Nederlands - 12 t/m 15 jaar

Een gang met gele deuren - Molemaker, RomNiveau 1

Een gang met gele deuren

Auteur:Molemaker, Rom
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:159
Genre:schoolverhaal
Tags:criminaliteit, gevangenis, geweld, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury in 2007.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 februari 2018.

 

Over de auteur

Rom Molemaker (1945) had al een aantal kinderboeken op zijn naam staan, toen in 2002 zijn eerste boek voor jongeren uitkwam: De eerste steen (ook op deze site op N1). Voor dit spannende verhaal over voetbalvandalisme kreeg hij de debutantenprijs van de Jonge Jury. Veel van zijn boeken voor jongeren gaan over heftige onderwerpen zoals geweld, pesten en vandalisme. Wel eindigen al zijn boeken hoopvol en valt er een les uit te leren. Een gang met gele deuren is zijn derde jeugdroman.

Inhoud

Martje hoort, tot haar ontzetting, dat ze gaat verhuizen omdat haar vader een nieuwe baan heeft. Ze raakt haar Amsterdamse vriendinnen kwijt en moet in het dorp IJsselstein opnieuw beginnen. Op haar nieuwe school raakt ze ongewild onder de indruk van Gabriëlle, leidster van een groep criminele meiden. Stapje voor stapje raakt Martje bij de groep betrokken, totdat een afschuwelijke gebeurtenis haar leven totaal overhoop gooit.
[Flaptekst]

Leesaanwijzingen

In het verhaal lopen twee verhaallijnen door elkaar. Martje is in beide verhaallijnen de hoofdpersoon. De schuingedrukte tekst speelt zich af in het heden en in de rest van de tekst lees je wat aan die situatie voorafgegaan is. Als je doorleest kom je erachter wat de verhaallijnen met elkaar te maken hebben.

Om over na te denken

Hoe belangrijk vind jij het om erbij te horen? Hoe belangrijk is vriendschap voor jou? Hoe weet je of iemand een echte vriend(in) is? Wat vind jij belangrijk in een vriendschap?

Waardering

'Vaak is het eerste stuk van een boek nog erg saai, omdat er nog niet veel gebeurt. Hier zit je meteen helemaal in het verhaal, en wil je ook graag verder lezen, je wordt nieuwsgierig. Dat vind ik goed.'
Sigrid, 3 vwo, op: Scholieren.com

'Het wordt op een heel realistische manier verteld, bijvoorbeeld dat Martje het groepje van Gabrielle ingetrokken wordt. Als je het leest, heb je wel het idee dat het echt zo zou kunnen gebeuren.'
Marin, 2 vwo, op: Scholieren.com

'Ook vind ik het boek heel verrassend. Je weet nooit wat er gaat gebeuren. Je wilt het boek in één keer uitlezen, want altijd ben je benieuwd naar wat er gebeuren gaat en hoe.
Van elke gebeurtenis kijk je weer op, want op de een of andere manier had je het anders verwacht.'
Anoniem, 3 vwo, op: Scholieren.com

Meer weten?

Leesplein.nl | de schrijverspagina van Rom Molemaker op Leesplein
Bol.com | inkijkexemplaar

Geschreven door:

Wilma van der Pennen en Jildau Vrieswijk

Suggesties


Een gang met gele deuren - Molemaker, RomNiveau 1

Een gang met gele deuren

Auteur:Molemaker, Rom
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:159
Genre:schoolverhaal
Tags:criminaliteit, gevangenis, geweld, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury in 2007.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 februari 2018.

 

Opdrachten

BoekMolemaker, Rom, Een gang met gele deuren
NummerOpdracht N1
Niveau1
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusinleven
Je leert

je inleven in de hoofdpersoon.

Opdracht

Stel je voor dat Martje echt bestaat. Na haar ervaringen met een jeugdbende heeft ze besloten om voorlichting te geven op middelbare scholen. Nu komt ze bij jou in de klas om over haar ervaringen te vertellen. Jij mag haar van je docent Nederlands voorstellen aan de klas en na haar voorlichting mag je haar interviewen.

  1. Schrijf een korte tekst (ongeveer 75 woorden) gebaseerd op het boek waarin je Martje voorstelt. Deze tekst lees je aan de klas voor, voordat Martje haar verhaal gaat vertellen.
  2. Verzin vijf vragen die je aan Martje wil stellen. Zorg ervoor dat je vragen in een logische volgorde staan. Je mag geen vragen stellen die alleen met ja of nee te beantwoorden zijn.
  3. Verzin de antwoorden die Martje zou kunnen geven. Gebruik per antwoord minimaal 50 woorden. Let erop dat Martje graag wil dat jullie leren van de fouten die zij gemaakt heeft. Ze zal dus best lange antwoorden geven.
Gemaakt doorJildau Vrieswijk




Een gang met gele deuren - Molemaker, RomNiveau 1

Een gang met gele deuren

Auteur:Molemaker, Rom
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:159
Genre:schoolverhaal
Tags:criminaliteit, gevangenis, geweld, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury in 2007.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 februari 2018.

 

Opdrachten

BoekMolemaker, Rom, Een gang met gele deuren
NummerOpdracht N2
Niveau2
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focuskwestie: jeugdbendes
Je leert

nadenken over het onderwerp van het boek.

Opdracht

A

Het boek Een gang met gele deuren gaat over Martje. Nadat ze is verhuisd raakt ze betrokken bij een meidenbende.

  1. Noteer twee redenen waardoor Martje bij de meidenbende betrokken raakt.
  2. Martje heeft door dat de dingen die zij en haar nieuwe 'vriendinnen' doen niet goed zijn, maar toch neemt ze geen afstand van de vriendinnen. Waarom doet ze dat niet?

    Lees bron 1. In deze bron wordt uitgelegd hoe jeugdbendes ontstaan, waarom jongeren deelnemen aan jeugdbendes, waar jeugdbendes mee in aanraking komen, wat ze overdag doen en wat risicofactoren zijn om betrokken te raken bij een jeugdbende.

  3. Leg voor de vijf onderwerpen uit bron 1 per onderwerp uit hoe ze terugkomen in Een gang met gele deuren. Onderbouw je uitleg met een voorbeeld uit het boek.
  4. Wil je je antwoord op vraag 1 nog aanvullen na het lezen van bron 1? Zo ja, wat wil je veranderen?

B

Bekijk het filmpje van Schooltv-weekjournaal in bron 2. Het filmpje gaat over Martin, een man die zelf ook in een jeugdbende heeft gezeten.

  1. Wat zijn de overeenkomsten tussen Martje en Martin?
  2. Wat zijn de grootste verschillen tussen Martje en Martin?
  3. Stel je voor dat Martin een voorlichting op Martjes school had gegeven op haar eerste dag op haar nieuwe school. Zou Martje dan bevriend geraakt zijn met Gabriëlle denk je? Leg je antwoord uit.

C

Wat is de belangrijkste les die jij geleerd hebt uit Een gang met gele deuren?

Bronnen
  1. 'Jeugdbendes' 
  2. 'Jeugdbendes', op: Npo.nl
Gemaakt doorJildau Vrieswijk




Een gang met gele deuren - Molemaker, RomNiveau 1

Een gang met gele deuren

Auteur:Molemaker, Rom
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:159
Genre:schoolverhaal
Tags:criminaliteit, gevangenis, geweld, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury in 2007.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 februari 2018.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Een gang met gele deuren - Molemaker, RomNiveau 1

Een gang met gele deuren

Auteur:Molemaker, Rom
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:159
Genre:schoolverhaal
Tags:criminaliteit, gevangenis, geweld, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury in 2007.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 februari 2018.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Een gang met gele deuren - Molemaker, RomNiveau 1

Een gang met gele deuren

Auteur:Molemaker, Rom
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:159
Genre:schoolverhaal
Tags:criminaliteit, gevangenis, geweld, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury in 2007.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 februari 2018.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Een gang met gele deuren - Molemaker, RomNiveau 1

Een gang met gele deuren

Auteur:Molemaker, Rom
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:159
Genre:schoolverhaal
Tags:criminaliteit, gevangenis, geweld, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury in 2007.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 februari 2018.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Een gang met gele deuren - Molemaker, RomNiveau 1

Een gang met gele deuren

Auteur:Molemaker, Rom
Jaar uitgave:2005
Uitgeverij:Van Holkema & Warendorf
Plaats:Houten
Aantal pagina's:159
Genre:schoolverhaal
Tags:criminaliteit, gevangenis, geweld, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Getipt door de Jonge Jury in 2007.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 13 februari 2018.

 

Introductie

Vroeger was Rom Molemaker onderwijzer, maar tegenwoordig is hij fulltime schrijver. Zijn eerste werken schreef hij vooral voor kinderen, maar hij schrijft liever voor jongeren. Veel van zijn boeken voor jongeren gaan over heftige onderwerpen zoals geweld, pesten en vandalisme. Wel eindigen al zijn boeken hoopvol: 'Ik wil mijn lezers niet achterlaten met een rotgevoel.'

Inhoud

Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal en kan je leesplezier bederven.

Het verhaal begint met de aankondiging dat er iets verschrikkelijks is gebeurd. In de verhaallijn in de verleden tijd moet Martje met haar familie verhuizen van Amsterdam naar IJsselstein. Ze vindt dit vreselijk en ze wordt opstandig. Ze gaat zelfs spullen stelen op de markt. Gabriëlle, een schoolgenoot en de leider van een criminele meidenbende, ziet haar stelen en geeft aan dat Martjes geheim veilig is als ze zich aansluit bij Gabriëlles club. Zo raakt Martje verstrikt in het criminele netwerk. Als blijkt dat Meral, ook lid van de bende, verliefd is op een vijand van Gabriëlle besluit Gabriëlle dat er met Meral afgerekend moet worden. Ze weet het zo te spelen dat Martje de persoon lijkt die Meral voor de tram duwt. Brenda, een buitengesloten klasgenoot van Martje, ziet het ongeluk gebeuren en wil Martje maar wat graag voor het ongeluk laten opdraaien.
In de cursieve verhaallijn zit Martje in een jeugdgevangenis: ze wordt beschuldigd van de dood van Meral. Martje lijdt aan geheugenverlies en weet niet of ze Meral voor de tram heeft geduwd of niet. Ze probeert zich te herinneren wat er is gebeurd en probeert zich staande te houden in de nieuwe situatie. Nadat de taxichauffeur die alles heeft gezien een verklaring heeft afgelegd bij de politie krijgt Martje haar geheugen weer terug en weet ze dat niet zij, maar Gabriëlle, de dood van Meral op haar geweten heeft. In de jeugdgevangenis sluit Martje vriendschap met Gladys. Zij helpt Martje het goede in zichzelf te blijven zien.

Moeilijkheid

Het onderwerp is voor lezers op alle niveaus interessant. Instapniveaulezers zullen dit boek met name lezen als een spannend boek over een meisje dat lid wordt van een criminele bende. De verschillende verhaallijnen die elkaar in elk hoofdstuk afwisselen zullen ze lastig vinden. N1-lezers zullen de verschillende verhaallijnen aan elkaar kunnen koppelen en de rol van de personages die in beide verhaallijnen voorkomen (Glenn en de ouders van Martje) kunnen duiden. Voor N2-lezers is het een uitdaging om de keuzes van Martje te verklaren aan de hand van de omgevingsfactoren en -invloeden. Daarnaast zal deze lezer de link kunnen leggen tussen fictie en werkelijkheid.

Dit boek is met name geschikt voor de onderbouw van het havo/vwo. Ook leerlingen op het vmbo zullen van dit boek genieten. Voor leerlingen in de onderbouw van basis en kader is het boek met zijn verschillende verhaallijnen waarschijnlijk te lastig. 

Didactische en letterkundige analyse

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.

Geschreven door:

Jildau Vrieswijk