Nederlands - 12 t/m 15 jaar

Chatroom - Vreeswijk, HelenNiveau 2

Chatroom

Auteur:Vreeswijk, Helen
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Manteau
Plaats:Antwerpen
Aantal pagina's:327
Genre:misdaadroman
Tags:internet, Karaokelezen, misdaad, seksueel misbruik, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book. 
Tip van de Jonge Jury 2009. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 20 september 2017. 

 

Over de auteur

Heleen Vreeswijk (1961) wilde als kind graag schrijfster en politieagente worden. Dat is gelukt: tegenwoordig schrijft ze spannende jeugdboeken, die zijn geïnspireerd op haar ervaringen bij de recherche. In haar boeken komen jongeren onder andere in aanraking met seksueel misbruik, drugs en de gevaren van internet. In 2010 besloot ze te stoppen met haar werk bij de politie. Ze zegt hierover: 'Bij de politie heb je geen baan van negen tot vijf, dat werd steeds lastiger te combineren met mijn schrijverschap. Gelukkig heb ik door de jaren genoeg meegemaakt in mijn politiewerk om nog veel verhalen te kunnen schrijven.'

Inhoud

De vriendinnen Floor en Marcia komen via internet in contact met een modellenbureau. Ze worden uitgenodigd voor een fotoshoot. Maar al snel worden ze gevraagd dingen te doen die ze niet willen. Hun modellenavontuur verandert in een nachtmerrie.

Leesaanwijzingen

Het verhaal wordt vanuit verschillende mensen verteld. Vaak kijk je door de ogen van Floor of Marcia naar de gebeurtenissen, soms door die van de dader of van de politie-inspecteur. Het is soms niet meteen duidelijk vanuit wie je het verhaal leest. Gewoon doorlezen, na een paar zinnen staat er altijd een aanwijzing. 
Chatroom is een heel heftig boek. Floor en Marcia maken geen leuke dingen mee. Ze worden gedwongen om dingen te doen die ze echt niet willen. Niet iedere leerling vindt het leuk om dat soort dingen te lezen. Ben jij ook zo'n leerling? Kies dan gewoon een ander boek. 

Om over na te denken

Vertel jij altijd eerlijk aan je ouders waar je precies naar toe gaat? Heb je wel eens iets gedaan om een vriendschap in stand te houden, terwijl je daar eigenlijk geen zin in had? Wanneer zou jij een vriendschap verbreken? Heeft de politie recht om jouw gegevens op je computer te bekijken? 

Waardering

'Ik vind het een van de leerzaamste boeken die ik heb gelezen, want je leert dat deze wereld niet altijd zo mooi is als het lijkt.'
Anna, vmbo, op: Scholieren.com

'Het is heel mooi geschreven, omdat het niet steeds over één persoon gaat.' 
Anoniem, op: Scholieren.com

'Aan het einde vond ik het een beetje langdradig worden, daardoor had ik geen zin om het uit te lezen.'
xxx, 2 vwo, op: Scholieren.com

Meer weten?

Leesplein.nl | de schrijverspagina van Helen Vreeswijk op Leesplein

Geschreven door:

Bea Ros

Suggesties


Chatroom - Vreeswijk, HelenNiveau 2

Chatroom

Auteur:Vreeswijk, Helen
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Manteau
Plaats:Antwerpen
Aantal pagina's:327
Genre:misdaadroman
Tags:internet, Karaokelezen, misdaad, seksueel misbruik, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book. 
Tip van de Jonge Jury 2009. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 20 september 2017. 

 

Opdrachten

BoekVreeswijk, Helen, Chatroom
NummerOpdracht N1
Niveau1
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focusinleven
Je leert

je inleven in de hoofdpersoon.

Opdracht

A

Stel je voor, Marcia en Floor uit Chatroom bestaan echt. Ze zijn bereid om in jouw klas te komen vertellen over wat ze hebben meegemaakt. Je docent vindt echter dat het bezoek goed moet worden voorbereid en geeft jou de taak om haar goed in te leiden. De rest van de klas heeft Chatroom immers niet gelezen.
Ten tweede wil je docent dat je van tevoren goede vragen bedenkt.

  1. Bedenk wie je wilt interviewen. Floor of Marcia? Waarom?
  2. Schrijf tekst van ongeveer 100 waarin je Floor of Marcia aan de klas voorstelt.
  3. Noteer minimaal vijf vragen die je aan haar wilt stellen en zet de vragen in een logische volgorde.
  4. Noteer de antwoorden die ze op jouw vragen zou kunnen geven.
  5. Schrijf een afronding voor het gesprek: je bedankt haar voor het gesprek en je vertelt haar wat je hebt geleerd van het boek én het gesprek. Gebruik ongeveer honderd woorden.

B

  1. Hoe goed kon jij je inleven in Chatroom? Geef een cijfer tussen 1 en 10 en leg je antwoord uit.
    1 = Ik kon me absoluut niet inleven in de situaties en gevoelens die worden beschreven.
    10 = Ik kon me heel goed inleven in alle situaties en gevoelens die worden beschreven.
  2. Vind jij het belangrijk dat je goed kunt inleven in een verhaal? Leg je antwoord uit.
  3. Wat is jouw mening over je Chatroom? Kies drie van de volgende antwoorden en leg je antwoord uit.
    Kies uit: grappig – griezelig – ingewikkeld – interessant – leerzaam – makkelijk – moeilijk – ontroerend – origineel – saai – schokkend – spannend – zielig – iets anders, namelijk…
  4. Aan wie zou je dit boek willen aanraden? Waarom?

Extra

Neem het gesprek op. Je speelt zelf de hoofdpersoon, één klasgenoot is de interviewer en een andere klasgenoot maakt de opname. 

Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Chatroom - Vreeswijk, HelenNiveau 2

Chatroom

Auteur:Vreeswijk, Helen
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Manteau
Plaats:Antwerpen
Aantal pagina's:327
Genre:misdaadroman
Tags:internet, Karaokelezen, misdaad, seksueel misbruik, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book. 
Tip van de Jonge Jury 2009. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 20 september 2017. 

 

Opdrachten

BoekVreeswijk, Helen, Chatroom
NummerOpdracht N2
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormindividueel of tweetal
Focusonderwerp
Je leert

over wat je kunt leren van een boek.

Opdracht

A

  1. Chatroom gaat over seksueel misbruik van jonge meiden via internet.
    Noteer hierover zes algemene vragen die jou bezighouden. Je kunt de 5 w+h-vragen (wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe) als hulpmiddel gebruiken.
    Bijvoorbeeld: Wie loopt extra veel risico om slachtoffer van dit soort misbruik te worden?
  2. Zoek op internet naar informatie en beantwoord je vragen.

B

Je hebt nu een heleboel feitenkennis over je onderwerp verzameld. Doordat je Chatroom hebt gelezen heb je echter ook andere dingen geleerd. Weten hoeveel meisjes per jaar het slachtoffer worden van dit soort misbruik is heel wat anders dan lezen over hoe die meisjes dat ervaren.

  1. Noteer drie voorbeelden uit Chatroom van dingen die jij hebt geleerd die je niet op internet kunt vinden.
  2. Wat vind jij belangrijker: feitenkennis over een onderwerp of kunnen invoelen 'hoe iets is'? Of vind je het allebei belangrijk? Leg je antwoord uit in ongeveer 50 woorden.
  3. Lees bron 1. Daarin staat: ‘Ze [Helen Vreeswijk] wil jongeren waarschuwen voor de gevaren van de harde maatschappij.’
    Vind jij dat Helen Vreeswijk daarin geslaagd is? Leg je antwoord uit.
  4. Vind je dat ouders en leraren Chatroom zouden moeten lezen? Waarom?
  5. Het antwoord op deze vraag hoef je niet te noteren en dus ook niet in te leveren bij je docent. Denk er gewoon even over na.
    Ga jij je, nu je Chatroom hebt gelezen, anders gedragen op sociale media? 
Bronnen
  1. ‘Helen Vreeswijk’, op: Kjoek.nl
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Chatroom - Vreeswijk, HelenNiveau 2

Chatroom

Auteur:Vreeswijk, Helen
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Manteau
Plaats:Antwerpen
Aantal pagina's:327
Genre:misdaadroman
Tags:internet, Karaokelezen, misdaad, seksueel misbruik, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book. 
Tip van de Jonge Jury 2009. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 20 september 2017. 

 

Opdrachten

BoekVreeswijk, Helen, Chatroom
NummerOpdracht N3
Niveau3
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusverhaallijnen
Je leert

reflecteren op de betekenis en werking van meerdere verhaallijnen in een boek.

Opdracht
  1. Van welk perspectief wordt gebruik gemaakt in Chatroom?
    A enkelvoudig ik-perspectief
    B wisselend ik-perspectief
    C enkelvoudig personaal perspectief
    D wisselend personaal perspectief
    E perspectief van de alwetende verteller
    Als je het antwoord op deze vraag niet weet, vraag je je docent om hulp.
  2. Chatroom heeft drie verhaallijnen. Leg dat uit.
  3. Welke van de drie verhaallijnen vond jij het minst interessant? Waarom?
  4. Had de schrijfster deze verhaallijn ook helemaal weg kunnen laten? Leg uit.
  5. Welke verhaallijn vond jij het meest interessant? Waarom?
  6. Had de schrijfster de andere twee verhaallijnen ook helemaal weg kunnen laten? Leg uit.
  7. Leg uit wat het jou als lezer oplevert om een boek te lezen met meerdere verhaallijnen.
  8. Sommige lezers vinden boeken met meerdere verhaallijnen niet prettig om te lezen: zitten ze net lekker in het verhaal en dan moeten ze schakelen naar een ander verhaal. Hoe is dat voor jou? Leg uit.
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Chatroom - Vreeswijk, HelenNiveau 2

Chatroom

Auteur:Vreeswijk, Helen
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Manteau
Plaats:Antwerpen
Aantal pagina's:327
Genre:misdaadroman
Tags:internet, Karaokelezen, misdaad, seksueel misbruik, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book. 
Tip van de Jonge Jury 2009. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 20 september 2017. 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Chatroom - Vreeswijk, HelenNiveau 2

Chatroom

Auteur:Vreeswijk, Helen
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Manteau
Plaats:Antwerpen
Aantal pagina's:327
Genre:misdaadroman
Tags:internet, Karaokelezen, misdaad, seksueel misbruik, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book. 
Tip van de Jonge Jury 2009. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 20 september 2017. 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Chatroom - Vreeswijk, HelenNiveau 2

Chatroom

Auteur:Vreeswijk, Helen
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Manteau
Plaats:Antwerpen
Aantal pagina's:327
Genre:misdaadroman
Tags:internet, Karaokelezen, misdaad, seksueel misbruik, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book. 
Tip van de Jonge Jury 2009. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 20 september 2017. 

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Chatroom - Vreeswijk, HelenNiveau 2

Chatroom

Auteur:Vreeswijk, Helen
Jaar uitgave:2007
Uitgeverij:Manteau
Plaats:Antwerpen
Aantal pagina's:327
Genre:misdaadroman
Tags:internet, Karaokelezen, misdaad, seksueel misbruik, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book. 
Tip van de Jonge Jury 2009. 

ALG_Karaokelezen

Als je dyslectisch bent, kun je gebruikmaken van karaokelezen. Klik hier.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 20 september 2017. 

 

Introductie

Heleen Vreeswijk (1961) wilde als kind graag schrijfster en politieagente worden. Dat is gelukt: tegenwoordig schrijft ze spannende jeugdboeken, die zijn geïnspireerd op haar ervaringen bij de recherche. In haar boeken komen jongeren onder andere in aanraking met seksueel misbruik, drugs en de gevaren van internet. In 2004 brak Vreeswijk door met Loverboys en in 2009 werd Chatroom getipt door de Jonge Jury. In 2010 besloot ze te stoppen met haar werk bij de politie. Ze zegt hierover: 'Bij de politie heb je geen baan van negen tot vijf, dat werd steeds lastiger te combineren met mijn schrijverschap. Gelukkig heb ik door de jaren genoeg meegemaakt in mijn politiewerk om nog veel verhalen te kunnen schrijven.'

Inhoud

De 15-jarige Floor en Marcia zoeken op internet naar leuke jongens om mee te chatten en presenteren zich zo aantrekkelijk mogelijk. De meisjes komen op deze manier in aanraking met de directeur van een modellenbureau. Hij wil ze een kans geven om model te worden. Wanneer Floor en Marcia worden uitgenodigd voor een fotoshoot, verandert hun onschuldige avontuur in een nachtmerrie.

Moeilijkheid

N1-lezers kunnen in eerste instantie worden afgeschrikt door de dikte van het boek. Verder kunnen de verschillende verhaallijnen (van de slachtoffers, dader en recherche) en de flashforward aan het begin van het verhaal voor verwarring zorgen. N2-lezers kunnen de verschillende verhaallijnen ook nog lastig vinden. Daarnaast vinden zij het soms ook nog moeilijk om de beweegredenen van de dader(s) te interpreteren, alsook de werkwijze en gedachten van de rechercheurs. N3-lezers doorzien mogelijk de clichés en types in het verhaal, maar worden uitgedaagd om na te denken over thema's als privacy, anonimiteit en moraliteit. Lezers van ieder niveau kunnen struikelen over de expliciete scenes in het boek.

Didactische en letterkundige analyse

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier

Geschreven door:

Frits Dijkstra