Nederlands - 15 t/m 19 jaar

Dorsvloer vol confetti - Treur, FrancaNiveau 3

Dorsvloer vol confetti

Auteur:Treur, Franca
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:219
Genre:ontwikkelingsroman, plattelandsroman
Tags:christelijk milieu, geloof, gezin
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2010 won Treur met Dorsvloer vol confetti de Selexyz Debuutprijs.
In 2014 verfilmd door Tallulah Hazekamp Schwab.

ALG_Karaokelezen
Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 19 oktober 2017.

 

Over de auteur

Franca Treur (1979) groeide op in een gelovig gezin met drie broers op een boerderij even buiten Meliskerke, Walcheren. Franca behoort tot een zware afdeling van de Hervormde Kerk. Zwaar betekent vooral het houden aan de voorschriften van de Bijbel voor kleding, kerkbezoek en zondagsheiliging. In 1999 deed ze haar openbare geloofsbelijdenis. Tijdens haar studie nam ze geleidelijk aan afstand van het geloof. Ze brak met haar geloof in 2001. Na haar studie deed ze veel werk als journalist en met Dorsvloer vol confetti schreef ze haar debuut. Franca schrijft over haar Zeeuwse afkomst en haar hoofdpersonage worstelt met een orthodoxe jeugd. Daardoor wordt een link gelegd met het werk van Jan Wolkers, Maarten 't Hart en Jan Siebelink. In 2017 is Treur met Hoor nu mijn stem terug waar ze met haar debuut begon: het reformatorisch milieu, met opnieuw een hoofdpersonage dat worstelt met het geloof.

Inhoud

Katelijne groeit op in een strenggelovig boerengezin in Zeeland. Als enig meisje tussen zes broers wordt ze nauwelijks bij het boerenwerk betrokken. Terwijl haar verlangen om mee te doen onverminderd groot blijft, gaan haar gedachten hun eigen gang. Daarbij laat ze zich meeslepen door verhalen. Familieverhalen, dorpsroddels, Bijbelverhalen, bekeringsgeschiedenissen. Ook sprookjes, al mag ze die eigenlijk niet lezen, omdat het leugens zijn die haar maar afhouden van de Waarheid. Ze merkt dat haar eigen woorden grote gevolgen hebben voor haar familie.
Bron: uitgeverijprometheus.nl

Leesaanwijzingen

Het boek lijkt aan de voorkant een vrolijk meisjesboek, maar de achterflaptekst maakt duidelijk dat het boek dieper gaat: 'over de strijd van ieder mens om een eigen leven.' Het boek is ook geschikt voor jongens, omdat Katelijne geen meisje-meisje is. Het boerenbedrijf is dankzij succesvolle tv-programma's herkenbaar, net als het gezinsleven: dat is voor iedereen.
Het verhaal leest gemakkelijk, zonder grote sprongen in de tijd. De stukjes Bijbeltaal zouden je misschien kunnen tegenstaan, maar Treur gebruikt die teksten vaak in een grappige situatie. Verwacht in dit boek geen heftige, bloedstollende gebeurtenissen. Maar met een beetje inspanning raak je geboeid door het gesloten wereldje waarin Katelijne zich bevindt.

Om over na te denken

Lijk je op Katelijne? Hoe gesloten is jouw wereld? Hoe onschuldig zijn de fantasieën van een meisje van twaalf? Wat is de kracht van woorden?

Waardering

'Ik heb er totaal geen spijt van dat ik dit boek voor mijn boekverslag heb gelezen. Het boek was interessant en makkelijk geschreven. Ondanks het "zware" onderwerp werd het luchtig gehouden door de humor die het boek bevatte. Ik vond het ook leuk om dit boek te lezen, omdat ik zelf vrij vaak in Zeeland kom en ik daar zelf ook wat meekrijg van de gelovige dorpjes en die cultuur. Sommige dingen en belevenissen waren dus voor mij herkenbaar.'
Renate, 4 vwo, op: scholieren.com

'Het onderwerp en thema van dit boek is heel duidelijk. Het sprak mij aan omdat wij ook opgroeien in een christelijk milieu. Hierdoor word je aan het denken gezet over je eigen leefwereldje. Ik denk dat er zeker diepgang in het boek zit. De schrijfster beschrijft het leefwereldje op een scherpe manier, maar gebruikt ook humor om het te relativeren. Het verhaal heeft een duidelijke lijn, ondanks dat het uit losse gebeurtenissen bestaat.'
Dory, 4 havo, op: scholieren.com

'Het is geen spannend verhaal, er wordt veel verteld over het dagelijks leven, maar er gebeurt niet echt iets heel spannends of boeiends wat je aandacht trekt. Het is geen boek dat je in één keer uit leest en niet meer weg wil leggen.'
Rosan, 4 havo, op: scholieren.com

Meer weten?

bol.com | inkijkexemplaar en korte video 'Why I Love This Book'
francatreur.nl | website van Franca Treur

Geschreven door:

Theo Voorberg

Suggesties


Dorsvloer vol confetti - Treur, FrancaNiveau 3

Dorsvloer vol confetti

Auteur:Treur, Franca
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:219
Genre:ontwikkelingsroman, plattelandsroman
Tags:christelijk milieu, geloof, gezin
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2010 won Treur met Dorsvloer vol confetti de Selexyz Debuutprijs.
In 2014 verfilmd door Tallulah Hazekamp Schwab.

ALG_Karaokelezen
Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 19 oktober 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Dorsvloer vol confetti - Treur, FrancaNiveau 3

Dorsvloer vol confetti

Auteur:Treur, Franca
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:219
Genre:ontwikkelingsroman, plattelandsroman
Tags:christelijk milieu, geloof, gezin
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2010 won Treur met Dorsvloer vol confetti de Selexyz Debuutprijs.
In 2014 verfilmd door Tallulah Hazekamp Schwab.

ALG_Karaokelezen
Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 19 oktober 2017.

 

Opdrachten

BoekTreur, Franca, Dorsvloer vol confetti
NummerN2/1
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusfeit en fictie
Je leert

reflecteren op de relatie tussen feit en fictie.

Opdracht

In het colofon van Dorsvloer vol confetti staat: 'Dit is een werk van fictie. Iedere gelijkenis met werkelijk bestaande personen berust op toeval.'
Bekijk de voorkant (zie op deze pagina linksboven) en de achterkant van de roman. Je ziet dat het meisje op de voorkant lijkt op Franca Treur, die op de achterkant staat afgebeeld. Heb je een andere uitgave, zoek dan een foto van de schrijfster op via internet.

  1. Beschrijf ten minste vier gelijkenissen tussen het meisje op de voorkant en Franca Treur.
  2. Bekijk nu het Youtube-filmpje (bron 1) en noteer nog drie gelijkenissen.
  3. Was het de bedoeling van de uitgever dat Franca Treur en het meisje op de voorkant op elkaar zouden lijken? Waarom (niet)?
  4. Denk jij dat het waar is dat Dorsvloer vol confetti 'een werk van fictie' (dus verzonnen) is en 'iedere gelijkenis met werkelijk bestaande personen berust op toeval'? Gebruik twee argumenten om je mening te onderbouwen.
  5. Bedenk zelf een goede reden waarom Franca Treur deze tekst in het colofon heeft opgenomen.
  6. Stel dat jij Franca Treur was. Zou je dan ook deze tekst in het colofon hebben opgenomen? Waarom (niet)?
Bronnen
  1. youtube.com | 'Zeeuws meisje beroemd door bestseller'
Gemaakt doorTheo Voorberg



BoekTreur, Franca, Dorsvloer vol confetti
NummerN2/2
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focuspersoon en personage
Je leert

onderscheid te maken tussen personage en auteur.

Opdracht

Na het verschijnen van Dorsvloer vol confetti raakte de Zeeuwse gemeenschap die Franca Treur beschrijft in rep en roer. De mensen hadden het gevoel 'weggezet' te zijn en namen het de schrijfster kwalijk dat ze haar boek had gepubliceerd. In deze opdracht ga je dieper in op de manier waarop Franca Treur is omgegaan met de werkelijkheid.

  1. Bekijk bron 1. Hoe reageren de dorpsbewoners op het boek? Noteer de reacties van:
    a. De oude mevrouw
    b. De oudere meneer
    c. De jonge vrouw
  2. Ben je het met de dorpsbewoners eens? Beantwoord deze vraag voor alle drie de mensen apart en ondersteun je mening met een argument.
  3. Vanaf 4:49 is Franca Treur in gesprek met Willy Wouters, boekverkoopster in Meliskerke. Willy noemt het boek 'stigmatiserend', omdat het vanuit 'één persoon' beschreven is. Wat bedoelt Willy precies?
  4. Franca zegt dat haar boek niet vanuit één persoon is gespreven, maar vanuit één personage. Wat is het verschil tussen een persoon en een personage?
  5. Waarom benadrukt Franca Treur dat het gaat om een personage en niet om een persoon?
  6. Beschouw jij Dorsvloer vol confetti als een waargebeurd verhaal? Leg je antwoord uit.
  7. In het filmpje komen ook de schrijvers Maarten 't Hart en Jan Siebelink aan het woord. Zij hebben, net als Franca Treur, boeken geschreven over hun christelijke achtergrond en werden soms uitgescholden en bedreigd. Kun jij begrip opbrengen voor mensen die zo heftig op boeken reageren? Licht je antwoord toe.
  8. Op deze site staan enkele titels van Maarten 't Hart en Jan Siebelink. Zou jij wel eens een boek van een van deze schrijvers willen lezen? Waarom (niet)?
Bronnen
  1. npo.nl | 'Franca Treur, het refomeisje dat opgroeide in Zeeland' (vanaf min. 8:00)
Gemaakt doorTheo Voorberg




Dorsvloer vol confetti - Treur, FrancaNiveau 3

Dorsvloer vol confetti

Auteur:Treur, Franca
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:219
Genre:ontwikkelingsroman, plattelandsroman
Tags:christelijk milieu, geloof, gezin
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2010 won Treur met Dorsvloer vol confetti de Selexyz Debuutprijs.
In 2014 verfilmd door Tallulah Hazekamp Schwab.

ALG_Karaokelezen
Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 19 oktober 2017.

 

Opdrachten

BoekTreur, Franca, Dorsvloer vol confetti
NummerN3/1
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormtweetal, drietal of viertal
Focusbetekenis
Je leert

reflecteren op betekenis.

Opdracht

Het maken van een mindmap is een goede manier om je gedachten over een boek te ordenen. In deze opdracht ga je een mindmap maken bij Dorsvloer vol confetti.

  1. Gebruik bij voorkeur een vel papier op A3-formaat. Noteer de titel van het boek in het midden. Onder of boven de titel maak je een tekening of plak je een afbeelding die het boek typeert. Dit is het beeld dat het boek bij jou oproept.
  2. Teken vanuit de titel acht takken. Elke tak heeft een andere kleur. Alle takken corresponderen met literaire begrippen. Aan de rechterkant zijn dat (met de klok mee):
    - plot
    - personages
    - perspectief/vertelsituatie
    - tijd
    - ruimte
    Links staan:
    - symbolen
    - motieven
    - thema
  3. Vul de takken met steekwoorden en tekeningetjes. De takken kunnen zelf ook weer vertakken. Als jullie moeite hebben met sommige takken, kunnen jullie op internet zoeken naar meer informatie. Wees echter wel kritisch: niet alle informatie is even betrouwbaar!
  4. In een goede mindmap moet je alle onderdelen met elkaar kunnen verbinden. Wat jullie bijvoorbeeld bij 'Motieven' hebben opgeschreven, moeten jullie kunnen relateren aan wat er bij bijvoorbeeld 'Plot' staat. Controleer samen of jullie mindmap klopt.
  5. Presenteer jullie mindmap aan jullie docent door een korte toelichting te geven bij wat jullie hebben getekend en opgeschreven.
Gemaakt doorMartijn Koek



BoekTreur, Franca, Dorsvloer vol confetti
NummerN3/2
Niveau3
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focusperspectief
Je leert

reflecteren op de werking van het perspectief.

Opdracht

Bestudeer de Literaire theorie. In Dorsvloer vol confetti is sprake van een combinatie van vertelinstanties. Een personale en een auctoriale verteller wisselen elkaar af. 

  1. Citeer een voorbeeld uit de roman waarin een personale verteller aan het woord is.
  2. Citeer een voorbeeld waarin een auctoriale verteller aan het woord is. 
  3. Herschrijf beide voorbeelden vanuit het andere perspectief.
  4. Stel je voor dat de gehele roman was geschreven vanuit personaal perspectief. Wat zou er dan anders zijn? 
  5. Stel je voor dat de gehele roman was geschreven vanuit auctoriaal perspectief. Wat zou er dan anders zijn? 
  6. Zou jij Dorsvloer vol confetti een beter of een slechter boek vinden als Franca Treur had gekozen voor een enkelvoudig perspectief?
Literatuurgeschiedenis

'Perspectief', in: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Groningen: Uitgeverij kleine Uil, 2009, p. 101-106.

Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Dorsvloer vol confetti - Treur, FrancaNiveau 3

Dorsvloer vol confetti

Auteur:Treur, Franca
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:219
Genre:ontwikkelingsroman, plattelandsroman
Tags:christelijk milieu, geloof, gezin
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2010 won Treur met Dorsvloer vol confetti de Selexyz Debuutprijs.
In 2014 verfilmd door Tallulah Hazekamp Schwab.

ALG_Karaokelezen
Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 19 oktober 2017.

 

Opdrachten

BoekTreur, Franca, Dorsvloer vol confetti
NummerN4/1
Niveau4
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focusgrondmotief
Je leert

reflecteren op het grondmotief.

Opdracht

Lees het volgende citaat uit het laatste hoofdstuk:
'Een wit dwarrelend gordijn onttrok de familie voor enkele seconden aan ieders gezicht. Een vitrage van uitgesneden klinkers en medeklinkers ontrolde zich in alle mogelijk combinaties, om vervolgens weer in een heel nieuwe volgorde neer te komen op een roze jurk, een roze hoed, kruinen met stekels, revers van niet al te dure pakken, tussen kraagjes en op verontwaardigde gezichtsplooien, op de betonnen vloer, waar met steeds grotere tussenpozen weer nieuwe letters aan werden toegevoegd, tot een taal waarin slechts het mogelijke besloten lag en niets voor altijd en immer was vastgelegd.'

  1. Bestudeer de Literaire theorie en noteer de betekenis van de volgende termen:
    a. concreet motief
    b. abstract motief
    c. leidmotief
    d. grondmotief
  2. Welke concrete motieven uit de roman ondersteunen het fragment dat hierboven is geciteerd?
  3. Niet alleen letters (zoals in het citaat hierboven) spelen een rol in de roman, ook 'het woord' speelt een belangrijke rol. Welke waarde heeft 'het woord' voor de belangrijkste personages: de moeder, de vader, de oma en Katelijne? Beschrijf de verschillen.
  4. Probeer nu, met behulp van je antwoorden op vraag 1 tot en met 3 het grondmotief van Dorsvloer vol confetti te formuleren.
Literatuurgeschiedenis

'Motieven en symbolen', in: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Groningen: Uitgeverij kleine Uil, 2009, p. 113-114.

Gemaakt doorTheo Voorberg



BoekTreur, Franca, Dorsvloer vol confetti
NummerN4/2
Niveau4
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focusontvangst
Je leert

een eenvoudig receptieonderzoek uitvoeren.

Opdracht
  1. Bestudeer de Literaire theorie en noteer alle 15 soorten argumenten waar recensenten gebruik van kunnen maken. Noteer bij elk soort argument een korte toelichting. Maak hierbij gebruik van de tabel.
  2. In bron 1 vind je een groot aantal recensies over Dorsvloer vol confetti. Kies er vier en print deze recensies.
  3. Jullie lezen (individueel) allebei twee van de vier gekozen recensies en noteren in de onderstaande tabel van welk soort argument de schrijver gebruikmaakt. Gebruik de voorbeeldrecensie op pagina 189-90 van Basisboek Literatuur als voorbeeld.
  4. Vul samen de tabel verder in door in de kolommen 3 tot en met 6 te turven hoe de soorten argumenten worden gebruikt.
  5. Noteer de zaken die jullie opvallen en probeer voor alle opvallende zaken een verklaring te bedenken. Je kunt onder andere denken aan de signatuur van de krant, geslacht/leeftijd van de recensent, etc.
  6. Welke recensie vinden jullie de beste? Licht jullie antwoord toe.
Soort argument    Toelichting    Recensie 1    Recensie 2    Recensie 3    Recensie 4   
           
           
           
           
           
           

 

(Literaire)theorie

'Argumenten in recensies', in: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Groningen: Uitgeverij kleine Uil, 2009, p. 186-187.

Bronnen
  1. francatreur.nl | 'Ontvangst'
Gemaakt doorTheo Voorberg




Dorsvloer vol confetti - Treur, FrancaNiveau 3

Dorsvloer vol confetti

Auteur:Treur, Franca
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:219
Genre:ontwikkelingsroman, plattelandsroman
Tags:christelijk milieu, geloof, gezin
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2010 won Treur met Dorsvloer vol confetti de Selexyz Debuutprijs.
In 2014 verfilmd door Tallulah Hazekamp Schwab.

ALG_Karaokelezen
Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 19 oktober 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Dorsvloer vol confetti - Treur, FrancaNiveau 3

Dorsvloer vol confetti

Auteur:Treur, Franca
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:219
Genre:ontwikkelingsroman, plattelandsroman
Tags:christelijk milieu, geloof, gezin
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2010 won Treur met Dorsvloer vol confetti de Selexyz Debuutprijs.
In 2014 verfilmd door Tallulah Hazekamp Schwab.

ALG_Karaokelezen
Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 19 oktober 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Dorsvloer vol confetti - Treur, FrancaNiveau 3

Dorsvloer vol confetti

Auteur:Treur, Franca
Jaar uitgave:2009
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:219
Genre:ontwikkelingsroman, plattelandsroman
Tags:christelijk milieu, geloof, gezin
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2010 won Treur met Dorsvloer vol confetti de Selexyz Debuutprijs.
In 2014 verfilmd door Tallulah Hazekamp Schwab.

ALG_Karaokelezen
Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 19 oktober 2017.

 

Introductie

Franca Treur (1979) groeide op in een gelovig gezin met drie broers op een boerderij even buiten Meliskerke, Walcheren. In oktober 2009 debuteerde ze met de roman Dorsvloer vol confetti. Het werd meteen door de literaire critici erg positief besproken, en het boek groeide uit tot een bestseller. Een jaar na verschijnen ontving ze het honderdduizendste exemplaar, een voor de gelegenheid gemaakte uitgave op Bijbelpapier. In september 2010 won Franca met Dorsvloer vol Confetti de Selexyz Debuutprijs. Ook werd ze genomineerd voor onder meer de NS-publieksprijs en de Anton Wachterprijs. Voor de AKO-literatuurprijs stond ze op de longlist.
Bron: francatreur.nl

Inhoud

Hoeveel kracht hebben woorden? Hoe onschuldig zijn de fantasieën van een meisje van twaalf? De jonge Katelijne groeit in de jaren tachtig en negentig op in een strenggelovig boerengezin in Zeeland. Als enig meisje tussen zes broers wordt ze nauwelijks bij het boerenwerk betrokken. Hierdoor gaan ook de gesprekken aan tafel grotendeels aan haar voorbij. Terwijl haar verlangen om mee te doen onverminderd groot blijft, gaan haar gedachten hun eigen gang. Daarbij laat ze zich meeslepen door verhalen. Familieverhalen, dorpsroddels, Bijbelverhalen, bekeringsgeschiedenissen. Ook sprookjes, al mag ze die eigenlijk niet lezen, omdat het leugens zijn die haar maar afhouden van de Waarheid. Ze merkt dat haar eigen woorden grote gevolgen hebben voor haar familie.
Dorsvloer vol confetti is een sensitieve roman over de strijd van ieder mens om een eigen leven, en tegelijkertijd een liefdevol portret van een Zeeuwse orthodoxe boerengemeenschap met een geheel eigen vertelcultuur.
Bron: uitgeverijprometheus.nl

Moeilijkheid

Voor N2-lezers is het boek een behoorlijke uitdaging door het gebrek aan actie en dramatische verwikkelingen. Ook zal het stilistisch raffinement hen ontgaan. Naarmate het niveau van de lezer hoger is en/of hij bekend is met de taal van de Bijbel, zal de waardering toenemen. Daardoor is Dorsvloer vol confetti meer een boek voor de (gevorderde) N3- en N4-lezer dan een onervaren N2-lezer.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensie

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten

Bereidheid Hoewel het boek vlot is geschreven en er vaak sprake is van humor en ironie, zal het van de N2- en minder ervaren N3-lezer een redelijk grote bereidheid vragen door het gebrek aan actie en dramatiek.
  Interesses Dorsvloer vol confetti speelt zich af op een boerderij. Het gereformeerde geloof speelt een belangrijke rol. Leerlingen met affiniteit met deze onderwerpen zullen het boek zeker met belangstelling lezen. Voor andere lezers zou Dorsvloer vol confetti juist een kennismaking kunnen zijn met een onbekende wereld. Hoewel de hoofdpersoon een meisje is, is Dorsvloer vol confetti geen specifiek meisjesboek. De hoofdpersoon is geen typisch 'meisje-meisje' en de thematiek is voor zowel jongens als meisjes interessant.
  Algemene kennis Er is geen algemene kennis vereist om het boek te kunnen begrijpen.
  Specifieke culturele en literaire kennis Bijbelkennis is een pre. Leerlingen die deze kennis ontberen zal een aantal zaken ontgaan. De (gevorderde) N3- en N4-lezers zullen verwijzingen naar de Bijbel waarschijnlijk wel gaan herkennen. De N2-lezer zou zijn belangstelling kunnen verliezen door het gevoel veel details te missen.

Vertrouwdheid met literaire stijl

Vocabulaire Het gebruikte vocabulaire is rijk. De N2-lezer zal wel de rode draad van het verhaal kunnen volgen, maar bepaalde nuances over het hoofd zien. Voor de meer geoefende N3- en N4-lezer is de afwisseling met Bijbelcitaten en ouderwets taalgebruik boeiend.  
  Zinsconstructies De zinslengte is sterk wisselend. Afgezien van een enkele bloemrijke passage leest het verhaal vlot. 
  Stijl Ondanks het biografisch karakter is de stijl nogal afstandelijk. Het zal de N2-lezer misschien ontgaan, maar de N3-lezer zal het opvallen dat in het hele boek sprake is van 'de' moeder, 'de' vader en 'de' oma. Dit typeert de verhoudingen binnen het gezin. Het werkt vervreemdend en benadrukt de eenzaamheid van de hoofdpersoon. N4-lezers zullen in staat zijn andere stijlkenmerken te herkennen die deze afstandelijkheid onderstrepen.

Vertrouwdheid met literaire personages 

Karakters De hoofdpersoon roept empathie op, maar provoceert ook. Dat maakt haar interessant. Haar ouders, oma en broers zijn flat characters. De rollen van het gezin, de buren, de familie, kerkleden en anderen worden helder beschreven. Ze vertonen vaak het karakter van een type (of een karikatuur).
  Aantal karakters Het aantal personages is geen probleem.
  Ontwikkeling van en verhouding tussen de karakters De onderlinge verhoudingen tussen de personages in dit boek zijn uitermate belangrijk. Afkeuring of waardering is voor de hoofdpersoon van levensbelang. Daarin is het boek sensitief. Een N4-lezer gaat op zoek naar de verhouding ouder/kind, broers/zus, gelovigen/ongelovigen en Jood en 'mof'.

Vertrouwdheid met literaire procedés

Spanning De N2-leerling zal door gebrek aan spectaculaire acties soms wel moeten doorbijten. De N4-lezer wordt geboeid door het stilistisch raffinement.
  Chronologie Het verhaal leest gemakkelijk weg door de strakke chronologie. Dat is vooral voor de N2-lezer belangrijk.
  Verhaallijn(en) Er is geen sprake van verschillende verhaallijnen, omdat elk hoofdstuk een losstaand verhaal bevat. Het enige verband is de chronologie. 
  Perspectief De verteller is alwetend, alsof het verhaal wordt voorgelezen uit een dagboek. Zo blijft de verteller dicht bij de gedachten en daden van de hoofdpersoon.
  Betekenis Het verhaal loopt uit op het laatste hoofdstuk: de titel van het boek. De dorsvloer is het belangrijkste motief van het boek. Een N2-leerling kan het woord 'dorsvloer' misschien geen Bijbelse betekenis geven. De christelijke N3-lezer wordt misschien nieuwsgierig en gaat op zoek naar de dubbele laag in de titel. Het is voor gelovigen een groots moment: de scheiding van kaf (heidenen) en koren (uitverkorenen). Voor een N4-lezer is het interessant de diepere betekenis uit het boek te halen, uitgaande van het spanningsveld tussen 'dorsvloer' en 'confetti'.

Relevante bronnen voor docenten

       

 

Geschreven door:

Theo Voorberg