Lezen voor de Lijst

Introductie

Anna Woltz (1981) is een Nederlandse kinderboekenschrijfster. Als vijftienjarige schreef ze een jaar lang columns voor de Volkskrant over haar leven op school. Die stukjes werden gebundeld in Overleven in 4B. Inmiddels heeft ze meer dan twintig boeken geschreven. Ze ontving diverse prijzen voor haar boeken. Zo werd Gips in 2016 bekroond met de Gouden Griffel en voor Alaska (2017) kreeg ze de Zilveren Griffel. Haar boeken worden in diverse talen vertaald. In 2019 schreef Woltz het Kinderboekenweekgeschenk Haaientanden.
Bron: Annawoltz.nl

Inhoud

Let op: deze tekst bevat details over de inhoud en afloop van het verhaal.

Sven heeft epilepsie. Al meteen op de eerste schooldag krijgt hij een aanval. Parker zit in dezelfde klas als Sven. Zij had thuis een hond, Alaska, die ze weg moest doen en mede hierdoor heeft ze een rotzomer gehad. Dan ziet Parker dat Sven door zijn moeder en hulphond Alaska wordt opgehaald. Omdat Parker Alaska vreselijk mist en Sven de hond compleet negeert, wil ze Alaska ontvoeren. Ze zoekt Alaska ’s nachts op, maar de ontvoering mislukt, omdat Alaska Sven alarmeert. Sven slaapt beneden en wordt door Alaska wakker. Hij herkent Parker niet, omdat zij een bivakmuts draagt. Parker heeft eigenlijk een enorme hekel aan pestkop Sven, maar die ene avond ontdekt ze dat hij thuis minder stoer is dan in de klas. Hij vertelt haar over zijn angsten. Dan vertelt zij hem over de gewapende overval in de winkel van haar ouders. Langzaam groeien ze naar elkaar toe, omdat ze elkaar kunnen helpen met het overwinnen van hun angsten.

Moeilijkheid

Alaska leest vlot en is op sommige momenten ontroerend. Voor lezers op niveau Start bevat het verhaal wellicht te weinig actie. Door de vele gedachtebeschrijvingen en de psychologische spanning is dit boek zeer geschikt voor N1-lezers. Het boek biedt verhaaltechnisch te weinig uitdaging voor N2-lezers. Wel is het voor hen interessant om na te denken over de wisselende houdingen die Sven aanneemt en hoe hij met zijn epilepsie omgaat.

Voor een volledige didactische en letterkundige analyse klik je hier.