Nederlands - 15 t/m 19 jaar

Cel - Tex, Charles denNiveau 2

Cel

Auteur:Tex, Charles den
Jaar uitgave:2008
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:378
Genre:misdaadroman
Tags:identiteit, misdaad
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book.
In 2008 bekroond met de Gouden Strop.
In 2012 verfilmd door Peter de Baan.
In 2013 als zesdelige tv-serie Bellicher: Cel uitgezonden bij de VPRO.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 29 november 2017.

 

Over de auteur

Charles den Tex (Australië, 1952) is een van de meest succesvolle auteurs van spannende boeken in Nederland. Hij won driemaal de Gouden Strop met de thrillers Schijn van kans (2002), De macht van meneer Miller (2006) en Cel (2008). In 2010 voltooide Den Tex met Wachtwoord de trilogie over Michael Bellicher, een man die het in het gedigitaliseerde tijdperk in zijn eentje moet opnemen tegen hogere machten.
Bron: degeus.nl

Inhoud

Hoe bestrijd je iemand die jouw identiteit gebruikt? Michael Bellicher, hoofdpersoon uit De macht van meneer Miller, is 's nachts getuige van een raadselachtig auto-ongeluk met fatale afloop. Na te zijn verhoord, wordt hij tot zijn stomme verbazing aangehouden. Waarom is niet duidelijk, maar de politie is ervan overtuigd dat ze hem moeten hebben. Michael weet niet eens waarvoor. Alles wat hij zegt, lijkt zich tegen hem te keren. Hij wordt overgebracht naar een politiebureau in het Westland. Daar krijgt hij te maken met twee spijkerharde rechercheurs, een bizarre aanklacht, een onontkoombaar bewijs en een advocate die hem niet gelooft. En dan moet de ellende nog beginnen.
Bron: charlesdentex.nl

Leesaanwijzingen

Cel is qua verhaallijn een makkelijk boek, maar het is wel een dik boek en het bevat veel personages. Daarom vraagt het boek wel enig doorzettingsvermogen van je. Cel is spannend geschreven en het verhaal bevat veel actie en een verrassende ontknoping. Ook de sociale media nemen een belangrijke plaats in het verhaal in. Het is dus echt een verhaal over de hedendaagse wereld.

Om over na te denken

Wat is de invloed van identiteitsfraude op het dagelijks leven? Hoe bestrijd je iemand die jouw identiteit gebruikt? In hoeverre mag het landsbelang boven het individuele belang worden gesteld? Wie ben je als je op papier iemand anders bent?

Waardering

'Cel is een zeer spannende avonturenroman/thriller over iemand die zijn identiteit kwijtraakt. Er gebeuren in Michaels naam allerlei heel vervelende dingen (zo wordt hij ervan verdacht een man in een Westlands dorp te hebben doodgereden). Natuurlijk gaat de hoofdpersoon op zoek naar degene die verantwoordelijk is voor dit fenomeen. Daardoor ontstaat een spannend en met veel vaart geschreven boek. Ook humor is de schrijver niet vreemd. Ik kan me heel goed voorstellen dat scholieren in het voortgezet onderwijs deze thriller zullen verslinden en hem graag op hun literatuurlijst willen plaatsen.'
Anoniem, op: scholieren.com

'Ik kon er in het begin heel moeilijk in komen omdat er anders word geschreven als in boeken die gewend ben te lezen (young adults), en ik was nog niet echt nieuwgierig dus had ook niet het idee dat ik verder wou lezen. Naarmate ik verder in het boek kwam begon ik het toch wel spannender te vinden en werd toch nieuwsgierig en heb toen ook met veel plezier zitten lezen.'
Sanne, 4 havo, op: scholieren.com

'In de dialogen wordt vaak gebruik gemaakt van ingewikkeld denkwerk van de personages, maar niet ingewikkeld genoeg om er niets van te snappen. Daardoor moet je je hoofd er soms wel even goed bij houden, maar daar wordt het boek juist leuker en interessanter van.'
Aafke, 4 vwo, op: scholieren.com

Meer weten?

charlesdentex.nl | website van Charles de Tex

Geschreven door:

Ingrid Lindeboom

Suggesties


Cel - Tex, Charles denNiveau 2

Cel

Auteur:Tex, Charles den
Jaar uitgave:2008
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:378
Genre:misdaadroman
Tags:identiteit, misdaad
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book.
In 2008 bekroond met de Gouden Strop.
In 2012 verfilmd door Peter de Baan.
In 2013 als zesdelige tv-serie Bellicher: Cel uitgezonden bij de VPRO.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 29 november 2017.

 

Opdrachten

BoekTex, Charles den, Cel
NummerN1/1
Niveau1
Studielast1 slu
WerkvormIndividueel
Focusposter
Je leert

reflecteren op het onderwerp, de sfeer en de thematiek.

Opdracht

Maak een opvallende poster bij Cel. De poster is bedoeld om het boek onder de aandacht van de lezende leerling te brengen, zodat zij het boek gaan lezen. De poster moet niet alleen de aandacht trekken en aantrekkelijk zijn vormgegeven, maar moet ook een indruk geven waar het boek over gaat. Je doelgroep is dus: leeftijdgenoten.

Zorg dat de volgende onderdelen in ieder geval een plaats krijgen op de poster:

  1. Titel
  2. Auteur
  3. Een kort en pakkend citaat uit het boek
  4. Een lovend citaat van een recensent (vermeld hierbij tevens de bron)
  5. Een illustratieve afbeelding (foto, schilderij enz., maar niet dezelfde afbeelding van de omslag). 

    Je kunt voor je poster een site gebruiken als postersw.com.
  • Ga naar de site.
  • Klik in het blauwe menu links op Poster.
  • Klik in de menubalk bovenaan op de pagina op Download.
  • Download het programma POSTER door op Download now te klikken en de aanwijzingen te volgen.
Gemaakt doorIngrid Lindeboom



BoekTex, Charles den, Cel
NummerN1/2
Niveau1
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focuspersonages
Je leert

reflecteren op het handelen van de personages.

Opdracht

Jullie zitten in de redactie van het tv-programma De wereld draait door. Nadat de raadsels rondom Michaels identiteit zijn opgelost, heeft de redactie hem uitgenodigd om in de uitzending zijn verhaal te komen doen, aangezien identiteitsfraude hand over hand toeneemt. Hoewel de gesprekken met Matthijs van Nieuwkerk (de presentator) spontaan overkomen, worden ze altijd goed voorbereid. De presentator heeft een aantal kaartjes voor zich waar de redactie de belangrijkste gesprekspunten en vragen op genoteerd heeft.

  1. Schrijf een kort tekstje dat Matthijs van Nieuwkerk voorleest om Michael Bellicher te introduceren.
  2. Bedenk samen zes vragen die in ieder geval aan Michael gesteld moeten worden.
  3. Bedenk ook de antwoorden die Michael op de vragen geeft.
  4. Hoe hebben de gebeurtenissen Michael beïnvloed? Is zijn leven veranderd door wat hij heeft meegemaakt?
Bronnen

dewerelddraaitdoor.vara.nl | website van DWDD

Gemaakt doorIngrid Lindeboom




Cel - Tex, Charles denNiveau 2

Cel

Auteur:Tex, Charles den
Jaar uitgave:2008
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:378
Genre:misdaadroman
Tags:identiteit, misdaad
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book.
In 2008 bekroond met de Gouden Strop.
In 2012 verfilmd door Peter de Baan.
In 2013 als zesdelige tv-serie Bellicher: Cel uitgezonden bij de VPRO.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 29 november 2017.

 

Opdrachten

BoekTex, Charles den, Cel
NummerN2/1
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focustitel
Je leert

reflecteren op de betekenis van het verhaal.

Opdracht

Schrijvers en uitgevers denken goed na over de titel die een boek krijgt. Waarom heet dit boek Cel? En niet bijvoorbeeld:

  • I-dentiteit
  • De onzichtbare man
  • Houd de dief!
  • Wie is Michael Bellicher?
  1. Noteer de betekenissen van het woord 'cel' die in het boek worden gegeven.
  2. Naar welke betekenis(sen) verwijst de titel volgens jou? Licht je antwoord toe.
  3. Bekijk nu de vier hierboven genoemde alternatieve titels. Noteer bij elke titel waarom de titel goed bij het boek past én waarom de titel minder goed bij het boek past.
  4. Bedenk zelf nog een andere titel voor het boek en leg uit waarom dat een goede titel is.
  5. Welke van de zes titels (Cel, de vier gegeven alternatieve titels en de titel die je zelf hebt bedacht) vind je het beste bij het boek passen? Leg je antwoord uit.
  6. Denk je dat je eerder zult gaan nadenken over de betekenis van de titel bij de boeken die je nog zult gaan lezen? Waarom (niet)?
Gemaakt doorIngrid Lindeboom



BoekTex, Charles den, Cel
NummerN2/2
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focusanalyse van de rollen van personages
Je leert

reflecteren op de relaties tussen personages.

Opdracht
  1. Maak een lijstje van de tien belangrijkste personages. Noteer de relaties die tussen hen bestaan. Bijvoorbeeld: Guusje van Donee, eerst alleen advocaat van Michael Bellicher, later 'huisbaas' en geliefde.
  2. Het is duidelijk dat Michael Bellicher de hoofdpersoon is. Wat is zijn doel?
  3. Noteer van alle personages, die je bij vraag 1 hebt genoteerd, de rol die zij spelen ten opzichte van Michaels doel. Zijn zij helper, tegenstander, afzijdige of eventueel slachtoffer of begunstigde? (Zie hieronder bij Literaire theorie voor een korte uitleg.)
  4. Beschrijf nu van alle genoemde personages wat hun belang is bij het spelen van een bepaalde rol. Dus waarom speelt hij/zij deze rol?
  5. Welke opvallende ontdekkingen heb jij over de personages gedaan?
  6. Vind je het analyseren van rollen een handige manier om dieper over een boek na te denken? Leg je antwoord uit.
(Literaire)theorie

Het analyseren van de rollen van de personages kan soms een dieper inzicht in het verhaal geven. De rol van een personage is altijd gerelateerd aan het doel van de hoofdpersoon.
De volgende rollen worden onderscheiden:

  • Hoofdpersoon wil bepaald doel bereiken.
  • Helper helpt hoofdpersoon om zijn doel te bereiken.
  • Tegenstander probeert het bereiken van het doel van de hoofdpersoon te verhinderen.
  • Afzijdige heeft niets te maken met het bereiken van het doel van de hoofdpersoon.      
  • Slachtoffer helpt de hoofdpersoon niet om zijn doel te bereiken, maar heeft er wel last van als de hoofdpersoon zijn doel bereikt.
  • Begunstigde helpt de hoofdpersoon niet om zijn doel te bereiken, maar profiteert er wel van.
Gemaakt doorIngrid Lindeboom




Cel - Tex, Charles denNiveau 2

Cel

Auteur:Tex, Charles den
Jaar uitgave:2008
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:378
Genre:misdaadroman
Tags:identiteit, misdaad
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book.
In 2008 bekroond met de Gouden Strop.
In 2012 verfilmd door Peter de Baan.
In 2013 als zesdelige tv-serie Bellicher: Cel uitgezonden bij de VPRO.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 29 november 2017.

 

Opdrachten

BoekTex, Charles den, Cel
NummerN3/1
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusoordeel
Je leert

een kritisch oordeel beargumenteren.

Opdracht

Uiteindelijk blijkt dat de inlichtingendienst achter de identiteitsfraude zit, die op deze manier kan infiltreren in terroristische organisaties. Duidelijk wordt wel dat hier het landsbelang boven het individuele belang gesteld wordt.
Schrijf een betoog van 5 tot 7 alinea's voor leeftijdsgenoten, waarin je aangeeft of je vindt dat het landsbelang boven het individuele belang gesteld mag worden. Maak in je argumentatie gebruik van voorbeelden uit Cel.
Het is raadzaam om eerst een bouwplan voor je betoog te maken en dat aan je docent te laten zien voordat je gaat schrijven.

(Literaire)theorie

Betoog:

De inleiding
- m
aakt de lezer enthousiast;
- geeft het onderwerp aan;
- bevat een scherp geformuleerde stelling

De kern bevat
- drie argumenten voor, onderbouwd met subargumenten;
één tegenargument met weerlegging

Het slot bevat
- een samenvatting van de stelling en het sterkste argument
- een afrondende slotzin (uitsmijter)

Gemaakt doorIngrid Lindeboom



BoekTex, Charles den, Cel
NummerN3/2
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormviertal
Focusoordeel
Je leert

reflecteren op morele kwesties en een oordeel vormen.

Opdracht

Er wordt een debat georganiseerd over de stelling: het is Michael Bellichers eigen schuld dat zijn identiteit is gestolen.

  1. Zoek eerst in de methode die op jullie school gebruikt wordt naar informatie over het voeren van een debat. Kies een debatvorm waarin je in teams debatteert (het zogenaamde Lagerhuisdebat is niet geschikt voor deze opdracht).

  2. Spreek af wie van jullie de voorstanders en wie de tegenstanders zijn.
     
  3. De voorstanders bedenken samen argumenten om deze stelling te verdedigen; de tegenstanders doen hetzelfde om de stelling tegen te spreken. Beide partijen zijn gebonden aan de feiten zoals ze in het boek beschreven staan. Neem hiervoor ruim de tijd en maak aantekeningen.
     
  4. Vraag jullie docent om voorzitter en jury te zijn en voer het debat. Tijdens het debat mag je gebruik maken van je aantekeningen (maar je mag natuurlijk niet voorlezen).
     
  5. Na afloop maakt elk van jullie een kort verslagje van het debat, waarin je beknopt de aangevoerde argumenten voor en tegen noteert. Noteer ook wie er gewonnen heeft.
Bronnen

Methode Nederlands (bv. Nieuw Nederlands, Laagland, Taallijnen)

Gemaakt doorIngrid Lindeboom




Cel - Tex, Charles denNiveau 2

Cel

Auteur:Tex, Charles den
Jaar uitgave:2008
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:378
Genre:misdaadroman
Tags:identiteit, misdaad
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book.
In 2008 bekroond met de Gouden Strop.
In 2012 verfilmd door Peter de Baan.
In 2013 als zesdelige tv-serie Bellicher: Cel uitgezonden bij de VPRO.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 29 november 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Cel - Tex, Charles denNiveau 2

Cel

Auteur:Tex, Charles den
Jaar uitgave:2008
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:378
Genre:misdaadroman
Tags:identiteit, misdaad
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book.
In 2008 bekroond met de Gouden Strop.
In 2012 verfilmd door Peter de Baan.
In 2013 als zesdelige tv-serie Bellicher: Cel uitgezonden bij de VPRO.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 29 november 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Cel - Tex, Charles denNiveau 2

Cel

Auteur:Tex, Charles den
Jaar uitgave:2008
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:378
Genre:misdaadroman
Tags:identiteit, misdaad
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book.
In 2008 bekroond met de Gouden Strop.
In 2012 verfilmd door Peter de Baan.
In 2013 als zesdelige tv-serie Bellicher: Cel uitgezonden bij de VPRO.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 29 november 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Cel - Tex, Charles denNiveau 2

Cel

Auteur:Tex, Charles den
Jaar uitgave:2008
Uitgeverij:De Geus
Plaats:Breda
Aantal pagina's:378
Genre:misdaadroman
Tags:identiteit, misdaad
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book.
In 2008 bekroond met de Gouden Strop.
In 2012 verfilmd door Peter de Baan.
In 2013 als zesdelige tv-serie Bellicher: Cel uitgezonden bij de VPRO.

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 29 november 2017.

 

Introductie

Charles den Tex is in 1952 in Australië geboren en studeerde fotografie en film in Londen. Hij doceerde Engels in Parijs en keerde in 1980 terug naar Nederland om als reclametekstschrijver en later als communicatie- en managementadviseur aan de slag te gaan. Bijna al zijn thrillers werden genomineerd voor de Gouden Strop. Drie keer heeft hij deze prijs gewonnen, Cel kreeg de Gouden Strop in 2008. Cel werd ook genomineerd voor de Diamanten Kogel (de Vlaamse tegenhanger van de Gouden Strop) en werd bovendien geselecteerd voor de longlist van de Libris Literatuurprijs: een erkenning van het literaire gehalte van de roman. Zijn boeken worden vergeleken met die van John Grisham, Michael Crichton en Michael Ridpath.
Zijn eerste thrillers spelen overwegend in het Nederlandse bedrijfsleven. Hij schrijft over normale mensen met een normale baan bij een normaal bedrijf, die langzaamaan in een situatie geraken, die hen dwingt tot het maken van keuzes.
Andere boeken van zijn hand zijn De macht van meneer Miller, Wachtwoord, Onmacht, Schijn van kans en Dump.
Bron: charlesdentex.nl

Inhoud

Michael Bellicher, ook de hoofdpersoon uit De macht van meneer Miller, is 's nachts getuige van een raadselachtig auto-ongeluk met fatale afloop. Na te zijn verhoord, wordt hij tot zijn stomme verbazing aangehouden. Waarom is niet duidelijk, maar de politie is ervan overtuigd dat ze hem moeten hebben. Michael weet niet eens waarvoor. Alles wat hij zegt, lijkt zich tegen hem te keren. Hij wordt overgebracht naar een politiebureau in het Westland. Daar krijgt hij te maken met twee spijkerharde rechercheurs, een bizarre aanklacht, een onontkoombaar bewijs en een advocate die hem niet gelooft. En dan moet de ellende nog beginnen.
Bron: degeus.nl

Moeilijkheid

Cel is complexer dan het zich in eerste instantie laat aanzien. Het verhaal is vlot geschreven, bevat weinig moeilijke woorden en heeft maar één verhaallijn. Doordat het boek vrij dik is en er soms wat zijpaden worden bewandeld, zal de gemiddelde N1-lezer best moeite met Cel hebben. Een N2-lezer die niet bang is voor dikke boeken, maar weinig ervaring heeft met 'echte literatuur', zal Cel waarschijnlijk met plezier lezen. De gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op en de thematiek is aansprekend. Voor deze leerling is het gegeven dat de beschreven gebeurtenissen misschien wel in het echt zouden kunnen gebeuren extra aantrekkelijk. De beginnende N3-lezer zal geboeid zijn door de psychologische implicaties van alles wat Bellicher overkomt. De meerdere wijzen waarop het begrip 'cel' in het boek voorkomt, kan een leuke eerste kennismaking zijn met de gelaagdheid van literaire werken. De gevorderde N3-lezer zal in Cel waarschijnlijk te weinig van zijn gading vinden.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten

Bereidheid

Cel vraagt een vrij grote bereidheid van de N1- en N2-leerling, omdat het een dik (378 blz.) boek is. Het verhaal staat misschien ver van de leerlingen af, omdat de hoofdpersoon een man van in de veertig is. Aan de andere kant zijn veel leerlingen bekend met verschijnselen als Second Life, dat een belangrijke rol in het verhaal speelt. Dat maakt de gebeurtenissen misschien niet herkenbaar, maar wel voorstelbaar.

 

Interesses

Leerlingen met interesse in de digitale wereld zullen zich in het boek herkennen. Het boek is meer gericht op jongens dan op meisjes, omdat er meer mannelijke personages in het boek voorkomen dan vrouwelijke. Verder zitten er spannende achtervolgingen en ontwikkelingen in en speelt het liefdesleven geen echte rol van betekenis (pas in het laatste hoofdstuk). Het is dus meer een jongensboek dan een meisjesboek.

 

Algemene kennis

Cel doet een beroep op de algemene kennis met betrekking tot de digitale en virtuele wereld. Verder is het belangrijk dat de leerling enige kennis van zaken heeft van het bedrijfsleven. Verder komen er juridische mogelijkheden en onmogelijkheden in het boek naar voren op het gebied van identiteitsfraude. Niet iedere N1-lezer zal deze kennis bezitten.

 

Specifieke culturele en literaire kennis

Het boek doet geen beroep op algemene literaire kennis. Daarom is het geschikt voor leerlingen op N1 en N2. De uitdaging, vooral op N2, zit in het willen nadenken over de impact van identiteitsfraude op het totale mens zijn.

Vertrouwd met literaire stijl

Vocabulaire

Het vocabulaire vormt geen probleem.

 

Zinsconstructies

De zinsconstructie varieert van alleen een hoofdzin tot een samengestelde zin met hoofd- en bijzin. Het zijn meest beschrijvende zinnen afgewisseld met dialogen.

 

Stijl

De stijl is eenvoudig: het boek bevat geen beeldspraak, geen ingewikkelde zinnen en de directe rede wordt veel gebruikt. Het boek bevat voor leerlingen bekende terminologie, die hoort bij computers en internet. Opvallend is dat mailtjes een ander lettertype hebben.

Vertrouwd met literaire personages

Karakters

Michael is de hoofdpersoon en je ziet bij hem de psychologische impact van identiteitsfraude (m.n. in zijn bellilogs). Door het ik-perspectief zie je alles door zijn ogen. Andere personages zijn duidelijke helpers of tegenstanders van de hoofdpersoon, waarbij de meeste personages types zijn en een klein aantal personages meer ontwikkeld is dan andere. Het is voor N1-lezers een uitdaging om alle personages onder te verdelen in helpers en tegenstanders.

 

Aantal karakters

Er komen veel verschillende personages in het boek voor wat een complicerende factor is voor zowel N1- als N2-lezers. Een N3-lezer zal al beter het verschil kunnen zien tussen een voorbijganger en een personage met een substantiële rol.

 

Ontwikkeling van en verhouding tussen de karakters

Doordat de personages duidelijk ingedeeld kunnen worden in helper en tegenstander zijn alle onderlinge verhoudingen zeker voor N3-lezers makkelijk te doorgronden.

Vertrouwdheid met literaire procedés

Spanning

De spanning zit met name in de hoeveelheid spannende gebeurtenissen en achtervolgingen, die ook nog eens vlot en meeslepend geschreven zijn. Bespiegelingen komen met name voor in Michaels 'bellilog', waarin hij in de derde persoon over zichzelf schrijft: 'Hij is zo snel, hij is al vergeten wat hij heeft gedaan voordat hij weet dat hij het heeft gedaan.' Voor N1-lezers zal deze manier van schrijven even wennen zijn.

 

Chronologie

Het boek is chronologisch verteld. Er komen geen grote tijdsprongen voor. Bovendien zijn er veel duidelijke tijdsaanduidingen. Het boek start op 20-7-2006 en eindigt op 5-10-2006. De korte flashbacks bestaan over het algemeen uit niet meer dan een paar zinnen.

 

Verhaallijnen

Er is sprake van één verhaallijn. Door de complexe plot is deze verhaallijn voor N1- en beginnende N2-lezers niet heel erg makkelijk te volgen. Het is voor N1-lezers zeker een uitdaging om het plot goed samen te vatten.

 

Perspectief

Het boek hanteert het ik-perspectief in de verleden tijd. Daarnaast komen de bellilogs (weblog van de hoofdpersoon Michael Bellicher) voor die in de tegenwoordige tijd zijn geschreven. N1-lezers zullen hier aan moeten wennen.Er komen veel verschillende personages in het boek voor wat een complicerende factor is voor zowel N1- als N2-lezers. Een N3-lezer zal al beter het verschil kunnen zien tussen een voorbijganger en een personage met een substantiële rol.

 

Betekenis

Op elk niveau kunnen leerlingen zich bezig houden met de gevolgen van identiteitsfraude. Een N1-leerling ziet waarschijnlijk alleen de gevolgen die in het verhaal naar voren komen en zal deze gebeurtenissen niet in twijfel trekken. Een N2-leerling zal kunnen inzien dat sommige gebeurtenissen niet reëel zijn, maar in het boek gebruikt zijn om spanning te creëren. Een N3-leerling zal zich af kunnen vragen wat de invloed van identiteitsfraude is op de totale mens en zich mogelijk interesseren voor de psychologische implicaties van identiteitsfraude. Zij kunnen ook reflecteren op hun eigen handelen naar aanleiding van dit boek.

Relevante bronnen voor docenten

 

charlesdentex.nl | website van Charles den Tex
scholieren.com | boekverslag door docent Kees van der Pol

 

Geschreven door:

Ingrid Lindeboom