Nederlands - 12 t/m 15 jaar

Hart van inkt - Funke, Cornelia Niveau 2

Hart van inkt

Auteur:Funke, Cornelia
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:495
Genre:fantasy, spanning en avontuur
Tags:boeken, fantasie, Italië, schrijverschap, vader-dochterrelatie, verhalen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Tintenherz (2003).
Verfilmd in 2008, onder de titel Inkheart.
Bewerkt tot game voor Nintendo DS, onder de titel Inkheart.
Bekroond met een Zilveren Griffel.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Over de auteur

Cornelia Funke (1958) is een Duitse kinder- en jeugdboekenschrijfter. Door haar werk als illustrator raakte ze geïnspireerd om zelf te gaan schrijven. Inmiddels heeft ze een grote lijst aan titels op haar naam staan. Funke schrijft vooral spannende boeken die veel fantasie en sprookjesachtige elementen bevatten. Haar boeken De dievenbende van Scipio (ook beschikbaar op Lezenvoordelijst.nl) en Hart van inkt zijn in Nederland allebei bekroond met de Zilveren Griffel. Ook zijn de boeken allebei verfilmd. 

Inhoud

Meggies vader Mo heeft een bijzondere gave: al voorlezend kan hij voorwerpen en personen uit boeken naar deze wereld halen. In ruil daardoor verdwijnen er echter ook mensen naar de wereld van het verhaal. Op een dag wordt duidelijk dat Mo wordt gezocht door de grootste schurk die hij ooit tevoorschijn las, Capricorno. Mo blijkt een groot geheim te hebben en slaat samen met Meggie op de vlucht. 

Leesaanwijzingen

Ieder hoofdstuk van Hart van inkt begint met een citaat uit een klassiek (jeugd)boek en soms vertellen de personages over bekende verhalen. De citaten die boven de hoofdstukken staan hebben (vaak) te maken met de inhoud van het hoofdstuk. Probeer maar eens of je de citaten in verband kunt brengen met de dingen die je in het verhaal leest.
Cornelia Funke maakt veel gebruik van beeldspraak. Ze probeert dan iets duidelijk te maken door een beeld te gebruiken. Deze zinnen geven het verhaal een bijzondere sfeer. Probeer de beelden uit de zinnen voor je te zien. Vind je dit lastig? Blijf dan niet te lang bij zo’n zin hangen en richt je op de spannende dingen die in het verhaal gebeuren.

Om over na te denken

Wanneer voel jij je ergens thuis? Welke dingen zou je meenemen als je voor langere tijd op reis zou gaan? Zijn er boeken die op jou een grote indruk hebben gemaakt? Wat maakt deze boeken zo speciaal? Welke personages uit de boekenwereld zou je in de echte wereld willen tegenkomen? Hoe ver reikt de macht van een schrijver denk je? Zou hij ook invloed kunnen uitoefenen op de echte wereld?

Waardering

'Het was een spannend boek, de hoofdpersonen liepen bijna voortdurend gevaar en soms had ik een gevoel van: komt er nog een eind aan?'
Merel, 1 havo/vwo, op: Scholieren.com

'Ik zou dit boek aan iemand anders adviseren want je beleeft het verhaal echt zoals Meggie het beleeft. En het is een spannend en mooi boek.'
Anoniem, 3 vmbo, op: Scholieren.com 

'Je kunt je vooral heel erg inleven in Meggie. Haar gevoelens worden erg duidelijk beschreven. Je inleven in de schurken is lastiger, die spelen een soort bijrol.'
Jonita, 1 vwo, op: Scholieren.com

Meer weten?

Leesplein.nl | de schrijverspagina van Cornelia Funke op Leesplein
Youtube.com | de filmtrailer van Inkheart (Engelstalig)

Geschreven door:

Wilma van der Pennen en Ilse Couweleers

Suggesties


Hart van inkt - Funke, Cornelia Niveau 2

Hart van inkt

Auteur:Funke, Cornelia
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:495
Genre:fantasy, spanning en avontuur
Tags:boeken, fantasie, Italië, schrijverschap, vader-dochterrelatie, verhalen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Tintenherz (2003).
Verfilmd in 2008, onder de titel Inkheart.
Bewerkt tot game voor Nintendo DS, onder de titel Inkheart.
Bekroond met een Zilveren Griffel.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Opdrachten

BoekFunke, Cornelia , Hart van inkt
NummerOpdracht N1 | 1
Niveau1
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focusillustraties
Je leert

wat de functie van illustraties kan zijn.

Opdracht

Houd je van tekenen en vind je het leuk om samen te werken? Dan is dit een geschikte opdracht voor jou. Vind je tekenen minder leuk, kies dan voor opdracht N1 | 2.

Hart van inkt bevat verschillende illustraties. Dat is misschien niet zo gek als je weet dat de schrijfster Cornelia Funke illustrator is. Dat illustraties niet alleen in boeken uit onze tijd voorkomen, blijkt uit Meggies bezoek aan de bibliotheek van Elinor. Daar vindt Meggie een boek uit de middeleeuwen met een prachtige illustratie.

A

  1. Waarom worden sommige boeken geïllustreerd denk je?
  2. Herlees bladzijde 47 en 48. Waarom werden boeken uit de middeleeuwen geïllustreerd?
  3. Om te begrijpen wat voor soort afbeelding Meggie in het middeleeuwse boek bekijkt, ga je op zoek naar een voorbeeld. Google bijvoorbeeld op ‘boekverluchtiging middeleeuwen’ of ‘beginletter middeleeuws handschrift’.

B

Jullie gaan straks zelf proberen om allebei een illustratie te maken. Voordat je begint met tekenen, gaan jullie je eerst voorbereiden.

  1. Kies alle twee het hoofdstuk dat je het meest heeft aangesproken of een hoofdstuk waarbij je een goed idee hebt.
  2. Noteer de titel op een vel papier. Schrijf verspreid over het vel voor jezelf de drie belangrijkste dingen uit het hoofdstuk op. Dat kunnen gebeurtenissen zijn, maar ook gevoelens of de plaats waar het verhaal zich afspeelt.
  3. Vertel elkaar wat je hebt opgeschreven en leg uit waarom je dit de drie belangrijkste dingen vindt. Als je door het gesprek anders bent gaan denken over je antwoorden, mag je je antwoorden aanpassen.
  4. Bedenk nu met zijn tweeën welke beelden er bij de dingen passen die jullie hebben opgeschreven. Schets die beelden op het vel papier naast de woorden die je hebt opgeschreven.

  1. Blader naar het begin van het hoofdstuk dat je hebt gekozen en bekijk wat de eerste letter van dat hoofdstuk is. Van het hoofdstuk ‘Een nacht vol woorden’ is dat bijvoorbeeld de M van Meggie.
  2. Maak nu alle twee van de beginletter van je eigen hoofdstuk een mooi versierde versie. Kijk daarvoor naar je antwoorden bij opdracht B en maak een afbeelding waarin je een of meerdere dingen verwerkt die je hebt opgeschreven. Let op, jouw afbeelding moet dus te maken hebben met het hoofdstuk dat je hebt gekozen. Gebruik de plaatjes die je bij opdracht A hebt gevonden eventueel als voorbeeld.

D

Laat de illustraties die jullie hebben gemaakt aan elkaar zien. Stel, jullie illustraties worden opgenomen in Hart van inkt. Een lezer leest de hoofdstukken waarbij jullie een tekening hebben gemaakt niet, maar bekijkt wel jullie illustraties. Zou de lezer het verhaal toch kunnen snappen door alleen naar jullie illustraties te kijken? Leg jullie antwoord uit.

Gemaakt doorIlse Couweleers



BoekFunke, Cornelia , Hart van inkt
NummerOpdracht N1 | 2
Niveau1
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusverhalen
Je leert

begrijpen wat het effect van verhalen kan zijn.

Opdracht

In deze opdracht ga je het talent van Meggie en Mo bestuderen en probeer je te begrijpen wat de invloed van een verhaal kan zijn.

  1. Meggie, Mo en Elinor zijn echte boekenliefhebbers. Wat is jouw lievelingsboek? Wat vind je zo mooi of fijn aan jouw lievelingsboek?
  2. Meggie neemt altijd een boek mee als ze op reis gaat. Waarom doet ze dat?
  3. Welk boek zou jij meenemen? Waarom kies je voor dit boek?
  4. Meggie en Mo kunnen personen en voorwerpen uit verhalen naar hun eigen wereld lezen. Kijk naar je antwoorden bij vraag 1 en 3. Kies uit een van de twee boeken een fragment dat je graag door Meggie of Mo zou willen laten voorlezen. Kopieer het fragment of noteer de paginanummers. Als je de paginanummers noteert, geef dan ook een korte samenvatting van wat er op die pagina gebeurt.
  5. Welk personage of voorwerp zou je graag ‘uit’ het fragment willen laten lezen? Leg je antwoord uit.
  6. Kijk nog eens naar de titels die je hebt genoemd bij vraag 1 en 3. Welk fragment uit het boek zou gevaarlijk zijn om te laten voorlezen? Kopieer het fragment of noteer de paginanummers. Als je de paginanummers noteert, geef dan ook een korte samenvatting van wat er op die pagina gebeurt.
  7. Leg uit waarom het fragment dat je bij vraag 6 hebt gekozen gevaarlijk is om te laten voorlezen door Meggie of Mo.
  8. Stel, een van de twee fragmenten die je bij vraag 4 en vraag 6 hebt gekozen wordt in Hart van inkt voorgelezen door Meggie of Mo. Voor welk fragment zou je dan kiezen? Leg je antwoord uit.
  9. Wat zou er in Hart van inkt kunnen veranderen als jouw fragment wordt voorgelezen?
Gemaakt doorIlse Couweleers




Hart van inkt - Funke, Cornelia Niveau 2

Hart van inkt

Auteur:Funke, Cornelia
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:495
Genre:fantasy, spanning en avontuur
Tags:boeken, fantasie, Italië, schrijverschap, vader-dochterrelatie, verhalen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Tintenherz (2003).
Verfilmd in 2008, onder de titel Inkheart.
Bewerkt tot game voor Nintendo DS, onder de titel Inkheart.
Bekroond met een Zilveren Griffel.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Opdrachten

BoekFunke, Cornelia , Hart van inkt
NummerOpdracht N2 | 1
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focuspersonages
Je leert

het handelen van personages begrijpen.

Opdracht

Het personage Stofvinger heeft een lastig karakter. In sommige gevallen helpt hij Meggie en Mo, maar hij werkt hen soms ook tegen. In deze opdracht ga je proberen Stofvinger beter te begrijpen.

A

  1. In welk personage uit Hart van inkt kon je je het beste verplaatsen? Waardoor kwam dat?
  2. In ieder verhaal probeert de hoofdpersoon een doel te bereiken. De mensen en dingen die hem helpen om zijn doel te bereiken noemen we ‘helpers’. De mensen en dingen die hem tegenwerken noemen we ‘tegenstanders’. Noem twee helpers en twee tegenstanders van Meggie.
  3. Stofvinger is lastig in te delen. Is hij nu een helper of een tegenstander? Neem een vel papier en schrijf de naam ‘Stofvinger’ in het midden. Schrijf nu aan de linkerkant de dingen die Stofvinger doet om Meggie te helpen. Schrijf aan de rechterkant de dingen die Stofvinger doet waarbij hij Meggie probeert tegen te werken.
  4. Vind je Stofvinger vooral een helper of vooral een tegenstander? Leg je antwoord kort uit.
  5. Wat wil Stofvinger graag bereiken? Wat is zijn doel? Schrijf dit doel onder de naam Stofvinger op het vel papier.
  6. Welke dingen die Stofvinger doet, helpen hem om zijn doel te bereiken? Noteer deze dingen boven de naam Stofvinger op het vel papier. Antwoorden die je al eerder hebt opgeschreven en die ook een antwoord zijn op deze vraag mag je omcirkelen.
  7. Welke dingen die Stofvinger doet, helpen hem juist niet om zijn doel te bereiken? Noteer deze dingen onder de naam op het vel papier. Antwoorden die je al eerder hebt opgeschreven en die ook een antwoord zijn op deze vraag mag je onderstrepen.
  8. Geef nu je mening over Stofvinger in ongeveer 50 woorden. Wat vind je van zijn gedrag?
  9. Wat vind je ervan als een personage een ingewikkeld karakter heeft? Kies een van de antwoorden en vul deze aan:
    A vervelend, want/omdat ...
    B saai, want/omdat ...
    C interessant, want/omdat ...
    D Anders namelijk ...
Gemaakt doorIlse Couweleers



BoekFunke, Cornelia , Hart van inkt
NummerOpdracht N2 | 2
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focus(jeugd)klassiekers
Je leert

(jeugd)klassiekers te koppelen aan Hart van inkt.

Opdracht

In Hart van inkt komen veel verschillende verhalen en boeken voor. Sommige van deze verhalen ken je misschien, andere niet. In deze opdracht ga je op zoek naar de inhoud van enkele verhalen die in Hart van inkt worden gebruikt.

A

Op bladzijde 172 heeft Mo net een hele berg goud uit het boek Schateiland gelezen. Herlees de bladzijde 172.

  1. Schateiland is een heel beroemd boek. Als je het verhaal goed kent, ga je verder naar vraag 2. Ken je het verhaal niet? Ga dan op zoek naar een samenvatting van het verhaal.
  2. Voor wie is Elinor op bladzijde 172 nu zo bang?

B

  1. Een ander verhaal dat veel in het boek voorkomt is Peter Pan. Misschien ken je het verhaal, ga dan verder naar vraag 2. Zo niet, ga dan op zoek naar een samenvatting.
  2. Welk personage zou jij graag door Meggie of Mo 'uit' Peter Pan willen laten lezen? Leg je antwoord uit.
  3. Welk stuk uit Peter Pan zou je absoluut niet willen laten voorlezen door Meggie of Mo? Leg je antwoord uit.

C

Je bent nu bekend met de inhoud van de verhalen van Peter Pan en Schateiland. Kun je Hart van inkt beter begrijpen nu je de inhoud van de verhalen kent? En wordt het verhaal er leuker of spannender door? Leg je antwoord uit.

Gemaakt doorIlse Couweleers




Hart van inkt - Funke, Cornelia Niveau 2

Hart van inkt

Auteur:Funke, Cornelia
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:495
Genre:fantasy, spanning en avontuur
Tags:boeken, fantasie, Italië, schrijverschap, vader-dochterrelatie, verhalen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Tintenherz (2003).
Verfilmd in 2008, onder de titel Inkheart.
Bewerkt tot game voor Nintendo DS, onder de titel Inkheart.
Bekroond met een Zilveren Griffel.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Opdrachten

BoekFunke, Cornelia , Hart van inkt
NummerOpdracht N3 | 1
Niveau3
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusmotto
Je leert

de betekenis van motto's begrijpen.

Opdracht

Ieder hoofdstuk in Hart van inkt begint met een stukje uit een ander boek. Zo’n citaat aan het begin van een boek of hoofdstuk noemen we een motto. De schrijver wil je aan de hand van het motto een tip geven over de inhoud van het verhaal of de betekenis daarvan. In deze opdracht ga je proberen de betekenis van enkele motto’s te achterhalen.

A

Het onderstaande schema kan je helpen de betekenis van een motto te achterhalen. Als voorbeeld is het hoofdstuk 'Roekeloos' al voor je uitgewerkt. Vul nu zelf aan de hand van de volgende stappen het schema verder in:

  • noteer de bron van het motto
  • vat kort samen waar het motto over gaat
  • markeer het belangrijkste woord
  • herlees het hoofdstuk
  • vat kort samen waar het hoofdstuk over gaat
  • markeer in die samenvatting het belangrijkste woord
  • leg uit wat het motto met het hoofdstuk heeft te maken

Schema

hoofdstuk bron inhoud motto inhoud hoofdstuk verband
Roekeloos William Goldman, The princess bride Je kunt er maar beter van uitgaan dat alles een valstrik kan zijn. Stofvinger loopt in de valstrik van de Ekster. Stofvinger had beter moeten uitkijken en had er ook beter vanuit kunnen gaan dat het een valstrik was.
De verrader verraden         
De dienstmeid van Capricorno          
         

 

B

  1. Zoek nu zelf een hoofdstuk uit dat je heeft aangesproken. Noteer de titel in de kolom 'hoofdstuk' en vul het schema verder in.
  2. Achterin Hart van inkt staat een overzicht van alle titels die Cornelia Funke voor de motto’s heeft gebruikt. Zitten er titels tussen die je hebt gelezen? Zo ja, welke?
  3. Welk motto heeft je nieuwsgierig gemaakt naar het boek waaruit het motto komt?
  4. Wat vind je van het gebruik van motto's? Voegt het iets toe aan het verhaal of vind je het bijvoorbeeld vervelend? Leg je antwoord uit.
Gemaakt doorIlse Couweleers



BoekFunke, Cornelia , Hart van inkt
NummerOpdracht N3 | 2
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusintertekstualiteit
Je leert

experimenteren met intertekstualiteit.

Opdracht

Vind je het leuk om zelf iets te schrijven? Dan is dit een geschikte opdracht voor jou. Vind je het minder leuk om zelf een verhaal te schrijven? Kies dan voor opdracht N3 | 1.

In Hart van inkt komen verschillende bekende verhalen voor. Je vindt boven ieder hoofdstuk een citaat en in sommige hoofdstukken komen boekpersonages uit bijvoorbeeld Peter Pan voor. Als een schrijver gebruik maakt van andere bestaande teksten, bijvoorbeeld door middel van citaten, noemen we dat intertekstualiteit. In deze opdracht ga je zelf met intertekstualiteit experimenteren.

A

  1. Angst speelt een grote rol in Hart van inkt. Veel personages zijn bang voor Capricorno. Wat is de laatste keer dat jij bang bent geweest?
  2. De personages in Hart van inkt zijn bang voor personen uit verhalen, maar worden soms ook door hen geholpen. Welk personage uit een boek dat je hebt gelezen zou je graag als hulp hebben gehad toen je de laatste keer bang was?
  3. Meggie bevindt zich in een soort nachtmerrie als ze voor de tweede keer is opgesloten door Capricorno. De personages die ze uit een boek weet te lezen, kunnen haar niet helpen. Welk personage uit een boek dat je hebt gelezen zou je op pad willen sturen om haar te helpen?
  4. Noteer de belangrijkste eigenschappen van het personage en leg kort uit waarom dit een goed personage is om Meggie te helpen.

B

Herschrijf nu een deel van het verhaal waarin je jouw personage Meggie laat redden. Je begint je verhaal op het moment dat Meggie jouw personage uit een boek heeft gelezen.

C

  1. Wat vind je ervan dat in dit boek personages tot leven kunnen komen en dat gewone mensen in een boek kunnen verdwijnen en daardoor een personage worden? Leg je antwoord uit.
  2. Wat zou je ervan vinden als meer schrijvers deze vorm van intertekstualiteit zouden toepassen?
Gemaakt doorIlse Couweleers




Hart van inkt - Funke, Cornelia Niveau 2

Hart van inkt

Auteur:Funke, Cornelia
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:495
Genre:fantasy, spanning en avontuur
Tags:boeken, fantasie, Italië, schrijverschap, vader-dochterrelatie, verhalen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Tintenherz (2003).
Verfilmd in 2008, onder de titel Inkheart.
Bewerkt tot game voor Nintendo DS, onder de titel Inkheart.
Bekroond met een Zilveren Griffel.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Hart van inkt - Funke, Cornelia Niveau 2

Hart van inkt

Auteur:Funke, Cornelia
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:495
Genre:fantasy, spanning en avontuur
Tags:boeken, fantasie, Italië, schrijverschap, vader-dochterrelatie, verhalen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Tintenherz (2003).
Verfilmd in 2008, onder de titel Inkheart.
Bewerkt tot game voor Nintendo DS, onder de titel Inkheart.
Bekroond met een Zilveren Griffel.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Hart van inkt - Funke, Cornelia Niveau 2

Hart van inkt

Auteur:Funke, Cornelia
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:495
Genre:fantasy, spanning en avontuur
Tags:boeken, fantasie, Italië, schrijverschap, vader-dochterrelatie, verhalen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Tintenherz (2003).
Verfilmd in 2008, onder de titel Inkheart.
Bewerkt tot game voor Nintendo DS, onder de titel Inkheart.
Bekroond met een Zilveren Griffel.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Hart van inkt - Funke, Cornelia Niveau 2

Hart van inkt

Auteur:Funke, Cornelia
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Querido
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:495
Genre:fantasy, spanning en avontuur
Tags:boeken, fantasie, Italië, schrijverschap, vader-dochterrelatie, verhalen
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Oorspronkelijk verschenen als Tintenherz (2003).
Verfilmd in 2008, onder de titel Inkheart.
Bewerkt tot game voor Nintendo DS, onder de titel Inkheart.
Bekroond met een Zilveren Griffel.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 26 september 2017.

 

Introductie

Cornelia Funke (1958) is een Duitse kinder- en jeugdboekenschrijfter. Door haar werk als illustrator raakte ze geïnspireerd om zelf te gaan schrijven. Inmiddels heeft ze een grote lijst aan titels op haar naam staan. Funke schrijft vooral spannende boeken die veel fantasie en sprookjesachtige elementen bevatten. Hart van inkt is daar een goed voorbeeld van. Funkes voorliefde voor boeken en verhalen krijgt in Hart van inkt een prominente plaats. Door middel van belezen personages, motto’s en andere vormen van intertekstualiteit, laat ze zien hoe groot de schatkamer van de jeugdliteratuur is. Hart van inkt is het eerste deel van een trilogie.

Inhoud

Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal en kan je leesplezier bederven.

Meggie is dol op verhalen en boeken, net als haar vader Mo. Toch heeft Mo nooit iets willen voorlezen. Als er op een avond een vreemde persoon op de stoep staat en Mo en Meggie in gevaar blijken te zijn, moet Mo zijn geheim wel vertellen. Hij blijkt al voorlezend voorwerpen en personen uit boeken naar deze wereld te kunnen halen. In ruil daardoor verdwijnen er echter ook mensen naar de wereld van het verhaal. Zo is ook Meggies moeder verdwenen. Mo wordt gezocht door de grootste schurk die hij ook tevoorschijn las, Capricorno. Door het verhaal waaruit Capricorno afkomstig is aan te passen, lukt het uiteindelijk om deze schurk te verslaan.

Moeilijkheid

Hart van inkt bevat veel sprookjesachtige elementen die vooral liefhebbers van sprookjes en fantasy zullen aanspreken. Meisjes zullen zich sneller aangesproken voelen door de vrouwelijke hoofdpersoon, maar de spanning en de vele mannelijke bijfiguren maken het boek ook zeker geschikt voor jongens. De omvang van Hart van inkt zal vooral van N1- en N2-lezers een grote bereidheid vragen. Ook het poëtische taalgebruik zal voor hen een struikelblok zijn, maar daar staan een ruime bladspiegel een spannend verhaal tegenover. Voor N3-lezers vormt de intertekstualiteit een interessante puzzel. De betekenissen van de motto’s en bijvoorbeeld de vraag wat verhalen ons kunnen bieden, zijn elementen waarover zij zich kunnen buigen.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten Bereidheid De omvang van het boek (495 pagina’s) is een struikelblok voor de N1-lezer. Ook van een N2-lezer vraagt de omvang een behoorlijke bereidheid. Het verhaal komt echter direct op gang, wat zowel N1- als N2-lezers zal aanspreken. 
  Uitgave De ruime bladspiegel en de illustraties zullen vooral de N1- en N2-lezers aanspreken. N3-lezers vinden de illustraties mogelijk kinderachtig. Wie weet dat Cornelia Funke van oorsprong illustrator is, zal begrijpen waarom het boek geïllustreerd is.
  Interesses De vrouwelijke hoofdpersoon zal vooral meisjes aanspreken, maar de spanning en de vele mannelijke bijfiguren maken dit boek ook zeker geschikt voor jongens. De sprookjesachtige elementen sluiten goed aan bij liefhebbers van fantasy en/of sprookjesachtige verhalen.
  Algemene kennis Er is weinig algemene kennis vereist om het verhaal te kunnen volgen. De personages uit het oorspronkelijke Hart van inkt komen uit een wereld die deels is geïnspireerd op de middeleeuwen. Lezers die enige kennis van de middeleeuwen hebben, kunnen bepaalde verwijzingen opmerken. Deze kennis is echter niet noodzakelijk om het verhaal te kunnen volgen, maar maakt het verhaal voor N3-lezers wel interessanter.
  Specifieke culturele en literaire kennis Het verhaal bevat veel citaten uit en verwijzingen naar (jeugd)klassiekers als Peter Pan en Schateiland.Kennis van deze verhalen is niet noodzakelijk om het verhaal te kunnen begrijpen. Enige achtergrondkennis zorgt er wel voor dat het verhaal nog beter te snappen is en het een diepere laag krijgt. Dit komt het leesplezier van N3-lezers ten goede.
Vertrouwdheid met literaire stijl Vocabulaire Voor een N1-lezer vormt het vocabulaire een uitdaging. Funke heeft een vrij poëtische stijl die het de beginnende lezer aardig lastig kan maken. De N2-lezer zal hier minder moeite mee hebben. Eventuele onbekende uitdrukkingen beletten hem niet om het verhaal uit te lezen. De N3-lezer zal de poëtische woordkeus waarschijnlijk kunnen waarderen. Zinnen als ‘Het regende die nacht, een fijne, fluisterende regen.’ dragen voor hen bij aan de sfeer die Funke probeert op te roepen.
  Zinsconstructies De beschrijvingen en weergaven van gedachten worden in relatief lange zinnen weergegeven. Dit zal vooral voor N1-lezers lastig zijn. De dialogen bestaan uit kortere zinnen, waardoor er vaart in de gesprekken blijft. Deze stukken zijn voor de N1-lezer dan ook eenvoudiger te volgen. Voor lezers van hogere niveaus 
  Stijl Funke heeft een poëtische stijl en maakt veelvuldig gebruik van beeldspraak. De N1-lezer zal dit lastig vinden en kan hierdoor de draad kwijtraken. De N2-lezer zal waarschijnlijk een deel van het poëtisch taalgebruik ontgaan, maar dit belemmert hem niet om het verhaal te kunnen volgen. Voor de N3-lezer is de schrijfstijl een toevoeging aan de sfeer van het verhaal.
Vertrouwdheid met literaire personages Karakters Hoofdpersoon Meggie leer je voornamelijk kennen door haar gedachten. Deze zijn uitgebreid, maar helder, waardoor ook de N1-lezer haar handelen goed kan snappen. De overige personages zijn voornamelijk volwassenen, wat de identificatie voor de N1- en N2-lezers kan bemoeilijken. Daarnaast is het personage Stofvinger voor N1- en N2-lezers moeilijk te doorgronden. Hij is namelijk zowel helper als tegenstander. 
  Aantal karakters Het verhaal bevat veel verschillende karakters. De N1-lezer kan hierdoor in verwarring raken. Veel personages hebben echter een duidelijke rol. Zo bestaat de groep rondom Capricorno, inclusief Capricorno zelf, op het eerste gezicht uit stereotype boeven. Deze ‘stereoptypen’ maken het voor de N1-lezer wellicht iets eenvoudiger het verhaal te blijven volgen. De karakters die soms achter deze stereotypen schuilgaan zullen hen ontgaan. 
  Ontwikkeling van en verhouding tussen karakters De personages in het boek maken in veel gevallen een ontwikkeling door of blijken minder stereotype dan in eerste instantie. Zo blijkt tante Elinor een veel zachtere vrouw te zijn dan ze zich wil voordoen en heeft de crimineel Basta een moeilijke jeugd gehad. Deze ontwikkelingen maken dat de N1-lezer de personages moeilijk kan doorgronden. Ook voor de N2-lezer vormt dit een uitdaging.
Vertrouwdheid met literaire procedés Spanning

Hart van inkt is zeker een spannend boek. Zo staat er op de tweede bladzijde ‘s nachts een vreemde man op de stoep. Daarna stapelen de vragen zich op en worden de open plekken mondjesmaat ingevuld. De wendingen in het verhaal en de nieuwe vragen die zich daarbij voordoen houden de aandacht van lezer vast tot het einde.

  Structuur

Hart van inkt bevat een duidelijke hoofdstukindeling. Ieder hoofdstuk wordt aangeduid met een titel met daaronder een citaat uit een beroemd (jeugd)boek. Door de heldere indeling vormt de structuur voor geen van de leesniveaus een probleem. De hoofdstuktitels verwijzen duidelijk naar de inhoud van het hoofdstuk. Het doorgronden van de citaten is echter zelfs voor N3-lezers soms een pittige klus. Begrip van de citaten is daarentegen niet noodzakelijk om het verhaal te kunnen blijven volgen. Korte en langere hoofdstukken worden afgewisseld, waardoor er vaart in het verhaal blijft.

  Chronologie Het verhaal wordt chronologisch verteld. Dit vormt voor geen van de leesniveaus een probleem.
  Verhaallijn(en) De verhaallijn van Meggie en Mo staat centraal. De overige subplots vormen geen probleem. Zij verduidelijken het verhaal of maken het verhaal spannender. 
  Perspectief Er is sprake van een alwetende verteller. Dit perspectief werkt spanningsverhogend en helpt de lezer om de verschillende personages te kunnen doorgronden.
  Betekenis N1-lezers zullen Hart van inkt vooral lezen als een spannend fantasievol verhaal. N2- en N3-lezers kunnen zich buigen over loyaliteitsvragen, het begrip ‘thuis’ en de mogelijkheid om je via een boek in een andere wereld te wanen. Voor N3-lezers is de intertekstualiteit daarvoor een belangrijk aanknopingspunt. Door middel van intertekstualiteit toont Funke bijvoorbeeld de vele werelden waaruit een lezer kan kiezen.

 

Geschreven door:

Ilse Couweleers