Nederlands - 12 t/m 15 jaar

Kruistocht in spijkerbroek - Beckman, TheaNiveau 2

Kruistocht in spijkerbroek

Auteur:Beckman, Thea
Jaar uitgave:1973
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:307
Genre:historische roman, spanning en avontuur
Tags:christendom, geloof, Karaokelezen, kruistochten, middeleeuwen, reizen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
In 1974 bekroond met een Gouden Griffel en de Europese prijs voor het beste historische jeugdboek.

Verfilmd onder de titel Crusade in jeans (2006). 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Over de auteur

Thea Beckman (1923-2004) is bekend als schrijfster van historische jeugdboeken. Als kind wilde Thea Beckman altijd graag schrijfster of ontdekkingsreiziger worden. Deze twee wensen heeft ze gecombineerd door historische jeugdboeken te schrijven. Haar boeken zijn spannend en informatief tegelijk. Vaak kiest ze als hoofdpersoon een pittig en zelfstandig meisje, maar in haar beroemdste boek, Kruistocht in spijkerbroek, is de hoofdpersoon een jongen. Thea Beckman heeft met haar boeken vele prijzen gewonnen. Er is zelfs een prijs naar haar vernoemd, de Thea Beckmanprijs. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de auteur van het beste historische jeugdboek.

Inhoud

De zestienjarige Dolf uit Amstelveen geeft zich op als proefkonijn: hij zal door een materietransmitter teruggeflitst worden naar de middeleeuwen, om daar één middag een kijkje te nemen. Maar door een foute berekening komt hij in het jaar 1212 terecht in een Kinderkruistocht die net uit Keulen is vertrokken en niet op het riddertoernooi in Montgivray in Midden-Frankrijk dat hij zo graag wilde bijwonen. Verbijsterd ziet hij duizenden gelovige – en vooral goedgelovige – kinderen, aan wie wonderen zijn beloofd, zingend aan hem voorbijtrekken. Zij zijn van plan met hun blote handen het Heilige Land van de Saracenen te bevrijden. Om vijf uur diezelfde middag moet Dolf weer op de afgelopen plek staan om teruggeflitst te worden naar de twintigste eeuw – tenminste als er niets fout gaat…
Bron: flaptekst

Leesaanwijzingen

Door de truc met de tijdmachine is dit een bijzonder historisch verhaal: je kijkt door de ogen van Dolf, een jongen uit de twintigste eeuw, naar de middeleeuwse samenleving. Je kunt zo heel goed beide tijden vergelijken.
Het is een barre tocht, waarbij niet iedereen het beste met de kinderen voor heeft. Dat maakt het verhaal spannend: zullen ze het redden? En ontdekken Dolf en zijn vrienden op tijd wie ze wel en niet kunnen vertrouwen?

Om over na te denken

Had jij graag in de middeleeuwen willen leven? Wat vind je leuker aan de middeleeuwen dan aan je eigen tijd? En wat zou je voor geen goud willen missen van je eigen tijd? Als jij een ritje in een tijdmachine mocht maken, naar welke tijd zou je dan willen reizen? Hoe bepaal jij wie je kunt vertrouwen? Welke plaats neemt het geloof in jouw leven in?

Waardering

‘Ik vind het ontroerend en echt. Ontroerend als je leest hoe kinderen lijden op hun weg naar Jeruzalem en wat ze daarvoor over hebben. Alles lijkt heel echt, je kunt je goed inleven in de kinderen en wat ze meemaken.’
Joey, 1 havo/vwo, op: Scholieren.com

‘Het is een heel makkelijk boek om te lezen. Het is ook een kinderboek, dus moet het ook wel makkelijk zijn. Misschien zijn de onderwerpen een beetje moeilijk over die ketterij, maar het werd allemaal heel goed uitgelegd.
Lastig was het boek dus zeker niet.’
Anoniem, vmbo 4, op: Scholieren.com

‘Ik vond het een heel leuk boek om te lezen, maar er waren ook saaie stukken. Ik raad mensen die dit boek nog niet gelezen hebben aan het wel een keer te lezen het is makkelijk te lezen en het leest lekker door. Je leert ook nog heel veel over de kruistochten, met name de kinderkruistochten. Deze zijn echt gebeurd. Je krijgt een beeld over waarom de kruistochten werden gehouden.’
Aime, 3 vmbo, op: Scholieren.com

Meer weten?

Lemniscaat.nl | leesfragment
Youtube.com | de filmtrailer van Kruistocht in spijkerbroek
Leesplein.nl | een luisterfragment van het boek op Leesplein

Geschreven door:

Bea Ros

Suggesties


Kruistocht in spijkerbroek - Beckman, TheaNiveau 2

Kruistocht in spijkerbroek

Auteur:Beckman, Thea
Jaar uitgave:1973
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:307
Genre:historische roman, spanning en avontuur
Tags:christendom, geloof, Karaokelezen, kruistochten, middeleeuwen, reizen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
In 1974 bekroond met een Gouden Griffel en de Europese prijs voor het beste historische jeugdboek.

Verfilmd onder de titel Crusade in jeans (2006). 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Opdrachten

BoekBeckman, Thea, Kruistocht in spijkerbroek
NummerOpdracht N1
Niveau1
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focuswereld van het boek
Je leert

de wereld van het boek vergelijken met de wereld waarin je zelf leeft.

Opdracht

A

  1. Dolf wordt met de materietransmitter weggeflitst naar Duitsland in 1212. Naar welke plaats en tijd in het verleden zou jij weggeflitst willen worden? Waarom?
  2. Dolf heeft kennis en vaardigheden waarmee hij de middeleeuwse kinderen kan helpen. Hoe zou jij kunnen helpen als je weggeflitst zou worden naar de tijd en plaats die je bij vraag 1 hebt genoemd?

B

In het boek lees je niet wat Dolf aan Dr. Simiak en zijn ouders vertelt nadat hij is teruggeflitst. Wat zou hij hen vertellen?

  1. Wat vond Dolf het meest positief aan de middeleeuwen? Leg uit.
  2. En wat vond hij het meest negatief aan de middeleeuwen? Leg uit.
  3. Wat vond hij het meest schokkend? Leg uit.
  4. Wat heeft hem het meest verbaasd? Leg uit.
  5. Wat mist Dolf het meest als hij weer terug is, denk je? Noteer drie dingen en leg je antwoorden uit.
  6. Dolf is zestien als hij teruggeflitst wordt, een leeftijd om na te denken over een vervolgopleiding. Wat voor een soort baan wil Dolf later hebben, denk je? Waarom?

C

Dolf kan niet meteen worden teruggeflitst uit Duitsland, omdat er iemand anders op de steen staat vanwaar hij zou worden teruggeflitst:

'Hij durfde niet op zijn horloge te kijken, hij durfde zich niet te verroeren, en vooral durfde hij niet toe te geven dat hij gezien had wàt hij had gezien: hoe een dertiende-eeuwse jongen die op de steen had staan dansen, er opeens niet meer was…' (p. 27).

Er is dus een persoon uit de middeleeuwen naar Amstelveen in de twintigste eeuw geflitst. Over deze persoon lees je verder niets meer. Met welke ogen kijkt deze middeleeuwer naar de twintigste eeuw?

  1. Wat zou deze persoon waarschijnlijk positief vinden in de twintigste eeuw, denk je?
  2. Wat zou hij negatief vinden? Leg uit.
  3. Wat zou hij schokkend vinden? Leg uit.
  4. Waarover zou hij zich het meest verbazen? Leg uit.
  5. Wat zou hij het meeste missen? Leg uit.
  6. Noteer in ongeveer 50 woorden wat dit middeleeuwse kind aan zijn vrienden zou vertellen als hij zou kunnen worden teruggeflitst naar de middeleeuwen.
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Kruistocht in spijkerbroek - Beckman, TheaNiveau 2

Kruistocht in spijkerbroek

Auteur:Beckman, Thea
Jaar uitgave:1973
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:307
Genre:historische roman, spanning en avontuur
Tags:christendom, geloof, Karaokelezen, kruistochten, middeleeuwen, reizen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
In 1974 bekroond met een Gouden Griffel en de Europese prijs voor het beste historische jeugdboek.

Verfilmd onder de titel Crusade in jeans (2006). 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Opdrachten

BoekBeckman, Thea, Kruistocht in spijkerbroek
NummerOpdracht N2
Niveau2
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focuskwesties: heden en verleden
Je leert

een vergelijking maken tussen heden en verleden.

Opdracht

Voor de mensen die in de middeleeuwen leefden, waren twee dingen heel belangrijk: het geloof in God en trouw. In de middeleeuwen moest je trouw zijn aan de mensen die hoger in rang waren. Boeren, horigen en schildknapen waren bijvoorbeeld trouw aan ridders en de ridders op hun beurt aan koningen. Dat maakte dat de middeleeuwse mensen niet vrij waren om te doen wat ze wilden: ze moesten zich houden aan de regels van God en de kerk én van de mensen die een hogere positie hadden.

A

  1. Hoe belangrijk is geloof voor jou? Geef een cijfer tussen 1 (totaal onbelangrijk) en 10 (het belangrijkste wat er is) en leg uit.
  2. Aan wie ben jij trouw?
  3. In hoeverre ben jij vrij om te doen wat je wilt? Geef een cijfer tussen 1 (totaal onvrij) en 10 (helemaal vrij) en leg je antwoord uit.

B

  1. a. Geef twee voorbeelden uit het verhaal waarin het geloof een belangrijke rol speelt.
    b. Wat is Dolfs mening over het geloof van de middeleeuwers? Gebruik ongeveer 100 woorden voor je antwoord en geef voorbeelden uit het boek.
    c. Ben jij het met Dolf eens? Waarom?
  2. a. Geef twee voorbeelden uit het verhaal waarin trouw een belangrijke rol speelt.
    b. Wat is Dolfs mening over de trouw van de middeleeuwers? Gebruik ongeveer 100 woorden voor je antwoord en geef voorbeelden uit het boek.
    c. Ben jij het met Dolf eens? Waarom?

C

Dolf heeft twee maanden meegelopen in de kinderkruistocht, maar je leest niet wat hij daarover vertelt aan zijn ouders en vrienden.

  1. Is zijn beeld van de middeleeuwen veranderd, denk je? Leg je antwoord uit.
  2. Neem de tabel over. In de linkerkolom noteer je vijf dingen die Dolf positief vindt aan de middeleeuwen. In de rechterkolom noteer je vijf dingen die hij negatief vindt. Rij 6 en 7 vul je nog niet in.
  3. Wat is zijn eindoordeel over de middeleeuwen, denk je? Vindt hij de middeleeuwen beter, slechter of net zo goed en slecht als de twintigste eeuw? Leg je antwoord uit. 

Tabel

 

Positief

Negatief 

Dolf 1                                        1                                     
  2 2
  3 3
  4 4
  5 5
Jij 6 6
  7 7

 

D

Jij hebt Kruistocht in spijkerbroek gelezen.

  1. Is jouw beeld van de middeleeuwen veranderd? Leg je antwoord uit.
  2. Noteer in rij 6 en 7 van de tabel twee dingen die je positief, en twee dingen je negatief vindt aan de middeleeuwen zoals die beschreven worden in Kruistocht in spijkerbroek.
  3. Wat is jouw eindoordeel over de middeleeuwen? Vind je de middeleeuwer beter, slechter of net zo goed en slecht als de eenentwintigste eeuw? Leg je antwoord uit. 
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Kruistocht in spijkerbroek - Beckman, TheaNiveau 2

Kruistocht in spijkerbroek

Auteur:Beckman, Thea
Jaar uitgave:1973
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:307
Genre:historische roman, spanning en avontuur
Tags:christendom, geloof, Karaokelezen, kruistochten, middeleeuwen, reizen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
In 1974 bekroond met een Gouden Griffel en de Europese prijs voor het beste historische jeugdboek.

Verfilmd onder de titel Crusade in jeans (2006). 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Opdrachten

BoekBeckman, Thea, Kruistocht in spijkerbroek
NummerOpdracht N3
Niveau3
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focusfictie en werkelijkheid
Je leert

onderzoek doen naar feit en fictie in een historische roman.

Opdracht

Historische romans gaan vaak over gebeurtenissen die werkelijk hebben plaatsgevonden. Maar een historische roman is niet hetzelfde als een geschiedenisboek: de schrijver heeft er dingen (personages, gebeurtenissen) bij verzonnen. 

In deze opdracht doe je onderzoek naar de historische gebeurtenissen die aan Kruistocht in spijkerbroek ten grondslag liggen.

A

Lees de bronnen. Beantwoord dan de 5 w+h-vragen (wie, wat, waar, wanneer en hoe) over de kinderkruistocht. Neem het schema over en noteer je antwoorden daarin. In de middelste kolom noteer je de antwoorden die in Kruistocht in spijkerbroek op de vragen worden gegeven; in de rechterkolom noteer je de antwoorden uit de bronnen.

  Kruistocht in spijkerbroek Bronnen
WANNEER vond de kinderkruistocht plaats?                               
WAAR begon en eindigde de kruistocht?      
WIE namen deel aan de kruistocht?    
WAT was het doel van de kruistocht?      
WAAROM gingen de kinderen op kruistocht?     
WAT was het doel van de kruistocht?    
HOE verliep de kruistocht?       

  

B

  1. Vat kort (ongeveer 100 woorden) samen op welke historische feiten Kruistocht in spijkerbroek is gebaseerd.
  2. Hoeveel heeft de schrijfster, Thea Beckman, erbij verzonnen? Veel, weinig, of ongeveer de helft?

C

  1. Vind jij het belangrijk dat een historische roman dicht bij de feiten blijft? Geef een cijfer tussen 1 (totaal onbelangrijk) en 10 (superbelangrijk) en ligt je antwoord toe.
  2. Wat is jouw mening over Kruistocht in spijkerbroek? Gebruik ongeveer 50 woorden voor je antwoord.
  3. Wordt jouw mening over Kruistocht in spijkerbroek bepaald door de mate waarin Thea Beckman zich aan de feiten heeft gehouden? Leg je antwoord uit.
Bronnen
  1. ‘Kinderkruistocht’, op: Nl.wikipedia
  2. ‘De kinderkruistocht’ (1212), op: Historiek.nl
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Kruistocht in spijkerbroek - Beckman, TheaNiveau 2

Kruistocht in spijkerbroek

Auteur:Beckman, Thea
Jaar uitgave:1973
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:307
Genre:historische roman, spanning en avontuur
Tags:christendom, geloof, Karaokelezen, kruistochten, middeleeuwen, reizen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
In 1974 bekroond met een Gouden Griffel en de Europese prijs voor het beste historische jeugdboek.

Verfilmd onder de titel Crusade in jeans (2006). 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Kruistocht in spijkerbroek - Beckman, TheaNiveau 2

Kruistocht in spijkerbroek

Auteur:Beckman, Thea
Jaar uitgave:1973
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:307
Genre:historische roman, spanning en avontuur
Tags:christendom, geloof, Karaokelezen, kruistochten, middeleeuwen, reizen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
In 1974 bekroond met een Gouden Griffel en de Europese prijs voor het beste historische jeugdboek.

Verfilmd onder de titel Crusade in jeans (2006). 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Kruistocht in spijkerbroek - Beckman, TheaNiveau 2

Kruistocht in spijkerbroek

Auteur:Beckman, Thea
Jaar uitgave:1973
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:307
Genre:historische roman, spanning en avontuur
Tags:christendom, geloof, Karaokelezen, kruistochten, middeleeuwen, reizen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
In 1974 bekroond met een Gouden Griffel en de Europese prijs voor het beste historische jeugdboek.

Verfilmd onder de titel Crusade in jeans (2006). 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Kruistocht in spijkerbroek - Beckman, TheaNiveau 2

Kruistocht in spijkerbroek

Auteur:Beckman, Thea
Jaar uitgave:1973
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:307
Genre:historische roman, spanning en avontuur
Tags:christendom, geloof, Karaokelezen, kruistochten, middeleeuwen, reizen, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als luisterboek.
In 1974 bekroond met een Gouden Griffel en de Europese prijs voor het beste historische jeugdboek.

Verfilmd onder de titel Crusade in jeans (2006). 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 27 september 2017.

 

Introductie

Thea Beckman (1923-2004) is bekend als schrijfster van historische jeugdboeken. Als kind wilde Thea Beckman altijd graag schrijfster of ontdekkingsreiziger worden. Deze twee wensen heeft ze gecombineerd door historische jeugdboeken te schrijven. Haar boeken zijn spannend en informatief tegelijk. Vaak kiest ze als hoofdpersoon een pittig en zelfstandig meisje, maar in haar beroemdste boek, Kruistocht in spijkerbroek, is de hoofdpersoon een jongen. Thea Beckman heeft met haar boeken vele prijzen gewonnen. Er is zelfs een prijs naar haar vernoemd, de Thea Beckmanprijs. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de auteur van het beste historische jeugdboek.

Inhoud

De 15-jarige Dolf uit Amstelveen komt door een fout van een tijdmachine terecht in het jaar 1212. Daar besluit hij mee te gaan met een kinderkruistocht op weg naar Jeruzalem. Door zijn moed, doorzettingsvermogens en zijn kennis over de moderne wereld wordt hij al snel één van de leiders van de tocht. Dat bezorgt Dolf naast veel vrienden ook veel vijanden. Na een barre tocht, waarbij veel kinderen om het leven komen en waarbij de organisatoren van de tocht ontmaskerd worden, belandt Dolf in Italië. Daar probeert hij uit alle macht weer naar huis te komen.

Moeilijkheid

Doordat Dolf, een jongen uit de twintigste eeuw, door een reis met een tijdmachine belandt in de middeleeuwen is Kruistocht in spijkerbroek een bijzonder historisch verhaal. Door de ogen van Dolf maak je als lezer het leven in de middeleeuwen mee en worden verschillen en overeenkomsten tussen toen en nu duidelijk. Door deze vergelijkingen is dit verhaal aantrekkelijk voor N2- en N3-lezers. De schrijfster laat daarnaast tussen de regels door duidelijk merken hoe zij over de moderne tijd denkt. Het is voor lezers op N3 een uitdaging om die boodschap uit het verhaal te halen. De kinderkruistocht is ook spannend en er gebeurt veel onderweg. Dolf merkt door zijn moderne kennis al snel dat het één en ander niet klopt aan de kinderkruistocht en komt in actie. Door de spanning in het verhaal is het verhaal goed te doen voor een N1-lezer, maar de dikte van het boek kan hen tegenstaan. Ook het grote aantal personages in het boek is een complicerende factor, N1- en N2-lezers zouden hier moeite mee kunnen hebben.

Didactische en letterkundige analyse

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.

Geschreven door:

Linda Geerlings