Nederlands - 12 t/m 15 jaar

Honderd uur nacht - Woltz, AnnaNiveau 2

Honderd uur nacht

Auteur:Woltz, Anna
Jaar uitgave:2014
Uitgeverij:Em. Querido's Uitgeverij
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:214
Genre:jeugdroman, psychologische roman
Tags:adolescentie, identiteit, ouder-kindrelatie, Verenigde Staten, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en (alleen in de bibliotheek) als Daisy-rom.
In 2015 bekroond met de Nienke van Hichtum-prijs en in 2016 met de Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen en de Kleine Cervantes. Genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury 2016.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Over de auteur

Anna Woltz debuteerde toen ze 15 jaar was met een bundel columns die ze voor de Volkskrant schreef. Ook haar tweede boek, Alles kookt over, ging over haar dagelijks leven: haar hobby is koken. Sindsdien zoekt ze het verder van huis, veel van de avonturen die Anna Woltz schrijft spelen zich af in het buitenland. En dat maakt het toch nét nog iets spannender als er wat mis gaat. Anna kreeg in 2012 de Thea Beckmanprijs voor Ik kan nog steeds niet vliegen. Dat is de prijs voor het beste historische kinderboek. In 2014 ontving ze een Vlag en Wimpel van de Griffeljury voor Mijn bijzonder rare week met Tess.

Anna Woltz woonde in New York, toen de orkaan Sandy in 2012 over de stad raasde. In Honderd uur nacht verwerkt ze veel van haar eigen ervaringen.
[leesplein.nl]

Inhoud

Honderdduizend steden bestaan er op de wereld. En ik ben gevlucht naar de stad die over twee dagen wordt getroffen door een orkaan. 

De veertienjarige Emilia ontdekt iets vreselijks over haar vader. Zonder dat iemand het weet, vliegt ze in haar eentje naar New York. Maar het appartement dat ze via internet huurde, bestaat niet. En er komt een verwoestende orkaan op de stad af. Samen met twee Amerikaanse jongens en een heldhaftig klein meisje bereidt Emilia zich voor op de storm van haar leven.

Leesaanwijzingen

De gebeurtenissen tijdens de orkaan worden heel realistisch beschreven: het is niet moeilijk om alles echt voor je te zien. Sommige lezers vinden het niet zo geloofwaardig dat een veertienjarig meisje in haar eentje naar New York vliegt, maar het verhaal is zo geschreven dat je je toch makkelijk in kunt leven.

Om over na te denken

Heb jij ook wel eens zin om gewoon van huis weg te lopen en alle gedoe op school en met je ouders achter je te laten? En los je daarmee je problemen op? Is een megastorm in een vreemde stad alleen een spannend avontuur of misschien nog wel meer dan dat? En hoe doe je dat, even snel vrienden maken als de storm van je leven elk moment kan losbarsten? 

Waardering

'Ik heb me ontzettend vermaakt bij het lezen van dit verhaal. Het verhaal is op zo'n manier geschreven, dat je als lezer constant blijft lezen. Ondanks het feit dat ik buiten de doelgroep val, heb ik me toch erg vermaakt met het lezen van dit verhaal.'
Jessica, op: Scholieren.com

'Dit is wel een boek dat mij erg aanspreekt. Vooral omdat het in een vlot tempo verteld wordt, erg meelevend is, er niet te veel personages in zitten en omdat het een verhaal is wat je niet dagelijks tegenkomt waardoor het speciaal aanvoelt.'
Coen, op: Scholieren.com

'De paar zinnen op de eerste pagina zijn al zo kunstig geformuleerd en zo raadselachtig… een kruimelspoor dat je bijna wel moét volgen. [...] De rare wendingen en de grappige ontmoetingen tijdens orkaan Sandy zetten Emilia, en de lezer, aan het denken over zichzelf. [...] Met Honderd uur nacht blaast Anna Woltz iedereen weer omver. De orkaanmisère is prachtig beeldend beschreven vol zinnen die je op een papiertje krabbelt en boven je bed hangt.'
Malou van Zwieten, op: Sevendays.nl

Meer weten?

Queridokinderboeken.nl | leesfragment
Annawoltz.nl | de schrijfster vertelt over haar ervaringen tijdens orkaan Sandy en over hoe ze op het idee voor Honderd uur nacht kwam

Geschreven door:

Lotte Straatsma en Marlies Schouwstra

Suggesties


Honderd uur nacht - Woltz, AnnaNiveau 2

Honderd uur nacht

Auteur:Woltz, Anna
Jaar uitgave:2014
Uitgeverij:Em. Querido's Uitgeverij
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:214
Genre:jeugdroman, psychologische roman
Tags:adolescentie, identiteit, ouder-kindrelatie, Verenigde Staten, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en (alleen in de bibliotheek) als Daisy-rom.
In 2015 bekroond met de Nienke van Hichtum-prijs en in 2016 met de Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen en de Kleine Cervantes. Genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury 2016.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Opdrachten

BoekWoltz, Anna, Honderd uur nacht
NummerOpdracht N1 | 1
Niveau1
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focuspersonages
Je leert

je inleven in de personages.

Opdracht

A

Iedereen maakt weleens iets mee wat niet zo leuk is.

  1. Noteer een voorbeeld uit je eigen leven van iets wat je hebt meegemaakt dat je vervelend of naar vond. 
  2. Hoe ben je daar toen mee omgegaan?

B

  1. De personages in Honderd uur nacht hebben allemaal een of meerdere problemen en gaan daar op hun eigen manier mee om. Neem onderstaande tabel over en vul aan. 

Personage

Probleem

Actie/reactie van personage

Emilia Haar vader (schooldirecteur) heeft tientallen sms’jes gestuurd naar een 17-jarige leerlinge, die bij Emilia op school zit.  Emilia loopt weg naar New York.
Seth Zijn vader is twee jaar geleden overleden en Seth weet niet of het een ongeluk was of een zelfverkozen dood.  Seth trekt zich terug en wil met niemand over zijn vader praten.
Jim ... ...
Abby ... ...
Emilia's vader ... ...

 

C

  1. Welk personage gaat het best met zijn of haar probleem om, vind je? En wie gaat het minst goed met zijn of haar probleem om? Leg je antwoord uit.
  2. Schrijf een brief naar het personage dat volgens jou nog wel wat hulp kan gebruiken om zijn/ haar probleem op te lossen. Toon in je brief begrip voor wat hem/haar is overkomen en geef vervolgens een paar tips die kunnen helpen om het probleem op te lossen. 
Gemaakt doorLotte Straatsma



BoekWoltz, Anna, Honderd uur nacht
NummerOpdracht N1 | 2
Niveau1
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusruimte
Je leert

over de ruimte en de sfeer in een verhaal.

Opdracht

A

Emilia wil dolgraag een keer naar New York. Ze is verliefd op de stad, zegt ze zelf, en heeft boven haar bed een poster met de skyline van New York hangen. Welke stad wil jij ooit een keer bezoeken in je leven? Waarom?

B

Print de plattegrond van het eiland Manhattan in New York (onder Downloads).
Zoek op GoogleMaps afbeeldingen van alle plaatsen die in het boek voorkomen (zie lijst hieronder) en plak deze op de juiste plek op de plattegrond.

- vliegveld Newark Airport
- Grand Central Station
- wijk SoHo (appartement van Seth en Abby)
- metrohalte 77th Street
- Central Park
- The Metropolitan Museum of Art
- Union Square
- Dos Toros (Fourth Avenue)
- Vrijheidsbeeld (Statue of Liberty/Lady Liberty)
- Staten Island
- Long Beach
- Barnes & Noble (Fifth Avenue, tussen 45th en 46th Street)
- The Frick Collection

C

Geef met kleur aan in welke wijken het donker was na orkaan Sandy en vanaf waar de elektriciteit het wel gewoon deed. Kijk voor aanwijzingen in het boek op blz. 113-114, blz. 151, blz. 167 en blz. 187.

D

  1. Stel, jij zit in Emilia’s situatie: in welk deel van de stad zou jij de orkaan het liefst hebben meegemaakt: in de City of Darkness (net als Emilia) of uptown waar de stroom niet uitviel? Leg je antwoord uit.
  2. Lees de literaire theorie hieronder. Wat zou er anders zijn aan het verhaal als Honderd uur nacht zich in Uffelte (Drenthe) zou hebben afgespeeld? Zou het dan een beter of slechter boek zijn?
    Leg je antwoord uit in minimaal 40 woorden en gebruik hierin de begrippen 'ruimte' en 'sfeer' (zie Literaire theorie).
(Literaire)theorie

Ruimte en sfeer In verhalen bepalen de plaats, het tijdstip en het weer de sfeer. Schrijvers kiezen de ruimte bewust: zij bepalen waar hun verhaal zich afspeelt, welke weersomstandigheden het best passen bij hun verhaal en op welk tijdstip gebeurtenissen plaatsvinden.

Gemaakt doorLotte Straatsma
Downloads




Honderd uur nacht - Woltz, AnnaNiveau 2

Honderd uur nacht

Auteur:Woltz, Anna
Jaar uitgave:2014
Uitgeverij:Em. Querido's Uitgeverij
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:214
Genre:jeugdroman, psychologische roman
Tags:adolescentie, identiteit, ouder-kindrelatie, Verenigde Staten, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en (alleen in de bibliotheek) als Daisy-rom.
In 2015 bekroond met de Nienke van Hichtum-prijs en in 2016 met de Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen en de Kleine Cervantes. Genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury 2016.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Opdrachten

BoekWoltz, Anna, Honderd uur nacht
NummerOpdracht N2
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focuspersonages
Je leert

reflecteren op het handelen van personages.

Opdracht

Tijdens het lezen van een boek leer je een of meerdere personages meestal goed kennen. Je komt hun belangrijkste karaktereigenschappen te weten en krijgt inzicht in hun gedachten en gevoelens. Dit doet de schrijver natuurlijk niet zomaar; hij of zij heeft daar een bedoeling mee.

A

  1. Bekijk de lijst met karaktereigenschappen hieronder. Welke karaktereigenschap zou jij zelf graag willen hebben? En welke karaktertrek van jezelf vind je eigenlijk niet zo prettig?

    Lijst met karaktereigenschappen:
    aardig – slim – lief – controlfreak – open voor verandering – makkelijk in de omgang – dapper – zorgzaam – grappig – op zichzelf – spontaan – verstandig – gevoelsmens – rationeel – creatief – kunstzinnig – gemeen – onhandig – laf – onnadenkend – groepsmens – paniekerig – vrolijk 
  2. Vul nu onderstaande tabel in. Welke eigenschappen passen bij welk(e) personage(s)? Noteer bij elk personage minimaal drie karaktertrekken. Onderbouw je keuze met een voorbeeld uit het boek. Vul de tabel zo volledig mogelijk in.

    NB: Je mag natuurlijk ook andere karaktereigenschappen dan hierboven genoemd staan opschrijven.

Tabel

Emilia

1 lief
2 ...             3 ... 

1 Abby mag tegen Emilia aankruipen op de bank, ondanks Emilia’s smetvrees.
2 ...
3 ...

Seth   

  

Jim    
Abby    
Emilia´s vader    
Emilia´s moeder    

 

B

Veel verhalen zijn opgebouwd volgens het zogenaamde conflictmodel. Dan verloopt het verhaal ongeveer volgens de volgende vier fases:

  1. Evenwicht: alles is min of meer ‘normaal’
  2. Conflict: het evenwicht wordt verstoord
  3. Ontwikkeling: de hoofdpersoon moet reageren. Hij/zij komt in actie en maakt een ontwikkeling door.
  4. Oplossing of nieuw evenwicht: het conflict wordt opgelost en er ontstaat een (voorlopig) nieuw evenwicht (dat opnieuw verstoord kan worden).

 

Van welk conflict is sprake in Honderd uur nacht? Wie/wat verstoort het evenwicht?

C

Soms laten schrijvers hun personages iets doen wat eigenlijk helemaal niet bij hun karakter past. Zo’n personage handelt danout of character. In Honderd uur nacht handelt Emilia heel anders dan je van haar zou verwachten: normaal gesproken is ze een controlfreak die alle touwtjes stevig in handen houdt, maar ditmaal reageert ze impulsief en ze loopt weg naar New York.

  1. Wat is het effect van Emilia’s impulsiviteit? 
  2. Hoe is Emilia aan het eind van het verhaal veranderd?
  3. Bekijk het conflictmodel nog eens goed. Vind jij dat het conflict aan het eind van Honderd uur nacht is opgelost en er een nieuw evenwicht is ontstaan? Licht je antwoord toe. 

D

In welk personage herken je jezelf het meest? Hoe komt dat?

Gemaakt doorLotte Straatsma




Honderd uur nacht - Woltz, AnnaNiveau 2

Honderd uur nacht

Auteur:Woltz, Anna
Jaar uitgave:2014
Uitgeverij:Em. Querido's Uitgeverij
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:214
Genre:jeugdroman, psychologische roman
Tags:adolescentie, identiteit, ouder-kindrelatie, Verenigde Staten, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en (alleen in de bibliotheek) als Daisy-rom.
In 2015 bekroond met de Nienke van Hichtum-prijs en in 2016 met de Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen en de Kleine Cervantes. Genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury 2016.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Opdrachten

BoekWoltz, Anna, Honderd uur nacht
NummerOpdracht N3 | 1
Niveau3
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focusspanning: open plekken
Je leert

over open plekken.

Opdracht

A

Bij 'spannende' boeken denk je misschien vooral aan thrillers en detectives, moord en doodslag en bloedstollende actie en achtervolgingen. In literatuur wordt de term spanning echter in alle gevallen gebruikt waarin de lezer, om welke reden dan ook, verder wil lezen.

Noteer een voorbeeld van een situatie waarin je verder wilde lezen in Honderd uur nacht om iets te weten te komen over het vervolg van het verhaal, een personage of iets anders.

B

Lees de (literaire) theorie hieronder.

  1. Neem de tabel over en vul aan tot je minimaal zes open plekken hebt toegevoegd.
  2. Noteer vervolgens hoe de open plekken worden ingevuld.
  3. Welke open plek in de tabel heeft een korte spanningsboog?
  4. Welke open plek in de tabel heeft de langste spanningsboog?
  5. Op welke vraag wilde jij het liefst antwoord?

N.B. Dit kan een van de open plekken zijn die je in de tabel hebt genoteerd, maar ook een open plek die je nog niet in de tabel hebt genoemd.

Tabel

Pagina Open plek (vraag) Invulling (antwoord)
7 Wat heeft Emilia’s vader gedaan, waardoor hij de wereld heeft verwoest? ...
29 ... Abby is het zusje van Seth (blz. 30). 
... ... ...
etc.    

  

(Literaire)theorie

Open plekken Veel verhalen en films worden spannend doordat er vragen worden opgeworpen, die niet meteen beantwoord worden. Zo'n vraag wordt in de literatuurwetenschap een open plek genoemd. De afstand tussen de open plek (de vraag) en de invulling ervan (het antwoord) noem je een spanningsboog. Als een vraag al vrij snel wordt beantwoord, is er sprake van een korte spanningsboog; als het heel lang duurt voordat de vraag wordt beantwoord, is er sprake van een lange spanningsboog.

Gesplitst_opdr32

Gemaakt doorLotte Straatsma



BoekWoltz, Anna, Honderd uur nacht
NummerOpdracht N3 | 2
Niveau3
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focusmotieven
Je leert

motieven herkennen en begrijpen.

Opdracht

A

  1. Maak een samenvatting op verhaalniveau (ongeveer 250 woorden). Je mag hierbij gebruik maken van internetbronnen; vergeet in dat geval niet je bronnen duidelijk te vermelden! 
  2. Bestudeer de literaire theorie. Noteer zo veel mogelijk motieven die je in Honderd uur nacht zijn opgevallen.
  3. Een belangrijk motief in Honderd uur nacht is Emilia’s smetvrees. Waar in het boek komt smetvrees allemaal terug? Neem onderstaande tabel over en zorg dat je minimaal zes citaten/passages hebt genoteerd. 

Tabel

Pagina Citaat /korte weergave fragment
   
   
   
   
   
   

 

B

  1. Waarom heeft de schrijfster voor een personage met smetvrees gekozen, denk je? Wat is het doel hiervan? Leg je antwoord uit in minimaal 40 woorden.
  2. Denk eens terug aan andere boeken die je hebt gelezen of films die je hebt gezien. Probeer nog twee voorbeelden van motieven te geven.
    (Als dat niet lukt, begrijp je de theorie misschien nog niet goed genoeg. Vraag in dat geval je docent om hulp.)
(Literaire)theorie

Een motief is een element dat meerdere keren herhaald wordt. Daardoor vallen ze op en word je als lezer op het spoor gezet van waar het in het boek om gaat. In de literatuurwetenschap wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten motieven.

Verhaalmotieven worden ook wel aangeduid als concrete motieven. Ze bevinden zich in de verhaallaag, ze zijn zichtbaar in het verhaal.

Abstracte motieven komen niet expliciet in het verhaal voor, maar die moet je zelf afleiden en proberen te verwoorden. Vaak gaat het om vrij algemene begrippen, zoals eenzaamheid, eeuwigheid, liefde, verlies, verslaving, etcetera.

Een grondmotief is de visie die uit een roman spreekt en die je vaak wel in één zin kunt formuleren. Vaak zijn er meerdere mogelijkheden. Daarom is het belangrijk dat je argumenten kunt aandragen voor het grondmotief dat jij hebt geformuleerd.

Een leidmotief, ten slotte, is een steeds terugkerend element. Dat kan een kleur, een bepaalde zin of zinsdeel, een voorwerp, een symbool of handeling zijn. Een leidmotief kan een eigenschap van een bepaald personage benadrukken, maar ook verwijzen naar het grondmotief. 

Gemaakt doorLotte Straatsma




Honderd uur nacht - Woltz, AnnaNiveau 2

Honderd uur nacht

Auteur:Woltz, Anna
Jaar uitgave:2014
Uitgeverij:Em. Querido's Uitgeverij
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:214
Genre:jeugdroman, psychologische roman
Tags:adolescentie, identiteit, ouder-kindrelatie, Verenigde Staten, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en (alleen in de bibliotheek) als Daisy-rom.
In 2015 bekroond met de Nienke van Hichtum-prijs en in 2016 met de Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen en de Kleine Cervantes. Genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury 2016.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Honderd uur nacht - Woltz, AnnaNiveau 2

Honderd uur nacht

Auteur:Woltz, Anna
Jaar uitgave:2014
Uitgeverij:Em. Querido's Uitgeverij
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:214
Genre:jeugdroman, psychologische roman
Tags:adolescentie, identiteit, ouder-kindrelatie, Verenigde Staten, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en (alleen in de bibliotheek) als Daisy-rom.
In 2015 bekroond met de Nienke van Hichtum-prijs en in 2016 met de Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen en de Kleine Cervantes. Genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury 2016.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Honderd uur nacht - Woltz, AnnaNiveau 2

Honderd uur nacht

Auteur:Woltz, Anna
Jaar uitgave:2014
Uitgeverij:Em. Querido's Uitgeverij
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:214
Genre:jeugdroman, psychologische roman
Tags:adolescentie, identiteit, ouder-kindrelatie, Verenigde Staten, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en (alleen in de bibliotheek) als Daisy-rom.
In 2015 bekroond met de Nienke van Hichtum-prijs en in 2016 met de Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen en de Kleine Cervantes. Genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury 2016.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Honderd uur nacht - Woltz, AnnaNiveau 2

Honderd uur nacht

Auteur:Woltz, Anna
Jaar uitgave:2014
Uitgeverij:Em. Querido's Uitgeverij
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:214
Genre:jeugdroman, psychologische roman
Tags:adolescentie, identiteit, ouder-kindrelatie, Verenigde Staten, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook verkrijgbaar als e-book en (alleen in de bibliotheek) als Daisy-rom.
In 2015 bekroond met de Nienke van Hichtum-prijs en in 2016 met de Prijs van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen en de Kleine Cervantes. Genomineerd voor de Prijs van de Jonge Jury 2016.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Introductie

Anna Woltz (1981) is op dit moment een van de meest productieve en geliefde jeugdschrijvers van Nederland. Ze debuteerde toen ze 15 jaar was met een bundel columns die ze voor de Volkskrant schreef. Woltz kreeg in 2012 de Thea Beckmanprijs voor haar historische jeugdroman Ik kan nog steeds niet vliegen. In 2015 ontving ze de Nienke van Hichtumprijs voor Honderd uur nacht en in 2016 De Kleine Cervantes en de Prijs van de Vlaamse Kinder- en Jeugdjury.

Inhoud

Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal en kan je leesplezier bederven.

De 14-jarige Emilia ontdekt dat haar vader, schooldirecteur, verliefd was op een 17-jarige leerlinge en haar stiekem sms’jes stuurde. Zonder dat iemand het weet, vliegt ze in haar eentje naar New York. Maar het appartement dat ze via internet huurde, bestaat niet. Ze ontmoet de Amerikaanse Seth en Abby, wier moeder een weekend weg is, en mag bij hen thuis logeren. Dan blijkt dat er een verwoestende orkaan op de stad afkomt en moeten ze zich hierop voorbereiden. Ook de 17-jarige Jim verblijft tijdens de storm in hun ‘orkaanasiel’. Wanneer Emilia’s ouders ontdekken dat hun dochter in New York is, komen ze haar ophalen. Dan bespreekt Emilia het probleem eindelijk echt met haar ouders en realiseert ze zich dat ze ondanks alles niet zonder hen kan.

Moeilijkheid

Het pakkende begin en het ik-perspectief vanuit de 14-jarige hoofdpersoon maken het boek geschikt voor lezers vanaf N1. Minder ervaren lezers kunnen moeite hebben met de vele gedachte- en ruimtebeschrijvingen en de gebruikte beeldspraak. Voor N2-lezers is het interessant om na te denken over de ontwikkeling van de personages en de onderlinge relaties. N3-lezers zullen het interessant vinden om de invloed van iemands opvoeding en omgeving op zijn persoonlijkheid te onderzoeken. Ook is het voor hen een uitdaging om motieven (smetvrees, controledrang) te herkennen en hieraan betekenis te geven.  

Met name geschikt voor het vmbo (vanaf klas 2) en de onderbouw van het havo/vwo.

Didactische en letterkundige analyse

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier

Geschreven door:

Lotte Straatsma