Nederlands - 12 t/m 15 jaar

Ik ben geen racist - Nilsson, PerNiveau 3

Ik ben geen racist

Auteur:Nilsson, Per
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:296
Genre:probleemboek, psychologische roman, sociaal/politiek verhaal, Young Adult
Tags:bedrog, criminaliteit, geheim, geweld, maatschappijkritiek, multiculturele samenleving, politiek, racisme, Scandinavië
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Svenne in 2006.
Ook als luisterboek, uitsluitend te leen bij de bibliotheek.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 31 januari 2018.

 

Over de auteur

Per Nilsson (1954) werkte ruim twintig jaar als leraar aan een middelbare school en is sinds 1999 fulltime schrijver. Hij kiest in zijn jeugdromans vaak voor maatschappelijke thema's en besteedt veel aandacht aan de psychologische ontwikkeling van zijn personages. Een aantal verhalen baseerde hij op zijn eigen ervaringen; hij treedt soms als verhaalfiguur in zijn eigen boeken op. Zo is hij Nils Persson in Jij, jij en jij. In Ik ben geen racist duikt hij op onder zijn eigen naam.

Inhoud

Svenne, een jongen van het Zweedse platteland, wordt tijdens een weekend in Stockholm neergestoken door een allochtone jongen. Hij overleeft het. Kort daarop krijgt hij bezoek van een zekere Nils Dackeman, die hem vraagt naar Malmö te komen om voor hem te werken. Dackeman is bezig een politieke partij op te richten: de Partij Rechtvaardig Zweden. Svenne wordt secretaris. Maar al snel verdwijnen de meeste programmapunten naar de achtergrond en gaat de discussie alleen nog maar over massa-immigratie en criminaliteit van allochtone jongeren. Ultrarechtse bewegingen rukken op; hoofddoeken worden afgerukt, allochtonen worden bedreigd en mishandeld. Dit is nooit Svennes bedoeling geweest. Als het geweld volledig uit de hand loopt, moet Svenne vluchten. Hoe komt hij er zonder kleerscheuren vanaf?
[flaptekst]

Leesaanwijzingen

Svenne spreekt in zijn verhaal continu een 'jij' aan. Als je doorleest, kom je erachter wie deze persoon is.
Vanaf het begin van het verhaal zul je veel vragen hebben. Ook hiervoor moet je gewoon doorlezen: je krijgt vanzelf antwoorden, maar je moet er niet vanuit gaan dat alle vragen worden beantwoord.
Svennes verhaal wordt zo nu en dan onderbroken door citaten uit documenten op de laptop van de partijleider. Sla deze stukken niet over. Het taalgebruik is een stuk serieuzer, maar deze citaten geven antwoord op de vele vragen van Svenne en de lezer.

Om over na te denken

Wanneer is iemand precies een racist? Kan het goed zijn om grenzen te sluiten? Hoe groot is de invloed van de media op onze denkbeelden? Worden mensen gevormd door de maatschappij waarin ze leven?

Waardering

'Ik vond het een geweldig goed boek. Ik hou van Nilssons schrijfstijl en dit boek was dan ook voor mij een voltreffer.'
Halil, op: Scholieren.com

'Het boek illustreert heel goed hoe een jongen kan worden beïnvloed door een sterke, manipulatieve man. Dat is een heel goed pluspunt. Wel zijn veel stukken langdradig naar mijn mening en ik stoorde me aan de enorme naïviteit van het hoofdpersonage. Ik kon me niet identificeren met hem.'
Hschouten, op: Hebban.nl

'In zijn geheel een schitterend verhaal over politiek, en dan vooral de extreemrechtse, over manipulatie, over de rol van de media in die context.'
Lieve, op: Pluizer.be

Meer weten?

Leesplein.nl | de schrijverspagina van Per Nilsson op Leesplein

Geschreven door:

Wilma van der Pennen en Ymkje Visser

Suggesties


Ik ben geen racist - Nilsson, PerNiveau 3

Ik ben geen racist

Auteur:Nilsson, Per
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:296
Genre:probleemboek, psychologische roman, sociaal/politiek verhaal, Young Adult
Tags:bedrog, criminaliteit, geheim, geweld, maatschappijkritiek, multiculturele samenleving, politiek, racisme, Scandinavië
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Svenne in 2006.
Ook als luisterboek, uitsluitend te leen bij de bibliotheek.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 31 januari 2018.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Ik ben geen racist - Nilsson, PerNiveau 3

Ik ben geen racist

Auteur:Nilsson, Per
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:296
Genre:probleemboek, psychologische roman, sociaal/politiek verhaal, Young Adult
Tags:bedrog, criminaliteit, geheim, geweld, maatschappijkritiek, multiculturele samenleving, politiek, racisme, Scandinavië
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Svenne in 2006.
Ook als luisterboek, uitsluitend te leen bij de bibliotheek.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 31 januari 2018.

 

Opdrachten

BoekNilsson, Per, Ik ben geen racist
NummerOpdracht N2
Niveau2
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focusinleven
Je leert

je inleven in de keuzes van de hoofdpersoon.

Opdracht

A

Geef een voorbeeld van een situatie waarin jij je hebt laten beïnvloeden door iemand anders. Hoe kwam dat, denk je?

B

Svenne maakt een aantal keuzes die veel invloed hebben op het verloop van het verhaal. Jij gaat zijn belangrijkste keuzes analyseren. Geef bij alle vijf keuzemomenten hieronder antwoord op de volgende vragen: 

  1. Voor welke keuze staat Svenne?
  2. Welke keuze maakt hij en waarom?
  3. Staat Svenne onder druk van iemand of kiest hij zelf? Leg uit.
  4. Hoe kijkt Svenne achteraf terug op deze situatie?

Keuze 1: "Ik was een idioot. Ik had al besloten. Wat had ik te verliezen? 'Oké,' zei ik. 'Wanneer moet ik beginnen?'" (blz. 33)

Keuze 2: "Alles ging nu beginnen. Dat hadden ze allebei gezegd. Ik had geen idee wat ze bedoelden, maar ik zou in ieder geval nog een maand blijven. (…) Dackeman was blij toen ik zei dat ik zou blijven." (blz. 60)

Keuze 3: "'Je hoeft niet,' zei hij. 'Als je liever hier wilt blijven, is het oké.’'Ik schudde mijn hoofd. Hoewel hij de slimste persoon was die ik ooit was tegengekomen, was dit iets wat hij niet begreep. Nee, ik had geen keus. 'Ik ga mee,' zei ik." (blz. 135)

Nils tegen de onbekende 'jij', nadat ze hem heeft bezocht:
Keuze 4: "'Hé…' Ik bleef steken. Wat wilde ik zeggen? Je mag raden hoe vaak ik achteraf heb bedacht wat ik had moeten zeggen." (blz. 215)

Keuze 5: "'Stop hiermee,' zei ik. 'Sluit dit kamp. Stop helemaal met SV. Ik wil niets met deze fucking kutzooi te maken hebben.'" (blz. 241)

C

Stel dat je Svenne zou willen helpen in het verhaal. Op welk moment zou je dat doen en wat zou je zeggen?

Gemaakt doorFrits Dijkstra




Ik ben geen racist - Nilsson, PerNiveau 3

Ik ben geen racist

Auteur:Nilsson, Per
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:296
Genre:probleemboek, psychologische roman, sociaal/politiek verhaal, Young Adult
Tags:bedrog, criminaliteit, geheim, geweld, maatschappijkritiek, multiculturele samenleving, politiek, racisme, Scandinavië
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Svenne in 2006.
Ook als luisterboek, uitsluitend te leen bij de bibliotheek.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 31 januari 2018.

 

Opdrachten

BoekNilsson, Per, Ik ben geen racist
NummerOpdracht N3 | 1
Niveau3
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focusvertelwijze
Je leert

reflecteren op het effect van Nilssons vertelwijze.

Opdracht

In deze opdracht gaan we niet in op de inhoud van het verhaal, maar op de manier waarop Nilsson het verhaal geschreven heeft. Er valt namelijk een aantal zaken op. Uiteindelijk geef je je mening over Nilssons vertelwijze.

A

Het eerste wat opvalt tijdens het lezen, is dat iedere laatste zin van een hoofdstuk de eerste zin van een nieuwe hoofdstuk is. Dit wordt ook wel 'repetitio' genoemd. Zoek op wat dit begrip betekent en waarom schrijvers dit toepassen en noteer dit.

B

Er is ook iets bijzonders aan de hand met het 1e, 11e, 21e, 31e, 41e, 51e, 61e, 71e, 81e en 91e hoofdstuk.

  1. Wat hebben deze hoofdstukken gemeen?
  2. Wat voor effect hebben deze hoofdstukken op de lezer?
  3. Waarom zou de schrijver dit gedaan hebben, denk je?

C

Wat ook bijzonder is, is dat Per Nilsson zelf in het boek voorkomt.

  1. In een ander boek van Nilsson, Jij, jij en jij, komt hij ook zelf voor. Zoek wat informatie op over dit boek en noteer op welke manier Nilsson hier in voorkomt.
  2. Welk effect had het op jou dat Nilsson ineens als personage in het verhaal voorkwam?
  3. Waarom zou de schrijver dit gedaan hebben, denk je?  

D

Wat denk je dat Nilsson met zijn vertelwijze wil bereiken? Licht je antwoord toe in minimaal 50 woorden.

E

Wat vind jij van Nilssons vertelwijze? Kies uit onderstaande antwoordmogelijkheden en licht je antwoord toe in minimaal 50 woorden.

I. Ik vind Nilssons vertelwijze geslaagd, want er vielen me nu belangrijke dingen op, waar ik anders overheen gelezen zou hebben.
II.
Ik vind Nilssons vertelwijze geslaagd, want het verhaal wordt nu op een mooiere manier verteld en dat maakt het leuker om het te lezen.
III. Ik vind Nilssons vertelwijze niet geslaagd, want ik vind de herhalingen irritant en het haalt de vaart uit het verhaal.
IV. Ik vind Nilssons vertelwijze niet geslaagd, want de dingen waarop extra nadruk wordt gelegd, worden niet goed uitgewerkt.
V.
Anders, namelijk……

Gemaakt doorYmkje Visser



BoekNilsson, Per, Ik ben geen racist
NummerOpdracht N3 | 2
Niveau3
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusvergelijken partijprogramma’s
Je leert

te reflecteren op actuele politieke kwesties.

Opdracht

In het verhaal richt Nils Dackeman de partij Rechtvaardig Zweden (RZ) op. Je gaat analyseren in hoeverre deze overeenkomt met het programma van een partij in ons land, de Partij Voor de Vrijheid (PVV). 

Lees de partijprogramma's van RZ (blz. 90) en de PVV (bron 1). Zoek eventueel op wat de begrippen 'links' en 'rechts' betekenen als we het over de politiek hebben.

Zou jij op een rechtse of op een linkse partij willen stemmen? Leg je antwoord uit.

B

Vergelijk punt 4 van RZ met punt 2 van de PVV. Is dit een rechts standpunt? Waarom (niet)?

C

Vergelijk punt 9 van RZ met punt 1 van de PVV:

  1. In hoeverre komt dit punt naar voren in Ik ben geen racist? Gebruik ongeveer 100 woorden voor je antwoord. 
  2. In hoeverre komt dit punt momenteel naar voren in Nederland? Gebruik ongeveer 100 woorden voor je antwoord.
  3. Noem twee of drie belangrijke verschillen tussen het partijprogramma van RZ en dat van de PVV.

D

  1. Het boek is al meer dan tien jaar oud. In hoeverre vind jij het nog actueel?
  2. Vind jij het interessant dat er boeken over dit soort thema's worden geschreven? Leg je antwoord uit.
Bronnen

1. 'Concept verkiezingsprogramma PVV 2017-2021', op: Pvv.nl

Gemaakt doorFrits Dijkstra




Ik ben geen racist - Nilsson, PerNiveau 3

Ik ben geen racist

Auteur:Nilsson, Per
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:296
Genre:probleemboek, psychologische roman, sociaal/politiek verhaal, Young Adult
Tags:bedrog, criminaliteit, geheim, geweld, maatschappijkritiek, multiculturele samenleving, politiek, racisme, Scandinavië
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Svenne in 2006.
Ook als luisterboek, uitsluitend te leen bij de bibliotheek.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 31 januari 2018.

 

Opdrachten

BoekNilsson, Per, Ik ben geen racist
NummerOpdracht N3+
Niveau3+
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel of in tweetallen
Focuspoëtica's
Je leert

wat poëtica’s zijn en je leert ze koppelen aan het verhaal.

Opdracht

A

Hieronder staat een lijst met beoordelingswoorden.

spannend - saai - grappig - droevig - begrijpelijk - onbegrijpelijk - zet me aan het denken - laat me koud - interessant - oninteressant - herkenbaar - onherkenbaar - griezelig - rustgevend - moeilijk - makkelijk - ontroerend - niet ontroerend - origineel - niet origineel - leerzaam - niet leerzaam - geloofwaardig - ongeloofwaardig - indrukwekkend - niet indrukwekkend - werkelijk - onwerkelijk - waarschijnlijk - onwaarschijnlijk - bekend - onbekend - verrassend - voorspelbaar - vlot verteld - langdradig - kinderachtig - voor mijn leeftijd - laat me meeleven - doet me niks - opgewekt - zielig - sfeervol - sfeerloos - mooi - niet mooi - waardevol - waardeloos - overzichtelijk - onsamenhangend

  1. Kies drie woorden uit die je bij het boek vindt passen en leg uit waarom je deze woorden hebt gekozen.
  2. Zet nu de drie woorden die je het gekozen in de volgorde van belangrijkst naar minst belangrijk en leg uit waarom het eerste woord nog beter bij het boek past dan het laatste woord.
  3. Wat vind jij belangrijk in een boek? Waaraan moet een boek voldoen om goed te zijn, volgens jou? Leg je antwoord uit.
  4. Voldoet Ik ben geen racist aan jouw eisen voor een goed boek? Leg je antwoord uit.

B

Lees de literaire theorie over poëtica's.

  1. Wat voor soort boeken lees jij het liefst? Welke eigenschappen moeten deze boeken hebben? Leg je antwoord uit in minimaal 25 woorden.
  2. Bij welke poëtica sluiten de boeken die jij het liefst leest het beste aan?
  3. Noteer van elke poëtica of je deze terugvindt in Ik ben geen racist of niet. Leg ook uit op welke manier de poëtica in het verhaal terugkomt.
  4. Welke poëtica vindt de auteur van Ik ben geen racist het belangrijkst, denk je? Leg je antwoord uit in minimaal 50 woorden en gebruik hierbij voorbeelden uit het boek.

C

Wat heb je van deze opdracht geleerd? Welke informatie is er toegevoegd aan je literaire kennis? Leg je antwoord uit in minimaal 50 woorden.

(Literaire)theorie

Poëtica Schrijvers hebben niet allemaal dezelfde ideeën over literatuur. Sommige schrijvers vinden het vooral belangrijk om de werkelijkheid te beschrijven in hun verhalen, terwijl andere zich vooral bezighouden met de (literaire) vorm, stijl en structuur van hun verhalen. Een ander woord voor deze opvattingen over literatuur is 'poëtica'.

Literatuurwetenschappers onderscheiden vier poëtica's:

  1. Expressieve poëtica – In deze poëtica staat de auteur centraal. In het literaire werk komen dan vooral de gevoelens en gedachten van de schrijver aan de orde.
  2. Autonomistische poëtica – Hierbij gaat het vooral om de vorm, stijl en structuur van het literaire werk.
  3. Mimetische poëtica – Bij deze poëtica draait het om de werkelijkheid, de echte wereld buiten het verhaal. Het belangrijkst is de beschrijving van de werkelijkheid of de visie van de auteur op die werkelijkheid.
  4. Pragmatische poëtica – Aanhangers van deze poëtica richten zich voornamelijk op de relatie met het publiek. Bijvoorbeeld om de lezer te amuseren, maar ook om het publiek een les te leren.

Je kunt opmaken wat iemands poëtica is door haar/zijn literaire werken te lezen, maar ook door interviews en uitspraken van schrijvers over hun werk te bestuderen. Meestal kun je een schrijver of een boek bij meer dan één poëtica indelen.

Bronnen
  1. 'Poëtica', in: Corrie Joosten e.a., Basisboek Literatuur, Groningen: Uitgeverij kleine Uil, 2015, p.27-32
Gemaakt doorYmkje Visser




Ik ben geen racist - Nilsson, PerNiveau 3

Ik ben geen racist

Auteur:Nilsson, Per
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:296
Genre:probleemboek, psychologische roman, sociaal/politiek verhaal, Young Adult
Tags:bedrog, criminaliteit, geheim, geweld, maatschappijkritiek, multiculturele samenleving, politiek, racisme, Scandinavië
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Svenne in 2006.
Ook als luisterboek, uitsluitend te leen bij de bibliotheek.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 31 januari 2018.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Ik ben geen racist - Nilsson, PerNiveau 3

Ik ben geen racist

Auteur:Nilsson, Per
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:296
Genre:probleemboek, psychologische roman, sociaal/politiek verhaal, Young Adult
Tags:bedrog, criminaliteit, geheim, geweld, maatschappijkritiek, multiculturele samenleving, politiek, racisme, Scandinavië
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Svenne in 2006.
Ook als luisterboek, uitsluitend te leen bij de bibliotheek.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 31 januari 2018.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Ik ben geen racist - Nilsson, PerNiveau 3

Ik ben geen racist

Auteur:Nilsson, Per
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Lemniscaat
Plaats:Rotterdam
Aantal pagina's:296
Genre:probleemboek, psychologische roman, sociaal/politiek verhaal, Young Adult
Tags:bedrog, criminaliteit, geheim, geweld, maatschappijkritiek, multiculturele samenleving, politiek, racisme, Scandinavië
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Svenne in 2006.
Ook als luisterboek, uitsluitend te leen bij de bibliotheek.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 31 januari 2018.

 

Introductie

Per Nilsson (1954) werkte ruim twintig jaar als leraar aan een middelbare school en is sinds 1999 fulltime schrijver. Hij kiest in zijn jeugdromans vaak voor maatschappelijke thema's en besteedt veel aandacht aan de psychologische ontwikkeling van zijn personages. Een aantal verhalen baseerde hij op zijn eigen ervaringen; hij treedt soms als verhaalfiguur in zijn eigen boeken op. Zo is hij Nils Persson in Jij, jij en jij. In Ik ben geen racist duikt hij op onder zijn eigen naam. Ik ben geen racist is een kwalitatief goed boek dat lezers laat nadenken over maatschappelijke thema’s.

Inhoud

Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal en kan je leesplezier bederven.

Svenne, een jongen van het Zweedse platteland, wordt tijdens een weekend in Stockholm neergestoken door een allochtone jongen. Hij overleeft het. Kort daarop krijgt hij bezoek van een zekere Nils Dackeman, die hem vraagt naar Malmö te komen om voor hem te werken. Dackeman is bezig een politieke partij op te richten: de Partij Rechtvaardig Zweden. Svenne wordt secretaris. Maar al snel verdwijnen de meeste programmapunten naar de achtergrond en gaat de discussie alleen nog maar over massa-immigratie en criminaliteit van allochtone jongeren. Ultrarechtse bewegingen rukken op; hoofddoeken worden afgerukt, allochtonen worden bedreigd en mishandeld. Dit is nooit Svennes bedoeling geweest.

Er lijkt sprake te zijn van een revolutie in Zweden. Verschillende groepen staan loodrecht tegenover elkaar. Als tijdens een toespraak in de stad de vrouw van Dackeman wordt neergestoken, is het nergens meer veilig voor Svenne. Hij duikt onder in een vakantiehuisje in een afgelegen gebied. Vanaf deze plaats vertelt hij wat er allemaal is gebeurd, met de laptop van Dackeman op schoot. Hiermee probeert hij het antwoord te vinden op verschillende vragen, want hij wil weten hoe dit alles heeft kunnen gebeuren. Het blijft echter onduidelijk hoe alles nu precies zit en hoe het afloopt met Svenne. In de laatste zeven hoofdstukken worden zeven mogelijke scenario’s beschreven.

Moeilijkheid

Vanwege de vertelwijze, het eenvoudige vocabulaire en de simpele zinsopbouw is Ik ben geen racist geschikt voor lezers vanaf N2. De compositie van Nilsson zal hen echter geregeld verwarren en ook de politieke laag in het verhaal vormt een uitdaging voor deze lezers. Voor N3-lezers is de compositie juist een uitdaging en de maatschappelijke onderwerpen geven stof tot nadenken. Dit laatste geldt ook voor N3+-lezers. Voor hen is het een uitdaging om een vertaalslag te maken van de literatuur naar de maatschappij. 

Ik ben geen racist is met name geschikt voor lezers in de tweede en derde klas van havo/vwo en de derde en vierde klas van vmbo TL.

Didactische en letterkundige analyse

Een volledige didactische en letterkundige analyse vind je hier.

Geschreven door:

Ymkje Visser