeftijdgenoten op Scholieren.com op Het schnitzelparadijs. Je ziet het: deze meningen lopen uiteen. Hoe zit dat met die van jullie?

  1. Noteer eerst voor jezelf jouw waardering voor Het schnitzelparadijs, op een schaal van 1-10.
  2. Hieronder vind je vijf fragmenten uit recensies van lezers over de roman Het schnitzelparadijs. Kies er drie uit waarover jullie met elkaar willen doorpraten. Jullie maken aantekeningen; ieder van jullie doet dat bij de discussie over een van de stellingen. Per stelling heb je 10 minuten om te discussiëren.
    a. 'De problemen van de migrant spelen slechts zijdelings een rol in Het schnitzelparadijs. (Pieter Steinz, op: nrc.nl)
    b. 'Hij beschrijft graag minimaatschappijen, zegt Boudou, waarin zich alle sociale processen in het klein voltrekken: "Ik creëer met een roman een soort klein laboratorium." (Edo Sturm, op: trouw.nl)
    c. 'Het onderwerp van het boek is: een nieuw leven.' (Warhammer, op: scholieren.com)
    d. 'Ik kon mij niet echt in de hoofdpersoon inleven. Hij dacht soms veel te veel na over sommige dingen.' (Monique, op: scholieren.com)
    e. 'Een ander punt is dat heel veel wordt geschreven over zijn geboorteplaats in Marokko en over zijn eerste liefde Tsjoepita. Ik denk dat dit niet veel aan het verhaal toevoegde en dat de schrijver het ook achterwege had kunnen laten.' (Rob, op: scholieren.com)
  3. Je maakt nu alledrie een verslagje van de discussie over een van de stellingen, aan de hand van de aantekeningen die je gemaakt hebt.
  4. Noteer nu of de discussie jouw mening over Het schnitzelparadijs heeft veranderd. Leg uit hoe je mening is veranderd (of niet) en waarom (niet). Wat is nu jouw cijfer voor de roman, op een schaal van 1-10?
  5. Wanneer recensenten hun mening geven over een boek, maken ze gebruik van argumenten om die mening te ondersteunen. In het Basisboek literatuur (bron 1) vind je een overzicht van verschillende soorten argumenten; onder Literaire theorie staat een samenvatting hiervan. In de meeste recensies kom je niet al deze argumenten tegen, maar slechts een aantal ervan. Lees nog eens terug wat je noteerde bij vraag 4. Van welk(e) soort(en) argument(en) heb jij gebruik gemaakt? Leg uit of jij dit een belangrijk criterium (belangrijke criteria) vindt om boeken mee te beoordelen en waarom.
(Literaire)theorie

Argumenten die je kunt vinden in recensies

  1. Argumenten met betrekking tot de werkelijkheid:
    - afspiegelingsargument (boek geeft een juiste/onjuiste afspiegeling van de werkelijkheid);
    - abstraheringsargument (verhaal heeft een algemeen geldende of symbolische waarde);
    - engagementsargument (door het verhaal zet de auteur zich in voor een politieke of maatschappelijke zaak);
    - moreel argument (moraal die uit het boek naar voren komt is goed/niet goed)
  2. Argumenten met betrekking tot de auteur:
    - expressief argument (persoonlijkheid van de schrijver komt tot uiting in het boek);
    - intentioneel argument (de auteur heeft zijn bedoeling met het boek gerealiseerd);
    - auteurspoëtica-argument (de auteur is trouw aan zijn eigen uitspraken over hoe literatuur er uit moet zien)
  3. Argumenten met betrekking tot het werk:
    - compositorisch argument (waardering van de opbouw of structuur van het boek);
    - stilistisch argument (waardering van het woord- of taalgebruik in het boek)
  4. Argumenten  met betrekking tot de lezer:
    - emotioneel argument (roept het boek emoties op bij de lezer?);
    - identificatieargument (kan de lezer zich identificeren met romanpersonages?);
    - didactisch argument (is het boek leerzaam?)
  5. Argumenten met betrekking tot andere literaire werken:
    - originaliteitsargument (bevat het boek originele invalshoeken of juist niet?);
    - traditieargument (zet het boek een traditie voort of juist niet?);
    - relativiteitsargument (het boek wordt vergeleken met het oeuvre van een schrijver)

[Bron: 'Argumenten in recensies', in: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Groningen, Uitgeverij kleine Uil, 2009, blz. 183-191.]

Bronnen
  1. 'Argumenten in recensies', in: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Groningen, Uitgeverij kleine Uil, 2009, blz. 183-191.
Gemaakt doorJannet Oosterhuis



BoekBoudou, Khalid, Het schnitzelparadijs
NummerN3/2
Niveau3
Studielast1,5 slu
Werkvormindividueel
Focushoofdpersonage
Je leert

reflecteren op het hoofdpersonage en zijn ontwikkeling.

Opdracht

A

Geef van de onderstaande stellingen aan in hoeverre ze op jou van toepassing zijn.

tabel 1

   Zelden   Regelmatig Soms    Nooit  
Als ik iemand niet mag, kan ik oznder aanleiding een klap of schop uitdelen        
Ik deins er niet voor terug mijn baas te bedriegen als ik daardoor minder hard hoef te werken        
Als ik zin heb om iemand uit te schelden, doe ik dat.        
Wanneer iemand mij dwars zit, zal hij of zij het bezuren.        
Wanneer ik iets afspreek met iemand, voel ik me niet verplicht me aan die afspraak te houden.         
Bij een afspraak kom ik te laat.           

 

B

  1. Stel je iemand voor die bij alle stellingen heeft aangekruist 'regelmatig'. Denk je dat je deze jongen/dit meisje sympathiek zult vinden? Denk je dat deze jongen/dit meisje een vriend(in) van je zou kunnen worden? Waarom (niet)?
  2. Kon je je tijdens het lezen inleven in het personage Nordip?
  3. Vind je Nordip sympathiek?
  4. Zijn je antwoorden bij 2 en 3 gelijk? Zijn jouw antwoorden bij 2 en 3 een logische combinatie? Waarom (niet)?
  5. Kun je positieve eigenschappen van Nordip benoemen? Zet er vier in tabel 2 hieronder en geef bij elk een voorbeeld uit het boek.
  6. De roman beschrijft verschillende periodes uit het leven van Nordip. Geef van de eigenschappen uit tabel 1 en 2 aan in welke periode van Nordips leven je die eigenschappen duidelijk naar voren ziet komen. Je mag hiervoor zelf een overzicht maken of je kunt de tabellen 1 en 2 uitbreiden met een extra kolom.
  7. Beschrijf met behulp van je antwoord bij vraag 6 welke ontwikkeling Nordip doormaakt in de roman. Gebruik hiervoor 150-200 woorden.

tabel 2

  Positieve eigenschap    Voorbeeld                  
1    
2    
3    
4    

 

Gemaakt doorJannet Oosterhuis




Het schnitzelparadijs - Boudou, KhalidNiveau 3

Het schnitzelparadijs

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Vassallucci
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:301
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:adolescentie, cultuurverschillen, liefde, Marokkaanse cultuur
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met Het Gouden Ezelsoor. Verfilmd in 2005 door Martin Koolhoven.

Deze pagina is voor het laatste bijgewerkt op 2 december 2017.

 

Opdrachten

BoekBoudou, Khalid, Het schnitzelparadijs
NummerN4/1
Niveau4
Studielast2 à 3 slu
Werkvormtweetal
Focusstijl
Je leert

stijlkenmerken analyseren.

Opdracht
  1. Taal verandert door de tijd heen en binnen bepaalde groepen. Bekijk het filmpje van bron 1. Hoe maken de reclamemakers van Douwe Egberts gebruik van 'taalverandering'?
  2. Ook het taalgebruik van Khalid Boudou is geen 'standaard Nederlands'. Waarom zou de auteur van Het schnitzelparadijs voor deze stijl hebben gekozen?
  3. In de lijst hieronder vind je verschillende onderdelen waarop je kunt letten bij het bekijken van de stijl van een schrijver. Als er termen bij staan die jullie niet kennen, zoek ze dan op in het Basisboek literatuur (zie onder Literaire theorie). Bespreek welke vier onderdelen opvallen in de schrijfstijl van Boudou en welke vier juist ontbreken. Noteer de tweemaal vier onderdelen van jullie keuze.
    - zinslengte
    - beeldspraak
    - bijvoeglijke naamwoorden
    - modern taalgebruik
    - neologismen
    - archaïsmen
    - Engelse woorden
    - ironie
    - sarcasme
    - cynisme
    - plat taalgebruik
    - formeel taalgebruik
    - clichés
    - herhalingen
    - woordgebruik dat hoort bij een groep
  4. Kies nu elk een fragment van ongeveer een halve bladzijde uit Het schnitzelparadijs, dat jullie keus bij vraag 3 goed illustreert. Herschrijf elk je eigen fragment in je eigen woorden.
  5. Laat elk een klasgenoot het herschreven fragment en het fragment uit het boek lezen en vraag in welk van deze stijlen hij/zij het liefst een boek zou lezen en waarom. Noteer het antwoord van je klasgenoot.
  6. Lees in bron 2 een interview met Khalid Boudou en let vooral op wat Boudou zegt over vorm en inhoud. Komt het overeen met het antwoord van jullie klasgenoten bij vraag 5? Vinden jullie dat Boudou het principe dat hij uitlegt succesvol toepast in Het schnitzelparadijs? Bespreek dit en noteer jullie antwoord, ondersteund door ten minste drie argumenten. Gebruik daarvoor je antwoorden op de vorige vragen.
(Literaire)theorie

'Stijl', in: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Groningen, Uitgeverij kleine Uil, 2009, blz. 127-129

Bronnen
  1. YouTube | 'Douwe Egberts oma's'
  2. dbnl.org | '7 vragen aan Khalid Boudou', in: Passionate, jaargang 12 (2005)
Gemaakt doorJannet Oosterhuis



BoekBoudou, Khalid, Het schnitzelparadijs
NummerN4/2
Niveau4
Studielast2 slu (exclusief lezen tweede roman)
Werkvormindividueel
Focusgenre
Je leert

reflecteren op het genre immigrantenroman.

Opdracht

A

  1. De auteur van Het schnitzelparadijs is geboren in Marokko. Noem vier dingen waaraan je dat kunt merken wanneer je deze roman leest.
  2. Literatuur van Nederlandse auteurs die in het buitenland zijn geboren, wordt wel (im)migrantenliteratuur genoemd. Lees hierover bron 1. Noteer de twee aspecten die volgens bron 1 kenmerkend zijn voor dit genre.
  3. Vind je deze twee aspecten terug in Het schnitzelparadijs? Noteer dit voor beide aspecten en ondersteun je beweringen met voorbeelden uit het boek.

B

  1. Vraag aan je docent of je ook een van de volgende vier romans (allemaal N4) op je lijst mag zetten:
    - Paravion van Hafid Bouazza;
    - Spijkerschrift of Het huis van de moskee van Kader Abdolah;
    - Bruiloft aan zee van Abdelkader Benali.
    Lees een van deze romans.
  2. Je gaat deze roman vergelijken met Het schnitzelparadijs. Je kijkt naar de kenmerkende aspecten voor immigrantenliteratuur, naar de personages, de stijl plus een aspect naar keuze. Vul daarvoor onderstaande tabel in. Natuurlijk kun je gebruik maken van je antwoord bij vraag 3 van onderdeel A. Geef bij je beweringen voorbeelden uit de romans.
  3. Van welke van de twee romans heb jij het meest genoten? Als je kijkt naar het ingevulde tabel, is dit dan de roman die het sterkst trekken van immigrantenliteratuur vertoonde? Had dat invloed op je leesplezier? Leg je antwoord uit.
  4. Bron 1 eindigt als volgt:
    'Zo blijkt dat dé immigrantenliteratuur helemaal niet bestaat. Het is slechts een term die handig kan zijn om bepaalde kenmerken (bijvoorbeeld de thema's identiteit en locatie) op het spoor te komen, en daarna weer zo snel mogelijk te vergeten.'
    Ben jij het eens met deze uitspraak? Waarom (niet)? Onderbouw je antwoord met minstens drie argumenten.

tabel

  Het schnitzelparadijs  Voorbeeld      Tweede roman   Voorbeeld    
Identiteit         
Locatie         
Personages         
Stijl         
...        

  

Bronnen
  1. 'Oude en nieuwe Nederlanders: immigrantenliteratuur', op: literatuurgeschiedenis.nl
Gemaakt doorJannet Oosterhuis




Het schnitzelparadijs - Boudou, KhalidNiveau 3

Het schnitzelparadijs

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Vassallucci
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:301
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:adolescentie, cultuurverschillen, liefde, Marokkaanse cultuur
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met Het Gouden Ezelsoor. Verfilmd in 2005 door Martin Koolhoven.

Deze pagina is voor het laatste bijgewerkt op 2 december 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het schnitzelparadijs - Boudou, KhalidNiveau 3

Het schnitzelparadijs

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Vassallucci
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:301
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:adolescentie, cultuurverschillen, liefde, Marokkaanse cultuur
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met Het Gouden Ezelsoor. Verfilmd in 2005 door Martin Koolhoven.

Deze pagina is voor het laatste bijgewerkt op 2 december 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het schnitzelparadijs - Boudou, KhalidNiveau 3

Het schnitzelparadijs

Auteur:Boudou, Khalid
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Vassallucci
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:301
Genre:migrantenliteratuur, psychologische roman
Tags:adolescentie, cultuurverschillen, liefde, Marokkaanse cultuur
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met Het Gouden Ezelsoor. Verfilmd in 2005 door Martin Koolhoven.

Deze pagina is voor het laatste bijgewerkt op 2 december 2017.

 

Introductie

Khalid Boudou (1974) is geboren in Temsamane, Marokko. Hij schreef theaterstukken voor onder andere Briza en verhalen en artikelen voor NRC MagazineEsquire en de Volkskrant. Zijn debuutroman Het schnitzelparadijs werd in 2002 bekroond met Het Gouden Ezelsoor. In november 2005 verscheen zijn tweede boek: De president. Boudou bracht in 2007 zijn eerste jongerenroman, Pizzamaffia, uit. Het boek kreeg veel positieve recensies, werd bekroond met de debuutprijs van de Jonge Jury, en werd verfilmd. In 2010 verscheen zijn tweede jongerenroman Alles of niets.

Inhoud

Let op: onderstaande tekst bevat details over de afloop.
Nadat zijn geliefde Tsjoepita hem verliet, heeft de puber Nordip (geboren in Marokko) de afgelopen twee jaar voornamelijk slapend doorgebracht. Maar nu is die periode voorbij en Nordip wil een nieuwe start maken. Hij vindt een stageplaats in de keuken van het sterk op Van der Valk lijkende De Blauwe Gier, een hotel-restaurant in de slaperige provincieplaats Opdeinen. Zijn bijnaam wordt 'sopkop': geheel vrijwillig staat hij de hele dag pannen te schrobben. De lezer maakt kennis met de chaotische keuken van De Blauwe Gier, met Nordips bijzondere collega's, met de mooie serveerster Agnes en met Nordips neef Krimo. Nordip wint langzaam het vertrouwen van zijn collega's, die tussen de pannen bij hem hun hart komen luchten. Zij hebben allemaal hun eigen frustraties en verlangens.
Ook over Nordip komt de lezer via flashbacks steeds meer te weten. Hij deelt zijn herinneringen aan zijn geboortedorp in Marokko met zijn neef Krimo. Krimo's geschiedenis wordt uitgebreid verteld. Aan het eind van de roman heeft Krimo De Blauwe Gier verlaten en zich (opnieuw) gericht op een bestaan als zanger.
Het wordt Nordip langzaam duidelijk dat de hiërarchie in de keuken is gebaseerd op een spel dat alle keukenmedewerkers moesten spelen met de chef-kok. Hij is de enige die dit spel ontlopen is en niemand wil hem er meer over vertellen. Wanneer de FIOD een inval heeft gedaan in de keuken en de chef-kok veel (illegaal) personeel kwijt is, wil hij eindelijk met Nordip het spel spelen. Het blijkt om een spelletje dammen te gaan en wanneer Nordip zich concentreert wint hij (als eerste van de medewerkers) van de chef-kok. Het boek eindigt met Nordip die, bevrijd, De Blauwe Gier verlaat, terwijl achter hem het hotel-restaurant vlamvat.

Moeilijkheid

Het schnitzelparadijs is een pittig boek voor N2-lezers. Ten eerste is het boek vrij dik (ongeveer 300 pagina's). Bovendien kunnen de vele onderbrekingen van de verhaallijn deze lezers op een dwaalspoor brengen. De stijl van de auteur (hoog tempo, vlot maar onalledaags taalgebruik, veel beeldende beschrijvingen met minder voor de hand liggende bijvoeglijke naamwoorden) vraagt de nodige leeservaring.
Voor N3-lezers is er in dit boek veel te halen. Het roept tal van prikkelende vragen op over het richting geven aan het eigen leven en over ethische en maatschappelijke kwesties als zwartwerken en immigratie en integratie. N3-lezers zullen bovendien plezier beleven aan de stijl.
N4-lezers zullen dit boek om dezelfde redenen waarderen als N3-lezers. Daarnaast is het voor hen interessant zich te verdiepen in de beweegredenen van de hoofdpersoon. Ook biedt de gehanteerde stijl voor N4-lezers mogelijkheden tot analyse en interpretatie.
Het schnitzelparadijs is met name geschikt voor N3-lezers die tegen N4 aanzitten.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten

Bereidheid
Het schnitzelparadijs vraagt een vrij grote bereidheid van de leerling. In de eerste plaats door de omvang van het boek (zo'n 300 pagina's), in de tweede plaats door de vele onderbrekingen van de verhaallijn: alle gedachten en herinneringen die in de hoofdpersoon opkomen, worden beschreven. Een N2-leerling zal zich ergeren aan het gebrek aan actie/gebeurtenissen in het boek. Een N3-leerling zal geprikkeld worden door de vele vragen die het boek opwerpt over onder andere het maken van keuzes en het richting geven aan je leven. Ook voor een N4-leerling valt er in dit boek genoeg te halen, vooral op het gebied van verteltechniek en stijl.
  Interesses
Het schnitzelparadijs is vooral interessant voor lezers die door een boek aan het denken gezet willen worden. Het boek zet de lezer aan het denken over zaken als liefde en relaties, ambitie, immigratie en integratie en het maken van keuzes voor de toekomst. Dit maakt het boek geschikt voor N3-lezers. Voor een N2-lezer zal het wellicht te hoog gegrepen zijn, omdat deze onderwerpen te ver van hem afstaan. Een N4-lezer zal het interessant vinden de beweegredenen van de hoofdpersoon te analyseren.
  Algemene kennis
Voor het begrijpen van het boek is het nodig dat de lezer enige kennis heeft van de geschiedenis van de multiculturele samenleving, met name van de komst van gastarbeiders in de jaren zestig en zeventig van de twintigste eeuw. Ook moet de lezer - voor inschatting van het 'realisme' - bekend zijn met de Van der Valk-hotelketen en de invallen die de FIOD daar in de jaren negentig heeft gedaan vanwege (vermeende) belastingontduiking. Dit geldt voor N2-, N3- en N4-lezers.
  Specifieke literaire en culturele kennis
Om de plot te kunnen begrijpen, moet de lezer kunnen omgaan met de veelvuldige onderbrekingen van de verhaallijn door gedachten en herinneringen van de hoofdpersoon. Ook tijdsprongen komen regelmatig voor. De schrijfstijl van de auteur vereist enige ervaring met het lezen van literatuur. Voor N2-lezers bestaat het risico dat ze afhaken omdat ze de verhaallijn door de vele onderbrekingen niet meer kunnen volgen. Voor N3-lezers zullen de onderbrekingen wellicht voor enige verwarring zorgen, maar ze zullen het verhaal goed kunnen volgen. Voor N4-lezers zullen de onderbrekingen geen probleem vormen en ook het eigen taalgebruik van de auteur zal voor hen interessant zijn.

Vertrouwdheid met literaire stijl

Vocabulaire
Het taalgebruik sluit goed aan bij de personages, die voor het merendeel jonge Marokkanen zijn. Het is op punten lastig door het gebruik van moeilijke woorden, neologismen, verrassende bijvoeglijke naamwoorden en Arabische woorden (waarvan achterin het boek een verklarende woordenlijst is opgenomen). Het vocabulaire zal voor een N2-lezer vaak moeilijk zijn. Een N3-lezer zal het goed kunnen begrijpen. Een N4-lezer zal het taalgebruik kunnen waarderen vanwege het niet-alledaagse en vernieuwende karakter ervan.
  Zinsconstructies
Het verhaal bevat vrij veel lange zinnen en uitgebreide opsommingen. Deze zijn geen probleem voor de N3- en N4-lezer, maar een N2-lezer zal hierdoor vrij snel afhaken omdat hij geen grip kan krijgen op de beschrijvingen.
  Stijl De stijl is in het algemeen vlot, maar zeker niet alledaags. Beschrijvingen en dialogen wisselen elkaar af. De auteur verliest zich soms in zeer gedetailleerde beschrijvingen. Hierdoor zullen vooral N2-lezers het boek mogelijk saai vinden. N3- en N4-leerlingen zullen het boek door de gehanteerde stijl vlot leesbaar vinden.

Vertrouwdheid met literaire personages

Karakters
De meeste personages worden slechts oppervlakkig beschreven. Hoewel van veel personages een korte beschrijving gegeven wordt en ook de geschiedenis van enkele personages beschreven wordt, gaat de auteur zelden de diepte in. Sommige personages zijn karikaturen. Alleen de hoofdpersoon en de belangrijkste bijfiguren leert de lezer echt kennen. De beweegredenen van de hoofdpersoon zijn soms moeilijk te doorgronden. De hoofdpersoon heeft ongeveer dezelfde leeftijd als de tweedefaseleerling, wat de mogelijkheid tot identificatie vergroot. Voor een N2-lezer zullen sommige personages te weinig herkenbaar zijn omdat ze te ver van hem afstaan. N3-lezers zullen hier weinig hinder van ondervinden. N4-lezers kunnen een uitdaging vinden in het analyseren van de rol en functie van de vele bijfiguren.
  Aantal karakters
Er komt een zeer groot aantal personages voor in het verhaal. Een extra moeilijkheid hierbij is dat een deel van de personages onder verschillende (bij)namen in het verhaal voorkomt. Het is voor de N2- en N3-lezer niet moeilijk de hoofdpersonen van de bijfiguren te onderscheiden, waardoor de hoofdlijn van het verhaal goed te volgen blijft. Een N4-lezer zal ook de verschillende bijfiguren goed weten te duiden.
   Ontwikkeling van karakters
De enige twee personages die een ontwikkeling doormaken zijn de hoofdpersoon Nordip en zijn neef Krimo. Krimo neemt ontslag als kok bij De Blauwe Gier en wordt, met enig succes, muzikant. Nordip komt tot het inzicht dat hij zich zijn leven lang te veel heeft laten leiden door wat anderen van hem verwachtten en besluit zichzelf niet langer te verloochenen. Voor N3- en N4-lezers is deze karakterontwikkeling interessant: de keuzes die deze personages maken, nodigen uit tot reflectie en interpretatie. Ook N2-lezers zullen geboeid worden door de vraag hoe je richting kunt geven aan je eigen leven.

Vertrouwdheid met literaire procedés

Spanning
In het verhaalheden gebeurt vrij weinig, het boek bevat weinig actie. Het verhaal bestaat vooral uit herinneringen van de hoofdpersoon aan zijn jeugd in Marokko en overpeinzingen over zijn stukgelopen relatie en de manier waarop hij de draad weer moet oppakken na deze relatie. Een N2-lezer zal hierdoor niet snel gegrepen worden. De vraag of de hoofdpersoon slaagt in zijn streven, houdt het verhaal interessant voor zowel N3- als N4-lezers, evenals de soms zeer humoristische gebeurtenissen in de restaurantkeuken. N4-lezers zullen zich goed kunnen verdiepen in de beweegredenen van de hoofdpersoon.
   Chronologie
De handeling wordt veelvuldig onderbroken door flashbacks, gedachten en invallen van de hoofdpersoon. De terugblikken worden deels beschreven in eigen hoofdstukken, worden deels gemarkeerd door afwijkende uitlijning en zijn voor een deel verwerkt in de lopende tekst. Ook voor de N2-lezer zijn de onderbrekingen van de chronologie duidelijk herkenbaar, maar het grote aantal onderbrekingen maakt het verhaal voor deze lezers moeilijker te volgen. Voor N3- en N4-lezers is het verhaal goed te volgen.
   Verhaallijn(en)
Het verhaal bevat drie verhaallijnen: de jeugd van de hoofdpersoon in Marokko, de relatie met zijn geliefde Tsjoepita en de stage van de hoofdpersoon in restaurant De Blauwe Gier om zijn leven weer op de rit te krijgen. Daarnaast zijn er veel bladzijden ingeruimd voor de beschrijving van het verhaal van Krimo, de neef van de hoofdpersoon. Dit verhaal lijkt grotendeels op zichzelf te staan, maar heeft een verklarende functie. De drie verhaallijnen zijn sterk met elkaar verweven. Voor N2-leerlingen bestaat het risico dat ze dit te ingewikkeld vinden en afhaken, N3-leerlingen zullen het verhaal goed kunnen volgen, terwijl N4-leerlingen uitgedaagd kunnen worden deze verwevenheid te onderzoeken.
   Perspectief
In Het schnitzelparadijs wordt een ik-perspectief gehanteerd. Dit ik-perspectief heeft trekken van een auctoriaal perspectief in de passages waarin de hoofdpersoon over andere personages vertelt. In deze passages is het in het algemeen steeds duidelijk dat de hoofdpersoon de verteller is. N2- en N3-lezers zullen deze nuance waarschijnlijk over het hoofd zien, maar dit heeft geen invloed op hun begrip van het verhaal. Een N4-lezer zal het perspectief waarschijnlijk correct kunnen duiden.
  Betekenis
Op elk niveau zal de lezer zich bezighouden met de vraag naar de beweegredenen van de hoofdpersoon. Deze zullen veel lezers als onbegrijpelijk voorkomen en nodigen uit tot discussie. De N2-lezer zal bij het beantwoorden van deze vraag eerder putten uit zijn eigen ervaringen, terwijl een N3-lezer in staat zal zijn om een verband te leggen met de inhoud van het boek. Zij zullen het interessant vinden dit boek te koppelen aan het actuele immigratie- en integratievraagstuk.Een N4-lezer zal door zijn grotere analytische vermogen in staat zijn om een veelvoud aan verbanden te leggen, zoals tussen het verhaal en de maatschappelijke context waarin het verhaal tot stand is gekomen, tussen de hoofdpersoon en bijfiguren en tussen de inhoud van het verhaal en de vertelwijze.

 

Geschreven door:

Jannet Oosterhuis en Tjalling Talma