Nederlands - 15 t/m 19 jaar

De arkvaarders - Provoost, AnneNiveau 3

De arkvaarders

Auteur:Provoost, Anne
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:296
Genre:historische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, christendom, geloof, rampen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met de Gouden Zoen en de Boekenwelp; in 2004 met de Children's Book Sense Picks USA en in 2005 met de Prijs Letterkunde Jeugd- en Kinderboek van de Provincie West-Vlaanderen.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 14 december 2017.

 

Over de auteur

Anne Provoost (Poperinge, 26 juli 1964) is een Vlaamse auteur. Ze woont met haar man en drie kinderen in Antwerpen. Anne Provoost schrijft gelaagde, actuele en historische romans. Bekende titels van haar hand zijn: De roos en het zwijn, De arkvaarders, In de zon kijken, Vallen (ook N3 op deze site) en Beminde ongelovigen. Haar boeken kregen talrijke prijzen en werden veelvuldig vertaald. Haar roman Vallen werd in 2001 verfilmd door Hans Herbots en kreeg de titel Falling. Het werk van Provoost is niet eenvoudig, maar wanneer je haar boeken zorgvuldig leest, krijg je er veel voor terug. Provoost laat je nadenken over zaken als extremisme, rassenproblematiek en de dood.
Bron: anneprovoost.be

Inhoud

Re Jana trekt met haar vader en haar lamme moeder weg van de moerassen in Kanaän: het water blijft stijgen en de vangsten rotten. Er wordt verteld dat in de rotswoestijn diep landinwaarts een reusachtig vaartuig wordt gebouwd, en dat de bouwheer werkvolk zoekt. Voorbij de heuvelruggen, op een plek waar je leegte verwacht, ligt een werf die zich uitstrekt als een vijver. In het midden staat waar aan de moerassen om wordt gelachen: het schip in de woestijn. De arkbouwers, die maar in één god geloven, verwachten een groot onheil. Gaandeweg achterhaalt Re Jana de aard van de rampspoed: alle land zal worden overspoeld. De plaatsen op de ark zijn voorbehouden aan de bouwheer en de zijnen. Cham, de jongste zoon van de bouwheer, belooft Re Jana een plek op het schip. Maar dan komt de ranke Neelata aan op de werf, het meisje dat is voorbestemd om Chams vrouw te worden…
Bron: anneprovoost.be 

Leesaanwijzingen

Het boek De arkvaarders is de hertelling van het Bijbelse verhaal over Noach en de bouw van zijn ark. Het verhaal wordt verteld vanuit Re Jana. Haar gedachten en gevoelens staan centraal, maar vooral ook haar vragen over het leven. Naarmate de zondvloed dichterbij komt, wordt het boek steeds spannender. Je wilt weten hoe het afloopt met Re Jana, Cham en hun families.
Om dit verhaal beter te kunnen begrijpen, is het verstandig om eerst het verhaal over Noach in een kinderbijbel te lezen of te herlezen.

Om over na te denken

Wie bepaalt of iemand de zondvloed overleeft? Waarom krijgt Noach zoveel macht over andere mensen? Kun je je verzetten tegen Gods wil?

Waardering

'Het is in mijn ogen een goed boek. Het heeft alle eigenschappen die je van een goed boek verwacht. Het is spannend, het zit vol prachtige scènes, huiveringwekkend soms, zoals die van de nacht als de dieren worden ingescheept. Toch is de manier hoe Provoost schrijft buitengewoon: "De hond deinde op zijn hoge poten als een muskiet in de wind." Hoe je dit bedenkt blijft me een raadsel. Ik hou ervan zulke vergelijkingen te bedenken en te lezen. Ik zou dit boek aanraden, maar niet aan de onervaren lezer. Het is een moeilijk boek, laat dat duidelijk zijn.'
Anoniem, op: zoekboekverslag.nl

'Ik vind het karakter van Re Jana bijzonder. Ze is erg veelzijdig, ze doet dingen die helemaal niet bij elkaar passen. Zo wordt ze in het verhaal bijvoorbeeld, om anoniem te blijven, gemerkt met het teken van een man, op haar voorhoofd. Ze houdt echter wel van dingen die vrouwen gebruiken om zich mooi te maken, wil heel graag schoon en verzorgd zijn. Zo zijn er wel meer dingen die ik niet begrijp aan haar karakter, maar dat maakt het boek juist interessant, en het zorgt dat je er langer over na blijft denken.'
Anoniem, 4 vwo, op: scholieren.com

'Ik vond het ook een heel erg lastig boek. Omdat je bij sommige stukjes echt heel erg goed op moet letten en het soms nog een keertje over moet lezen omdat je het anders niet goed snapt. Als je dan niet goed oplet begrijp je er echt niks meer van. Je kwam soms ook moeilijke woorden tegen maar ook woorden die ze vroeger veel gebruikten, bijvoorbeeld van het woordje "opsmuk" had ik nog nooit gehoord. Ik wist niet dat dat make-up betekent. De zinsopbouw vond ik soms ook erg lastig.'
Lisaatje, 3 vwo, op: scholieren.com

Meer weten?

bol.com | inkijkexemplaar
anneprovoost.be | website van Anne Provoost

Geschreven door:

Masja Nijsen

Suggesties


De arkvaarders - Provoost, AnneNiveau 3

De arkvaarders

Auteur:Provoost, Anne
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:296
Genre:historische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, christendom, geloof, rampen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met de Gouden Zoen en de Boekenwelp; in 2004 met de Children's Book Sense Picks USA en in 2005 met de Prijs Letterkunde Jeugd- en Kinderboek van de Provincie West-Vlaanderen.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 14 december 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
De arkvaarders - Provoost, AnneNiveau 3

De arkvaarders

Auteur:Provoost, Anne
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:296
Genre:historische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, christendom, geloof, rampen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met de Gouden Zoen en de Boekenwelp; in 2004 met de Children's Book Sense Picks USA en in 2005 met de Prijs Letterkunde Jeugd- en Kinderboek van de Provincie West-Vlaanderen.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 14 december 2017.

 

Opdrachten

BoekProvoost, Anne, De arkvaarders
NummerN2/1
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focustitel
Je leert

reflecteren op de betekenis van de titel.

Opdracht

Schrijvers en uitgevers denken goed na over de titel die een boek krijgt. Waarom heet dit boek De arkvaarders en niet bijvoorbeeld Verboden liefde, of 'gewoon' De ark van Noach? En waarom is de Engelse titel van het boek In the shadow of the ark en niet The ark shippers?

  1. Leg bij elk van de drie hierboven genoemde titels uit waarom jullie deze titel beter of juist slechter vinden dan De arkvaarders. Gebruik ongeveer 50 woorden per titel.
  2. Dit boek is in verschillende landen uitgegeven en in iedere taal heeft het boek een andere titel gekregen. Zoek op in welke landen het boek is uitgegeven en probeer de titels naar het Nederlands te vertalen (zie bronnen).
  3. Bedenk samen nog drie alternatieve titels, die ieder een ander aspect van het verhaal benadrukken (denk bijvoorbeeld ook eens aan de verboden liefde tussen Re Jana en Cham of aan de machtsverschillen tussen Noachs familie en 'het werkvolk'). Leg bij elke titel uit waarom die titel goed bij het boek past, in minimaal 50 woorden per titel.
  4. Welke van deze titels vinden jullie het best bij het boek passen? Licht jullie antwoord toe in minimaal 75 woorden.
Bronnen
  1. anneprovoost.be | 'De arkvaarders'
  2. translate.google.com | vertalen
Gemaakt doorMasja Nijsen



BoekProvoost, Anne, De arkvaarders
NummerN2/2
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focusinhoud
Je leert

het verhaal beter begrijpen.

Opdracht
  1. Bespreek met elkaar de inhoud van het boek. Welke delen lazen makkelijk door en welke delen vonden jullie lastig om te lezen? Waardoor waren die delen lastig? Lukt het jullie samen, door erover te praten, om die delen alsnog beter te begrijpen?
  2. Gebruik de informatie die jullie bij vraag 1 verworven hebben om een toets te maken. Maak allebei zelfstandig een toets met 15 vragen over De arkvaarders. Noteer de antwoorden op een apart blaadje.
  3. Wissel jullie toetsen uit en maak elkaars toets. Overleg niet.
  4. Bespreek de vragen die problemen opleveren: jullie zijn het bijvoorbeeld niet eens over het goede antwoord, de vraag is niet duidelijk genoeg geformuleerd, etc.
  5. Maak nu samen één toets die bestaat uit de beste 15 vragen van jullie samen. Maak een antwoordmodel, waarop jullie ook aangeven hoeveel punten elk goed antwoord waard is.

Voorbeeld:

Vraag
De titel luidt De arkvaarders. Wie zijn die 'arkvaarders'? (2p)

Antwoord
Met de arkvaarders worden Noach en de zijnen, de uitverkoren rechtvaardigen bedoeld. En natuurlijk de verstekeling Re Jana. De vader van Re Jana blijkt op zijn manier ook een arkvaarder te zijn. Hij overleeft eveneens de zondvloed dankzij zijn eigen bootje.

Gemaakt doorMasja Nijsen




De arkvaarders - Provoost, AnneNiveau 3

De arkvaarders

Auteur:Provoost, Anne
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:296
Genre:historische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, christendom, geloof, rampen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met de Gouden Zoen en de Boekenwelp; in 2004 met de Children's Book Sense Picks USA en in 2005 met de Prijs Letterkunde Jeugd- en Kinderboek van de Provincie West-Vlaanderen.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 14 december 2017.

 

Opdrachten

BoekProvoost, Anne, De arkvaarders
NummerN3/1
Niveau3
Studielast1 slu
Werkvormvijftal
Focuskwesties
Je leert

reflecteren op morele kwesties.

Opdracht

God strafte de mensheid omdat 'de begeerte van hun hart de hele dag naar het kwade uitging'. Zou God ook nu om dezelfde reden de mensheid kunnen straffen? In Noord-Holland is een man al jaren bezig een ark als die van Noach te bouwen. Hij gelooft heilig in een nieuwe zondvloed.

  1. [individueel]
    Stel je voor dat er voorspeld wordt, dat over een jaar de wereld overspoeld wordt door een zondvloed. Wie zouden dan plaats mogen nemen in deze ark? Beperk je bij het beantwoorden van deze vraag niet tot Nederland. Noteer tien mensen.
  2. [samen]
    Bespreek jullie antwoorden. Kies samen vijf mensen over wie jullie het eens zijn.
  3. [samen]
    Jullie gaan straks een debat voeren, waarin iedereen de rol van één van de personen van vraag 2 speelt. Verdeel de rollen.
  4. [indiviueel]
    Noteer zoveel mogelijk argumenten waarom juist jij per se op de ark mee moet gaan. 
  5. [samen]
    Jullie vijftal gaat nu voor de klas een debat voeren. Spreek met jullie docent af wat daarvoor een geschikt moment is. Om beurten krijgt elk van jullie één minuut de tijd om zijn betoog te houden. Daarna krijgt elk van jullie de kans om te reageren op wat de anderen hebben bepleit. Het gaat er dus om dat je de anderen ervan overtuigt dat jij mag plaatsnemen in de ark, dat jíj onmisbaar bent voor de mensheid. De rest van de klas kijkt toe en bepaalt uiteindelijk wie (of wat) mag plaatsnemen in de ark. 
  6. [samen]
    Bespreek na afloop van het debat in jullie vijftal wie van de personages uit De arkvaarders volgens jullie eigenlijk aan boord van de ark hadden moeten kunnen gaan en wie niet. Bedenk ook goede argumenten bij elk personage.
  7. [samen]
    Wat vinden jullie van de keuzes die de schrijfster, Anne Provoost, heeft gemaakt? Zijn de juiste personages aan boord van de ark gegaan? Of juist niet?
  8. [individueel]
    Schrijf een kort verslag over deze opdracht. Beschrijf wat je moest doen, hoe jij de opdracht hebt uitgevoerd en wat je hebt geleerd.
Gemaakt doorMasja Nijsen



BoekProvoost, Anne, De arkvaarders
NummerN3/2
Niveau3
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusbetekenis
Je leert

reflecteren op de visie van de schrijver.

Opdracht

A

Lees het Bijbelverhaal over Noach en zijn ark (bron 1). Maak een schematisch overzicht van de overeenkomsten en verschillen tussen De arkvaarders en het Bijbelverhaal over Noach. Gebruik onderstaand schema.

 

Hetzelfde in beide verhalen

Anders in De arkvaarders

Personages

 

 

Relaties tussen personages

 

 

Gebeurtenissen

 

 

Tijd

 

 


B

  1. Bekijk je schema nog eens goed. Wat is in jouw ogen het belangrijkste verschil tussen de twee verhalen? Licht je antwoord toe.
  2. Wat is in jouw ogen de belangrijkste overeenkomst tussen de twee verhalen? Licht je antwoord toe.
  3. Vind je het logisch dat Anne Provoost op het punt dat je bij B2 hebt genoemd zo dicht bij het verhaal over Noach blijft?
  4. Wat was er aan de betekenis/thematiek van De arkvaarders voor jou veranderd als Provoost op dit punt juist had afgeweken van de Bijbelvertelling?
  5. Verwerk je vergelijking in een beschouwing van zo'n 300 woorden, waarin je de lezer laat nadenken over de betekenis van De arkvaarders door jouw bevindingen van deze opdracht te bespreken. Doe het zo:
    - Geef in de inleiding duidelijk aan om welke twee verhalen het gaat en wat je gaat bespreken in het middenstuk.
    - In het middenstuk geef je je vergelijking: per overeenkomst of verschil gebruik je één alinea.
    - In het slot geef je je antwoord op vraag 4.
Bronnen
  1. bijbelencultuur.nl | Genesis 6-9
Gemaakt doorMasja Nijsen




De arkvaarders - Provoost, AnneNiveau 3

De arkvaarders

Auteur:Provoost, Anne
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:296
Genre:historische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, christendom, geloof, rampen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met de Gouden Zoen en de Boekenwelp; in 2004 met de Children's Book Sense Picks USA en in 2005 met de Prijs Letterkunde Jeugd- en Kinderboek van de Provincie West-Vlaanderen.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 14 december 2017.

 

Opdrachten

BoekProvoost, Anne, De arkvaarders
NummerN4/1
Niveau4
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focuswereldbeeld
Je leert

het wereldbeeld van de personages en de auteur beschrijven.

Opdracht

Net zoals verschillende personages in De arkvaarders er verschillende wereldbeelden op na houden, spreekt uit deze jeugdroman in haar geheel het wereldbeeld van Provoost. 

A

Beschrijf zo nauwkeurig mogelijk het wereldbeeld van de personages die hieronder genoemd worden. Waar geloven zij in? Waar streven zij naar? Hoe denken zij over belangrijke levenskwesties zoals liefde, dood, toeval, schuld en verantwoordelijkheid, goed en kwaad, de waarde van het leven? Doe dit voor:
- Re Jana
- Re Jana's vader
- Cham
- De bouwheer
- Neelata

Gebruik hiervoor onderstaand schema.

 

Re Jana

Vader

Cham

Bouwheer

Neelata

Liefde

 

 

 

 

 

Dood

 

 

 

 

 

Toeval

 

 

 

 

 

Schuld en
verantwoordelijkheid

 

 

 

 

 

Goed en kwaad

 

 

 

 

 

Waarde leven

 

 

 

 

 

 

B

  1. Lees 'De bedoeling van de auteur?!' (bron 1). Markeer de passages die betrekking hebben op de visie, het wereldbeeld van Anne Provoost.
  2. Welk van de personages vertegenwoordigt volgens jou het wereldbeeld van Anne Provoost het meest? Waarom?
  3. Vind je dat uit De arkvaarders duidelijk wordt wat Anne Provoost wil laten zien? Waarom (niet)?
  4. Ben je het eens met Anne Provoost? Waarom (niet)?
(Literaire)theorie

Wereldbeeld  - voorstelling die iemand of een bepaalde groep van mensen zich gevormd heeft omtrent de werkelijkheid van de wereld […] (Van Dale)
Wereldbeschouwing - geheel van voorstellingen en denkbeelden over de wereld en het mensdom […] (Van Dale)

Bronnen
  1. anneprovoost.be | 'De bedoeling van de auteur!?'
Gemaakt doorMasja Nijsen



BoekProvoost, Anne, De arkvaarders
NummerN4/2
Niveau4
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focuskwesties
Je leert

reflecteren op morele aspecten van het verhaal.

Opdracht

De arkvaarders gaat onder meer over macht en uitsluiting. Een groep mensen heeft een situatie gecreëerd waarin zij macht kan uitoefenen door anderen uit te sluiten. Natuurlijk zijn er nog veel meer manieren om macht over anderen uit te oefenen.

  1. Bedenk samen zoveel mogelijk manieren waarop je macht kunt uitoefenen op een foute manier. Onder 'macht uitoefenen' mag je hier verstaan: mensen jouw wil opleggen, hen dingen laten doen, zorgen dat je je zin krijgt, etc. Noteer bij elke vorm van machtsmisbruik die jullie hebben bedacht ook een voorbeeld uit de actualiteit, de geschiedenis of je eigen leven en schrijf hierbij een korte toelichting. 

    Voorbeeld:
    Machtsmisbruik door terreur uit te oefenen (mensen bang maken), bijvoorbeeld Hitler; hij liet mensen die tegen hem waren oppakken, in de gevangenis gooien, naar een concentratiekamp sturen of fusilleren.
     
  2. Waaraan ontleent de bouwheer uit De arkvaarders zijn macht?
  3. De bouwheer oefent zijn macht uit door mensen uit te sluiten. Vinden jullie dat hij daarmee zijn macht gebruikt of misbruikt?
  4. Zoek samen naar voorbeelden uit de actualiteit of de geschiedenis waar macht op dezelfde manier wordt uitgeoefend als in De arkvaarders. Geef ook een beknopte toelichting.
  5. Vind je dat macht uitoefenen door uitsluiting minder erg of juist erger is dan andere manieren van om macht te gebruiken of misbruiken? Of zijn alle vormen van het uitoefenen van macht over anderen even erg?
  6. Tot welke inzichten met betrekking tot de machtspositie van een of meer bevolkingsgroepen heeft het maken van deze opdracht geleid? Leg ook uit hoe je tot deze inzichten bent gekomen.
  7. Ben je het eens met de stelling dat goede literatuur je aan het denken moet zetten over jezelf en de wereld? Licht je antwoord toe.
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




De arkvaarders - Provoost, AnneNiveau 3

De arkvaarders

Auteur:Provoost, Anne
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:296
Genre:historische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, christendom, geloof, rampen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met de Gouden Zoen en de Boekenwelp; in 2004 met de Children's Book Sense Picks USA en in 2005 met de Prijs Letterkunde Jeugd- en Kinderboek van de Provincie West-Vlaanderen.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 14 december 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
De arkvaarders - Provoost, AnneNiveau 3

De arkvaarders

Auteur:Provoost, Anne
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:296
Genre:historische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, christendom, geloof, rampen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met de Gouden Zoen en de Boekenwelp; in 2004 met de Children's Book Sense Picks USA en in 2005 met de Prijs Letterkunde Jeugd- en Kinderboek van de Provincie West-Vlaanderen.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 14 december 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
De arkvaarders - Provoost, AnneNiveau 3

De arkvaarders

Auteur:Provoost, Anne
Jaar uitgave:2001
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:296
Genre:historische roman, Young Adult
Tags:adolescentie, christendom, geloof, rampen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
In 2002 bekroond met de Gouden Zoen en de Boekenwelp; in 2004 met de Children's Book Sense Picks USA en in 2005 met de Prijs Letterkunde Jeugd- en Kinderboek van de Provincie West-Vlaanderen.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 14 december 2017.

 

Introductie

Anne Provoost schrijft romans, essays en korte verhalen. Ze is lid van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde. Zij won met haar werk de Gouden Uil, de Woutertje Pieterse Prijs, de Zilveren Griffel, de Gouden Zoen. Haar roman Vallen werd verfilmd. Voor In de zon kijken kreeg ze driejaarlijkse Cultuurprijs van de Vlaamse Gemeenschap, dat is de voormalige Staatsprijs voor Literatuur. Haar werk is in achttien talen vertaald.
Provoosts roman De arkvaarders (2001) is een hervertelling van het Bijbelverhaal over de zondvloed. 
Bron: anneprovoost.be

Inhoud

Re Jana trekt met haar vader en haar lamme moeder weg van de moerassen in Kanaän: het water blijft stijgen en de vangsten rotten. Er wordt verteld dat in de rotswoestijn diep landinwaarts een reusachtig vaartuig wordt gebouwd, en dat de bouwheer werkvolk zoekt. Voorbij de heuvelruggen, op een plek waar je leegte verwacht, ligt een werf die zich uitstrekt als een vijver. In het midden staat waar aan de moerassen om wordt gelachen: het schip in de woestijn. De arkbouwers, die maar in één god geloven, verwachten een groot onheil. Gaandeweg achterhaalt Re Jana de aard van de rampspoed: alle land zal worden overspoeld. De plaatsen op de ark zijn voorbehouden aan de bouwheer en de zijnen. Cham, de jongste zoon van de bouwheer, belooft Re Jana een plek op het schip. Maar dan komt de ranke Neelata aan op de werf, het meisje dat is voorbestemd om Chams vrouw te worden…
Bron: anneprovoost.be 

Moeilijkheid

De arkvaarders is redelijk moeilijk boek. Het taalgebruik is niet alledaags en lezers op N2 en misschien zelfs N3 zullen daar even aan moeten wennen. N2-lezers zullen zich wellicht ook laten afschrikken door de omvang van het boek (296 pagina's). Zij zullen het boek in eerste instantie alleen lezen als het verhaal van Re Jana, die met haar ouders op zoek gaat naar de ark en daar verliefd wordt op een van de zonen van Noach.
Een N3-lezer zal meer geïnteresseerd zijn in de relaties en machtsverhoudingen tussen de bouwheer en zijn familie enerzijds en de arkbouwers anderzijds. Waarom mag Re Jana geen relatie hebben met Cham en hoe wordt er tegen haar aangekeken door de bouwheer en zijn familie? Deze lezers (en lezers op N4) zouden ook kunnen kijken naar parallellen tussen dit verhaal en gebeurtenissen in het heden: in welke culturen zijn deze machtsverhoudingen nog aan de orde en hoe uiten deze zich?
Voor N4-lezers is het interessant om zich te verdiepen in de achtergrond: in hoeverre verschilt De arkvaarders van het Bijbelverhaal? Wat zijn de historische achtergronden? Daarnaast zullen N4-lezers zich verdiepen in de levensbeschouwelijke vragen die de aanwezigheid van Re Jana oproept.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten

Bereidheid

Voor een N2-lezer is het boek redelijk dik en het onderwerp, een hervertelling van het verhaal van Noach, spreekt niet iedere leerling direct aan.

 

Interesses

De botsing tussen verschillende volkeren, het moeras- en het woestijnvolk, zal lezers op N3 en N4 zeker aanspreken.
Er gebeurt veel in het boek en dat zal lezers van alle niveaus aanspreken. Het verhaal gaat over verraad, liefde, vriendschap, identiteit en macht. Door het gekozen perspectief, vanuit een meisje van een jaar of vijftien, is de roman vooral voor meiden interessant, maar jongens kunnen toch geboeid raken door het verhaal van Noach en zijn zonen en door de macht die zij hebben.

 

Algemene kennis

Ondanks dat het verhaal van Noach opnieuw verteld wordt, zal enige kennis van dit Bijbelverhaal de leerlingen helpen het boek beter te begrijpen. Minder ervaren lezers zullen even op dit spoor gezet moeten worden. 

 

Specifieke culturele en literaire kennis

Er is geen specifieke literaire kennis nodig om dit boek te kunnen begrijpen.

Vertrouwdheid met literaire stijl

Vocabulaire

Voor een N2-lezer zal dit boek niet gemakkelijk zijn om te lezen. Het taalgebruik is voor hen pittig door lange, beschrijvende zinnen.

 

Zinsconstructies

Door de lange zinnen leest de roman niet vlot weg. Deze traagheid zal echter geen problemen opleveren voor N3- en N4 lezers. N2-lezers zouden er wel op vast kunnen lopen.

 

Stijl

Provoost zal voor een N2-lezer best moeilijk zijn om te volgen door de lange zinnen in de beschrijvende passages. Leerlingen die gevoelig zijn voor stijl zullen genieten van Provoosts verfijnde en trefzekere stijl.

Vertrouwdheid met literaire personages

Karakters

Re Jana is het meest uitgewerkte karakter. Daarnaast speelt Cham een grote rol. Doordat het perspectief bij Re Jana ligt, leert de lezer de andere personages kennen via haar.

 

Aantal karakters

Geen probleem. Het is duidelijk dat het verhaal draait om twee families: die van Re Jana en die van Cham.

 

Ontwikkeling van en verhouding tussen de karakters

Vooral de verboden liefde vraagt om enige inleving in de verschillende achtergronden van de twee families. Voor alle leesniveaus zal deze inleving mogelijk zijn, hoewel een N3- en N4-lezer de problematiek sneller zal herkennen door meer achtergrondkennis over verschillen tussen mensen van een andere afkomst.

Vertrouwdheid met literaire procédés

Spanning

Vooral het deel vanaf de zondvloed is voor de N2-lezer spannend, daarvoor is de spanning meer te vinden in de vragen die opgeroepen worden. Minder ervaren lezers (en vooral meisjes) zullen de verboden relatie tussen Re Jana en Cham spannend vinden.

 

Chronologie

De chronologie is niet ingewikkeld; het verhaal wordt chronologisch verteld, met tijdsprongen.

 

Verhaallijn(en)

De verhaallijn is niet ingewikkeld: Re Jana en haar ouders gaan op zoek naar de arkbouwers in de woestijn. Zij krijgt een liefdesrelatie met de zoon van Noach. Beiden hebben een andere afkomst. 

 

Perspectief

Het perspectief ligt bij Re Jana, wat de lezer een subjectief beeld geeft van het verhaal. Je leest niet wat de bouwheer en zijn zonen denken en doen, daar kom je alleen achter via de blik van Re Jana. Deze subjectiviteit zal voor een N2-lezer moeilijk te herkennen zijn. Het is een uitdaging om de leerling greep te laten krijgen op deze subjectiviteit. Vooral leerlingen op N4 zullen kritisch kunnen kijken naar wat Re Jana vertelt.

 

Betekenis

Een leerling op N2 zal De arkvaarders misschien lezen als een soort Romeo-en-Juliaverhaal over een verboden liefde. N3-lezers zullen ook de rassenproblematiek herkennen. Een N4-lezer zal zich meer willen gaan verdiepen in deze vraagstukken en parallellen kunnen trekken naar het heden. Ook de vraag wat het belang van deze hervertelling van een eeuwenoud verhaal is, is voor hen interessant.

Relevante bronnen voor docenten

 

anneprovoost.be | website van Anne Provoost

  

Geschreven door:

Masja Nijsen